וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צניחת מחירי הנפט גורמת לאיראן להשתלח בסעודים

על רקע אישפוזו המתמשך של עבדאללה בן ה-90 והמאבק האזורי בדאעש, העיתון האיראני "ווטן אמרוז" הפקיע את עמודו הראשי לקריאה למותו של מנהיג מדינת המפרץ העשירה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שימות" - המלך עבדאללה על שער העיתון "ווטן אמרוז"/מערכת וואלה!, צילום מסך

על אף שבחודשים האחרונים התקבלו ידיעות ולפיהן ערב הסעודית ואיראן מתקרבות זו לזו ומנסות לשקם את יחסיהן, נראה כי המתיחות בין הממלכה הסונית לרפובליקה השיעית מחריפה מחדש, בין היתר על רקע משבר הנפט העולמי. ההרעה ביחסים נובעת, ככל הנראה, גם בשל המאבק האזורי בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש): איראן טוענת כי הארגון הסוני נתמך על ידי הממלכה הסעודית, ואילו בריאד חוששים שטהראן תנצל את האנרכיה בעיראק כדי להגביר את השפעתה עליה. סירובה של ריאד לקצץ בייצור הנפט, שהוא בין הגורמים לצניחה במחירי הנפט העולמיים, ברצונה לפגוע דווקא בטהראן, שכלכלתה מתבססת על הזהב השחור.

בפרק האחרון במלחמה המילולית בין שתי המדינות בולטת בריאותו המידרדרת של המלך עבדאללה, שמאושפז בשבועות האחרונים בשל דלקת ריאות. "עמי האזור, המדינות המייצאות נפט וכן יורשי העצר הצמאים לכוח, מחכים בכיליון עיניים לסוף חייו של עבדאללה עבד אל-עזיז", נכתב השבוע בכותרת העיתון האיראני "ווטן אמרוז". בעמוד הראשי פורסמה תמונתו שלך המלך ומעליה הכיתוב: "שימות! (בתרגום מילולי מפרסית – "שיגיעו חדשות על מותו", מח"ה)". הוועדה המפקחת על העיתון אמנם הודיעה כי תעמיד לדין את האחראי לניסוח הידיעה, אולם נראה שבעיתון עצמו לא מתרגשים.

"הכותרת הזו עוסקת באחד היריבים המרים של העם האיראני והאזור כולו", נכתב במכתב ששלחה מערכת העיתון בתשובתה לוועדה. "התרגום של הכותרת איננו פוגעני בשום לשון. עם ההחמרה במצב המלך, זהו חלק מן ההליך הטבעי. ידיעה על מוות היא בסופו של דבר ידיעה". כדי להדגיש עוד את העובדה שאינם מתכוונים לחזור בהם ציינו העורכים כי גם הרשת הצרפתית "פראנס פרס" פרסמה את כוונת הוועדה להעמיד את העיתון ולדין, ורמזו בכך על הקשר הקרוב שבין הסעודים לצרפתים. העיתון אף ציטט את דבריו של ממנהיג המהפכה האיסלאמית, האייתולה רוחאללה חומייני נגד בית המלוכה הסעודי, שאותו הוא כינה בכתביו "מקולל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully