וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המסילאים ההיסטורי בנשר יהפוך לאתר בילוי לבני נוער

22.1.2015 / 3:08

העירייה קיבלה באחרונה הרשאה לתפעל את מבנה האבן בן עשרות השנים, ששימש בית לעובדי רכבת העמק, ותייעד אותו לפעילויות של תנועות נוער. "המקום יהפוך לשוקק חיים תוך שמירה על צביונו ההיסטורי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המקום שנועד לעובדי המסילה יהפוך לאתר פעילויות של בני נוער. בית המסילאים בנשר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית אבן נטוש בשולי העיר נשר, ששימש לפני עשרות שנים בית מגורים לעובדי התחנה ועובדי מסילת הרכבת, ישומר וישוקם בקרוב. על פי תכנית העירייה, המקום ההיסטורי, בית המסילאים, עתיד להפוך לאתר פעילויות עירוניות, בדגש על כאלו של בני נוער.

הבניין הישן הוקם על ידי הבריטים סמוך לתחנת המחצבה, הידועה בכינויה "תחנה 4.5", בתחילת הקטע המוכר בשם רכבת העמק - כינויו של קטע חיפה-צמח במסילת הרכבת החיג'אזית שהקימה האימפריה העות'מאנית בשנת 1905. התחנה נבנתה כנקודת שירות עבור מחסני הצבא הבריטי, ולא יועדה לשמש תחנת נוסעים. הבריטים נתנו למקום את כינויו בשל המרחק מתחנת חיפה מזרח – ארבעה וחצי קילומטרים.

במקום נבנה בית מסילאים ששימש את פועלי הרכבת. לדברי שמעון צפריר, מנהל אתר רכבת העמק בכפר יהושע של המועצה לשימור אתרי מורשת, המבנה שימש בית לעובדים רבים. "מסילאי היה האדם שאחראי על הזנקת הקטרים מהתחנה. בכל תחנה היתה פונקציה כזאת; אם זו היתה תחנה קטנה, מנהל התחנה היה גם המסילאי. במבנים שזכו לשם 'מבני מסילאים' לא התגוררו רק עובדים אלה. למעשה, אלו מבנים ששימשו את פועלי המסילה".

לקריאה נוספת:
ביטולים בצימרים בצפון: "המתיחות הרחיקה את התיירים"
מכללת אורט הרמלין תיסגר בסוף הסמסטר: "מחטף מכוער"
130% תפוסה במחלקות הפנימיות: "מי שלא חייב - שלא יגיע"

רכבת העמק, תחנת בית שאן, צילום ארכיון. הארכיון המלחמה בקנברה אוסטרליה,
שריד מעולם שהולך ונעלם. רכבת העמק/הארכיון המלחמה בקנברה אוסטרליה

יהודה לבנוני, היסטוריון של רכבת העמק שצפוי להוציא לאור בקרוב ספר על תולדות המסילה, מספר כי מבנה זה הוא שריד מתקופה שהולכת ונעלמת. "בית המסילאים היה אחד משלושה מבנים שהוקמו בתחנה, והוא היחיד ששרד. במהלך השנים התחנה גוועה ובסוף תקופת המנדט היא אוחדה עם התחנות הסמוכות לה, כך שנוצרה תחנה כוללת של כל צומת המחנות הבריטיים שפעלו בסביבה", אמר.

לאחר שקו רכבת העמק דעך, גם תחנה זו, כמו כל התחנות לאורך הקו, יצאו משימוש. מרבית המבנים נהרסו, ואלו ששרדו התבלו והתפוררו. לצד זאת, במהלך השנים הוקמו בסביבה אזורי תעשייה ומסחר. כמחווה לימים עברו, נקרא הרחוב הסמוך לתחנה ההיסטורית בשם "רחוב המסילה".

עתה, כאמור, הוחלט להחיות את המבנה. עיריית נשר פנתה באחרונה לרכבת ישראל וקיבלה ממנה הרשאה לשימור ותפעול המבנה. מהעירייה נמסר כי בכוונתה להשתמש במקום לקיום אירועים קהילתיים. "מדובר באירועים ציבוריים, כגון עיר נוער, ימי שיא קהילתיים, ימי שיא בית ספריים, פעילות תנועות נוער, וכן הפעלת מסעדה, בית קפה וקפיטריה, וכל זאת תוך שמירה על צביונו ההיסטורי של המקום". עוד ציינו בעירייה כי "בשיתוף עם המועצה לשימור אתרי מורשת ו'נאמני מורשת נשר' - קבוצת תושבים המשמרת את תולדות היישוב – אנו פועלים בימים אלה להנצחת ההיסטוריה של היישוב, לשימור מבנים ואתרים נוספים".

ראש עיריית נשר, אבי בינמו, הוסיף כי "עיריית נשר שמה לעצמה מטרה: להנחיל את המורשת של העיר, ולהנגיש את האתרים ההיסטוריים בנשר למען הדורות הבאים. מבנה המסילאים, בית האבן היפה שעמד שנים רבות בשיממונו, יהפוך למקום שוקק חיים, מוקד לפעילות תרבותית וחינוכית עבור הנוער ועבור כלל תושבי העיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully