וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה דברים שאתם צריכים לדעת היום

רגע לפני שהיום מתחיל ואתם צוללים לעומס בעבודה או בלימודים, קבלו חמישה דברים שאתם ממש צריכים לדעת על היום

20 שנה לפיגוע בבית ליד

האנדרטה לזכר חללי הפיגוע בבית ליד. Creative Commons
22 הרוגים בפיגוע הכפול/Creative Commons

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 20 שנה אירע פיגוע ההתאבדות הכפול בצומת בית ליד, שבו קיפחו את חייהם 22 איש. הפיגוע הראשון התרחש ביום ראשון בבוקר בשעה שבה נהגו חיילים רבים לעמוד בתחנות האוטובוסים בצומת בדרכם חזרה לבסיסם. מחבל מתאבד לבוש מדים נעמד ביניהם ופוצץ חגורת נפץ. לאחר כשלוש דקות פוצץ עצמו מחבל שני בין החיילים, הפצועים ועוברי האורח שמיהרו לטפל בנפגעי הפיצוץ הראשון. בשני הפיגועים נהרגו 21 חיילים ואזרח אחד. ארגון הג'יהאד האיסלאמי נטל אחריות לפיגוע וטען כי מטען שלישי היה אמור להתפוצ,ץ אולם המחבל לא הגיע. לאחר כשנה אותר המטען בקרבת מקום ונוטרל. אחרי מכשולים רבים הוקמה במקום אנדרטת זכרון ובה פסל מתכת של 22 דמויות העולות השמיימה.

פעם שלישית נשיא

נשיא בוליביה איוו מוראלס – לה פאס, אוקטובר 2014. AP
נשיא בוליביה איוו מוראלס/AP

אתם צריכים לדעת שנשיא בוליביה איוו מוראלס יושבע היום אחרי שנבחר לכהונה שלישית. מוראלס, בן 55, הוא אינדיאני מבני איימרה שמכהן בתפקיד מ-2006. בשנותיו כנשיא, הצליח מוראלס להבריא את כלכלתה של בוליביה: הוא בנה כבישים וייעל את מערכת החינוך, והוציא כחצי מיליון בני אדם ממעגל העוני, תוך ניצול יעיל של משאבי הגז והמכרות של המדינה. מבקריו טוענים כי הוא מעלים עין משחיתות, ומינה את מקורביו לתפקידים בכירים במשטרה ובמערכת המשפט. לדבריהם, הוא בזבז עשרות מיליוני דולרים מתקציב הממשלה על קמפיין הבחירות שלו, כדי להשיג יתרון לא הוגן על יתר המועמדים. החוקה הבוליביאנית מגבילה כהונת נשיאים לשתי קדנציות, אולם בית המשפט קבע כי הקדנציה הראשונה שלו התקיימה לפני השינוי בחוקה, ולכן אפשר לו להתמודד ולזכות שוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

האביר האפל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הית' לדג'ר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתם צריכים לדעת שהיום לפני שבע שנים איבדה הוליווד את אחת ההבטחות הגדולות שלה, השחקן הית' לדג'ר, שמת בגיל 29. לדג'ר האוסטרלי היה בשיאה של הקריירה והספיק כבר להיות מועמד לאוסקר על תפקיד הקאובוי ההומוסקסואל בסרט "הר ברוקבק", שם אגב הכיר את אשתו ואם בתו, השחקנית מישל ויליאמס. ב-2008 הצטלם לסרט "האביר האפל", המשכו של באטמן, ובו גילם את תפקיד הג'וקר, אולם לא זכה לראות אותו יוצא אל האקרנים משום שסמוך לסיום הצילומים נמצא מת בדירתו משילוב של תרופות וכדורי שינה. הוא גם לא זכה לאחוז בפסלון המוזהב הנכסף, האוסקר שהוענק לו אחרי מותו. יומנו האישי של לדג'ר נחשף בסרט דוקומנטרי ובו כתב על בדידותו, שהביאה בסופו של דבר לסיום חייו הטראגי.

התנהגות לא ספורטיבית

ג'ו פטרנו מאמן פן סטייט. gene j. puskar, AP
ג'ו פטרנו/AP, gene j. puskar

אתם צריכים לדעת שהיום לפני שלוש שנים הלך לעולמו מאמן הפוטבול האמריקני ג'ו פטרנו והוא בן 85. הוא אימן את מכללת פן סטייט במשך 46 שנים, אך בשנים האחרונות לחייו הוכתם שמו בשל פרשת אונס קטינים עצומה, שעל פי החשד נמשכה שנים רבות, שבה הואשם עוזרו ג'רי סנדסקי. בסיום הפרשה הודח פטרנו מהמכללה בעקבות האשמות שידע על מעשיו של סנדסקי. ב-2011 הוא אובחן כחולה בסרטן הריאות, אבל רבים טוענים שהוא בעצם מת משברון לב.

חגיגה לבד בחושך

אילוסטרציה. ShutterStock
הגידו כן לזקן. יום הסבא בפולין/ShutterStock

אתם צריכים לדעת שבפולין מציינים היום את יום הסבא. אם במקרה את סבתא פולניה שקוראת אותנו את לא צריכה להיעלב, שכן רק אתמול ציינו במדינה את יום הסבתא, וכך עושים מדי שנה בתאריך זה כבר 51 שנה. ביום הסבא מתבקשים הנכדים להעריך, לכבד ולפנק את הדור השלישי, כמובן. גם אם אתם לא בפולין וסבא שלכם לא נולד בוורשה, כדאי אולי שתרימו טלפון ותדרשו בשלומו, אולי אפילו תקפצו לבקר. ואם לא בירכתם את סבתא אתמול כדאי מאוד שלא תשכחו לעשות זאת היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully