וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא כלי משחק": עובדי "פרי הגליל" מתבצרים במפעל

4.1.2015 / 7:38

במחאה על סגירת המפעל למרות ההיתר המיוחד שניתן לפתיחתו, עשרות עובדים חוסמים את הכניסה למפעל ומונעים מעבר של סחורות אליו וממנו. "אנחנו האנשים הקטנים שמשלמים את המחיר"

צילום: סוכנות ג'יני, עריכה: גדי וינסטוק

עובדי מפעל "פרי הגליל" ממשיכים הבוקר (ראשון) להתבצר במפעל, הממוקם בחצור הגלילית, במחאה על סירובו של הבעלים להחזיר את העבודה במפעל למתכונת רגילה ועל כוונתו להשאירו סגור למרות ההיתר המיוחד שנתן שלשום השר לביטחון הפנים לפתיחתו. ההתבצרות החלה אמש לאחר החלטה שהתקבלה בישיבת חירום, והיא צפויה להימשך עד להודעה חדשה. מטרתם של העובדים היא למנוע כניסה או יציאה של סחורות ושל בני אדם משטח המפעל.

חלק מהעובדים חוסמים את הכניסה למפעל באמצעות כלי הרכב שלהם, ומונעים ממשאיות לעבור. אחרים מצטופפים באוהל מחאה שהוקם במקום כדי להתגונן מפני הגשם. הם מתארגנים להחריף את פעולות המחאה והביאו ציוד להכנת שלטים להפגנות שייערכו בהמשך.

"התחושות כאן קשות מאוד. אנשים כאן אומרים שתמיד אנחנו סוג ב', אנחנו האנשים הקטנים הולכים להיות אלה שמשלמים את המחיר", אמר הבוקר מישל מלכה, חבר בוועד העובדים. "נמאס לנו כבר שהסיפור הזה כל הזמן חוזר על עצמו. עד מתי זה יימשך הבטיחו לנו שייתנו למפעל את מה שהבטיחו לנו אבל אנחנו שוב צריכים לחזור ולסגור ולהתבצר במפעל?".

עוד ידיעות בוואלה! חדשות:
הפלסטינים על החלטת ישראל להקפיא הכספים: "פשע מלחמה"
הבחירות בליכוד: כמה קלפיות ייבדקו מחדש מחשש לטעות בחישוב
בורג בכנס חד"ש: כאן למרות השבת, כי החיים המשותפים בסכנה

עובדי מפעל פרי הגליל מחוץ למפעל הבוקר, ינואר 2015. סוכנות ג'יני
חוסמים את הניסה בכלי הרכב שלהם. מחאת עובדי "פרי הגליל", הבוקר/סוכנות ג'יני

אמש התייחס יו"ר ועד עובדי פרי הגליל, מוטי חזיזה להתבצרות. "מהלילה נתבצר במפעל על מנת למנוע יציאה וקבלה של סחורה", אמר חזיזה. "אנחנו סגורים בתוך המפעל ולא ניתן לאף אחד להמשיך לפגוע בזכויות של העובדים - לא לממשלה ולא לבעלים. אנחנו מרגישים פגועים מכל הכיוונים. נמאס לנו להיות הקורבן של כל המחדלים".

מההסתדרות נמסר בנוגע למחאה: "עובדי פרי הגליל הם לא כלי משחק בידי ההנהלה או בידי כל גורם אחר. יש לפתוח את המפעל באופן מידי ולהשיב את הכבוד לעובדים שכל חטאם הוא רצונם להתפרנס בכבוד".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ונציבות שירותי הכבאות רב טפסר שחר איילון במפעל פרי גליל, 2 בינואר 2015. דוברות כבאות מחוז צפון, מערכת וואלה! NEWS
אהרונוביץ' בסיור במפעל/מערכת וואלה! NEWS, דוברות כבאות מחוז צפון

ביום חמישי הוצאו 220 עובדי המפעל לחופשה כפויה ללא הגבלת זמן בשל מחלוקת בין מנכ"ל המפעל ובעליו לבין משרד הכלכלה. בתגובה, הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה, ועשרות מעובדי המפעל התאספו מחוץ לשערי המפעל במחאה.

לפי הסכם מ-2012 בין משרד הכלכלה למנכ"ל המפעל, אושיק אפרים, המשמש גם בעליו, משרד הכלכלה התחייב להעביר לו תשעה מיליון שקלים בין השנים 2012-2017 בתמורה להתחייבות של המפעל להעסיק 110 עובדים ותיקים על פי רשימה שמית שנסגרה מראש. חתמנו איתם על העסקת 110 עובדים, אבל 4 התפטרו. משרד הכלכלה אמר לנו שהוא לא מסכים לזה והפסיק להעביר את התשלומים החודשיים כבר בחודש פברואר. הוא מתעלם מהעובדה שהיום אנחנו מעסיקים 220 עובדים – כפול ממספר העובדים שהתחייבנו להעסיק", הסביר אפרים.

ח"כ עמיר פרץ בהפגנה של עובדי פרי גליל, ינואר 2015. ג'יני
ח"כ עמיר פרץ בהפגנה עם עובדי המפעל ביום חמישי/ג'יני

המנכ"ל טען כי המפעל אינו יכול להמשיך לפעול ולו יום אחד נוסף, מאחר שמשרד הכלכלה הפסיק להזרים כבר בפברואר 2014 כספים שהובטחו לו, ולכן לא השקיע את התקציבים שנדרשו על מנת לעמוד בתנאי רישיון העסק כפי שהוכתבו לו מהמשרד להגנת הסביבה ומשירותי הכבאות.

גורמים במשרד הכלכלה טענו מנגד כי העיקרון היחיד שהוביל את ההסכם בין הצדדים היה שימור 118 מהעובדים הוותיקים של המפעל. "במסגרת ביקורת שגרתית שערכנו עלו כמה סימני שאלה והיה נראה שיש בעיה בהתאמה בין המספרים", אמר גורם בכיר במשרד הכלכלה. "שלחנו רואה חשבון חוקר והוא חזר עם דוח מקיף של 300 עמודים שכלל ממצאים מאוד מאוד חמורים לכאורה שיש חשש שהם אפילו גובלים בפלילים".

ממשרד הכלכלכה נמסר: "בהתאם לנוהל, התבצעה ביקורת כספית על כספי המענק שניתנו למפעל על ידי המדינה עד כה - 4.5 מיליון שקלים. נוהל זה מתבצע בכל מתן מענק מכספי המדינה. בביקורת עלו ממצאים בעייתיים המחייבים קבלת חוות דעת משפטית. עד סיום הבדיקה, הוקפאה העברת יתרת המענק".

עובדי מפעל פרי הגליל מחוץ למפעל הבוקר, ינואר 2015. סוכנות ג'יני
עובדי מפעל פרי הגליל מחוץ למפעל הבוקר, ינואר 2015/סוכנות ג'יני

ביום שישי הגיע השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' לסיור חירום במפעל, יחד עם נציב כבאות והצלה, רב טפסר שחר אילון, ומפקד מחוז צפון של שירותי הכבאות, טפסר בכיר אמיר לוי. בתום הסיור סיכם אהרונוביץ' עם קברניטי שירותי הכבאות לתת למפעל ארכה של שלושה חודשים להסדרת ליקויי הבטיחות, ובכך לאפשר למפעל להמשיך לעבוד, אף שלא חידש את רישיון העסק לשנת 2015.

למרות זאת, המנכ"ל אפרים הורה שלא לחדש את פעילות המפעל. "המפעל לא ייפתח עד שמשרד הכלכלה יחליט שהוא משלם לי את הכסף שהוא התחייב להעביר לי", אמר אפרים אחרי הסיור.

(עדכון ראשון: 22:06)

עובדי מפעל פרי הגליל מחוץ למפעל הבוקר, ינואר 2015. סוכנות ג'יני
עובדי מפעל פרי הגליל מחוץ למפעל הבוקר, ינואר 2015/סוכנות ג'יני
עובדי מפעל פרי הגליל מחוץ למפעל הבוקר, ינואר 2015. סוכנות ג'יני
מתגוננים מפני הגשם במאהל שהוקם במתחם/סוכנות ג'יני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully