וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2014: השנה החמה ביותר שנמדדה אי פעם

מדוחות של גופים אמריקניים העוסקים במדידת אקלים עולה כי השנה החולפת שברה את השיא של 2010, והטמפרטורה הממוצעת הייתה הגבוהה ביותר שנרשמה מ-1880. על פי התחזיות, 2015 עשויה לשבור שוב את השיא

מפה המציגה את נתוני הטמפרטורות של 2014. נאס"א, אתר רשמי
מפת נתוני הטפרטורות ל-2014/אתר רשמי, נאס"א

שנת ה-2014 הייתה השנה החמה ביותר שנמדדה אי פעם – כך עולה מדוחות שפרסמו אתמול (שישי) שני גופים העוסקים במדידת אקלים עבור הממשל האמריקני. על פי נתוני הדוחות של נאס"א ושל המרכז הלאומי לנתוני אקלים של ארצות הברית (NCDC), הטמפרטורות הממוצעות שנמדדו בשנה החולפת הן ביבשה והן על פני האוקיינוס, היו הגבוהות ביותר מאז החלה מדידת הטמפרטורות ב-1880.

תשעת החודשים הראשונים של השנה עמד הממוצע העולמי על כ-15 מעלות צלזיוס, אולם הממוצע של ספטמבר לבדו – 15.7 מעלות – הוא שגרם ל-2014 לשבור את השיאים הקודמים של 2010 ו-2014. על פי הנתונים, החום התפזר על פני העולם כולו, עם כמה נקודות שנרשמו כחמות במיוחד, ובהן מערב ארצות הברית, מזרח רוסיה ומערב אלסקה, כמה אזורים בדרום אמריקה ורוב מדינות אירופה.

הסכם בוועידת האקלים: כל מדינות העולם התחייבו לצמצם פליטת גזים

על פי הגופים, השיא ב-2014 נובע מטמפרטורות גבוהות במיוחד על פני האוקיינוס, שכן ביבשה לא נרשם ממוצע שובר שיאים. כמו כן, נמסר משני הגופים כי לא מדובר בשיא מרשים במיוחד, שכן הוא עבר את השיא הקודם בכמה מאיות המעלה בלבד. לכן, אם השנה תתרחש בהתאם לתחזיות תופעת האל-ניניו, שגורמת לעלייה של טמפרטורת פני השטח של האוקיינוס, ייתכן ש-2015 תשבור את השיא פעם נוספת.

מלבד 1998, עשר השנים החמות ביותר שנמדדו היו לאחר שנת 2000. מתחילת המדידות עלתה הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ ב-0.8 מעלות צלזיוס. על פי נאס"א, הגורם העיקרי לכך הוא העלייה בפליטת פחמן דו-חמצני ובפליטת חומרים אחרים מצד בני האדם לאטמוספירה.

בבית הלבן הגיבו על ממצאי הדוחות המדאיגים ואמרו כי מדובר בתזכורת לכך ששינויי האקלים מתרחשים בימים אלה וכי פעולה למאבק בהתחממות הגלובלית אינה סובלת דיחוי. "איננו יכולים לחכות כדי לנקוט פעולה", אמר גורם בבית הלבן.

עוד ידיעות מדע וסביבה:
מתכוננים לטיסה למאדים: שנה בחלל ללא כוח כבידה
נמצא כדור הארץ השני? זוהו 8 כוכבים עליהם יכולים להתפתח חיים
בשל חשש מאמוניה: תחנת החלל הבינלאומית פונתה

(עדכון ראשון: 18:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully