וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים שוקלים להגיש מחדש את הצעתם למועצת הביטחון

3.1.2015 / 9:32

ימים ספורים לאחר שנכשלו להשיג רוב במועצת הביטחון של האו"ם, הודיע דוברו של אבו מאזן כי הפלסטינים בוחנים פנייה נוספת בשל הצטרפותן של חברות חדשות. אמש חתמה הרשות על אמנת רומא וביקשה להצטרף לבית הדין הפלילי בהאג

צילום: רויטרס, עומר מירון; עריכה: שניר דבוש

(ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, השבוע)

כמה ימים לאחר הכישלון שנחלה במועצת הביטחון, הודיעו הפלסטינים הלילה (שבת) כי הם שוקלים להגיש את מחדש את הצעתם לסיום השליטה הישראלית בשטחי יהודה ושומרון והקמת מדינה פלסטינית. זאת, לנוכח הצטרפותן של חמש חברות חדשות למועצת הביטחון.

נביל אבו-רודיינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר הלילה בתום פגישה של ההנהגה הפלסטינית כי הרשות בוחנת פנייה מחודשת למועצת הביטחון, שכן לדבריו הצטרפותן של אנגולה, מלזיה, ניו זילנד, ונצואלה וספרד מצביעה על היתכנות למהלך. לדבריו, חמש החברות החדשות, שהצטרפו שלשום למועצה, עשויות להצביע בעד ולחייב את ארצות הברית להטיל וטו. החברות החדשות יחליפו את ארגנטינה, אוסטרליה, לוקסמבורג, קוריאה הדרומית ורואנדה.

ההצעה נדחתה ביום רביעי האחרון לאחר שכשלה להשיג תשע מדינות תומכות, כנדרש. שמונה חברות הצביעו בעד, בהן צרפת ורוסיה, וחמש נמנעו. רק אוסטרליה וארצות הברית התנגדו. יתר התומכות: סין, לוקסמבורג, צ'ילה, ארגנטינה, צ'אד וירדן. המדינות שנמנעו: ליטא, קוריאה הדרומית, רואנדה וניגריה - כולן מדינות שמשרד החוץ בראשות השר אביגדור ליברמן השקיע בהן מאמץ דיפלומטי ניכר בשנים האחרונות, והשר ביקר בכולן באופן אישי.

השגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור – מועצת הביטחון, 30 בדצמבר 2014. AP
השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, בדיון במועצת הביטחון השבוע/AP

הצעת ההחלטה קוראת למשא ומתן המבוסס על גבולות 67'. על פי הנוסח הנוכחי, תוך 12 חודשים ייחתם הסכם קבע, במסגרתו ייקבעו התנאים לנסיגה ישראלית מהגדה המערבית עד סוף שנת 2017. כמו כן, ההצעה קובעת כי מזרח ירושלים תהיה בירת המדינה הפלסטינית העתידית, וקוראת לסיום כל בנייה בהתנחלויות הישראליות.

לקריאה נוספת:
אבו מאזן: נפסיק התיאום עם ישראל אם הפניה לאו"ם תיכשל
מימש את האיום: אבו מאזן ביקש להצטרף לבית הדין בהאג
אחרי הכישלון באו"ם, הפלסטינים מצהירים: נצטרף להאג

בתוך כך, משלחת הרשות הפלסטינית לאו"ם הגישה אמש רשמית מסמכים חתומים בבקשה להצטרף לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג ול-17 אמנות בינלאומיות נוספות. נציג הרשות באו"ם, ריאד מנסור, אישר לעיתונאים כי המסמכים הועברו, לאחר שיו"ר הרשות אבו מאזן חתם עליהם שלשום. אם תאושר ההצטרפות, המשמעות היא שהפלסטינים יוכלו להגיש תביעות נגד ישראל.

בכיר הרשות סאיב עריקאת אמר בריאיון לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" כי פלסטין תהפוך לחברה בבית הדין עד מרץ 2015. לדבריו, איש אינו יכול למנוע מפלסטין להצטרף לאמנות. "ההנהגה בחרה ארגונים בינלאומיים שבהם אין צורך בהצבעה על מנת לצרף מדינות, זאת כדי למנוע מישראל לטרפד את התהליך", אמר.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully