וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מסוגלים לשלם על חימום: "הילד רוצה מעיל, שאלך לגנוב?"

עלייה של 30% נרשמה בעמותות הסיוע, לאור הקור העז שיפקוד את הארץ השבוע. לדברי מנהלי העמותות, השנה פנו אליהן משפחות רבות שבהן שני ההורים עובדים, "אך לא מסוגלים להדליק חימום"

עמותות חרדיות. יד אליעזר,
"הפתרון היחיד הוא ללבוש שכבה על שכבה"/יד אליעזר

עבור רבים מאזרחי ישראל, הדיווחים על הסערה הצפויה בשבוע הקרוב, מביאים עמם חרדה גדולה בשל המחסור בשמיכות, מעילים ואמצעים להתגוננות מפני הקור. על פי דיווחי עמותות הסיוע, לקראת גל הקור הנוכחי נרשמה עלייה של כ-30% בפניות אליהן, בהן פניות של ניצולי שואה ומשפחות עובדות שהחלו השנה לפנות בבקשה לעזרה בתקופה הזאת.

לדברי אלה, שעובדת עם קשישים, בביתה אין כל אמצעים כדי לעבור את השבוע הקרוב. "אין לנו תנור, אין לנו שמיכות מחממות, הבית מלא בנזילות וכמה שנסגור את החלונות, הקור חודר. אין עם מי לדבר", סיפרה. "הפתרון היחיד הוא ללבוש שכבה על שכבה, אבל אין לי את האפשרות לקנות אז נאלצים להסתדר עם מה שיש. כשאני אוזרת אומץ אני פונה גם ל'חסדי נעמי'. הם הופכים עולמות כדי לעזור למשפחות".

כשסיפרה על השיחה שערכה עם בנה בן ה-13 הבוקר, אלה התקשתה להחזיק את הדמעות. "הוא אמר שצריך מעיל, כי קר לו בבית הספר", שחזרה את השיחה. "אמרתי לו, 'מאיפה אני אביא לך מעיל, אלך לגנוב?'. אין לי מה לעשות, וזו התחושה הכי קשה. ילד לא יודע מה זה 'אין', אז הוא ממשיך לבקש". לדבריה, לעתים היא מתגברת על הבושה ופונה לבקש עזרה מחברה. "מדי פעם אני מבקשת מחברה מגבת או בגדים שקטנים על הילדים שלה, וקרה שהייתי זקוקה גם לכמה שקלים כדי שיהיה בבית לחם וחלב – שלפחות זה יהיה להם. אני לא יודעת מה זה להיכנס לחנות ולקנות בגד, או נעליים. כשירד גשם לפני חודש, לקחתי שקית ניילון מהקשישה שעבדתי אצלה ועטפתי את עצמי, כדי לא להירטב".

בית הנהלת מד"א הפך לבית מחסה לחסרי דיור. יוסי ציפקיס
חסרי בית מתגוננים מהקור בבית מד"א בתל אביב, דצמבר 2013/יוסי ציפקיס

בארגון "חסדי נעמי" מתארים עלייה של 30% במשפחות שלהן הם מסייעים רק בשבועיים האחרונים. "בשבועיים האחרונים הצטרפו למשפחות הקבועות שלהן אנו מסייעים, עוד 30% של משפחות ובודדים שאינם בין מקבלי הסיוע הקבועים שלנו", סיפרה מירי סיטון-יהודה, מנהלת סניף חולון-בת ים. "כשמתקרר יותר ומתריעים על סופות קרבות, מתקבלות אלפי שיחות טלפון מאנשים שזקוקים לשמיכות, מעילים, גרביים ומגפיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"שני בני הזוג עובדים ולא עומדים בחשבון החשמל"

סיטון-יהודה טוענת כי השנה, בניגוד לשנים הקודמות, היא פוגשת הרבה יותר משפחות שבהן שני בני הזוג עובדים – והן עדיין זקוקות לסיוע. "פעם היו לנו משפחות רבות שבהן רק האב עבד, אבל היום, הפניות מגיעות ממשפחות שבהן שני בני הזוג עובדים", סיפרה. "עם זאת, הם מודים שכואב להם הלב להדליק חימום או שפשוט לא יכולים לעמוד בחשבון החשמל אז הם נאלצים להלביש את הילדים בשני זוגות גרביים, שתי חולצות ומעיל, כי הם פשוט לא יכולים להדליק חימום כי לא יעמדו בתשלום חשבון החשמל".

אמנם החורף לא הפתיע השנה, אבל הפניות מתקבלות בעמותות רק עם תחילת הגשמים ורגע לפני הסופות. משה כהן, מנכ"ל "חסדי נעמי", מסביר כי בעמותות נערכים מבעוד מועד ומגייסים את הנחוץ בטרם הסערות. "גייסנו את כל הנדרש, אם זה צעיפים, כפפות, גופיות, או תנורים", סיפר. "השנה החלטנו לצאת במיזם חדש של גיוס חשמלאים שיטפלו בתקלות נקודתיות, כשיש אנשים כמו נזקקים או ניצולי שואה שתקלה כזו עלולה להוות נטל כלכלי שאין להם דרך להתמודד איתו. אנו מעוניינים לגייס חשמלאים שינדבו את זמנם, והחומרים ימומנו על ידינו או על ידי תורמים. אם כל חשמלאי ייקח על עצמו שניים-שלושה תיקונים, יכול להיות כאן שיתוף פעולה יפה שיתרום לכולם".

אילוסטרציה. ShutterStock
"אנחנו מפעילים סיירת שתקפיץ תרופות למי שלא יכול לצאת בשל מזג האוויר"/ShutterStock

גם בעמותת "יד עזר לחבר", הפועלת באזור חיפה, מעידים על עלייה בפניות מרגע פרסום התחזיות אודות סופה ופועלים במגוון מישורים על מנת לסייע. שמעון סבג, מייסד ומנכ"ל העמותה, סיפר: "בשבוע האחרון התגבר זרם הפניות, כשאנשים מבקשים בעיקר תנורים ושמיכות. היו גם כמה פניות של מנותקי חשמל, שביקשו סיוע בבקשה לחיבורם מחדש לקראת הסופה".

"יד עזר לחבר" מסייעת גם למחוסרי דיור, שזקוקים לקורת גג שתגן עליהם מפני הסופות, ומחזיקה בשלושה בניינים למען מטרה זו. "לקראת הסופה נאלצנו לצופף את המקום ולקלוט עוד 17 איש שלא יכולנו לאפשר להם להישאר ברחוב. אני מאמין שיגיעו נוספים ככל שנתקרב לשיא הקור הצפוי השבוע", אומר סבג. "מניסיון העבר, ידענו שצפויה עלייה כזו בפניות, אז גייסנו יותר מתנדבים ויותר תרומות על מנת לספק את הביקוש ואנו משתדלים שיגיע למי שבאמת זקוק לו כשהעדיפות היא לילדים ולקשישים. בנוסף, אנו מפעילים סיירת בערבים שמחלקת מרקים, שמיכות, מקפיצה בני אדם לבתי חולים או רוכשת תרופות עבור מי שלא יכול לצאת בשל מזג האוויר".

מהשירות המטאורולוגי נמסר כי הסערה תחל רק ביום שלישי. יחול שינוי משמעותי במזג האוויר כשרוחות דרום-מערביות חזקות ינשבו בעוצמה של 80-50 קילומטרים, לשעה עם משבי רוח של 100 קמ"ש. כמו כן, הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל לעונה וקיים סיכוי לשלג בהרי הצפון והמרכז. גובה הגלים יעלה עד לשישה מטרים והים ייעשה סוער. סופות חול בדרום ואובך במרכז עלולים לפגוע משמעותית בראות.

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

(עדכון ראשון: 22:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully