וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח על קוצו של ו'

1.1.2015 / 12:23

מי ירה ארבעה כדורים במוטי חכים באילת בקיץ 2010: העבריין המקומי דודו בן שטרית או שותפו העסקי מאור יהודה דוד בן שטרית? אחד מתיקי הרצח השנויים ביותר במחלוקת מגיע לבית המשפט העליון

"דודו בן שטרית". אלו היו מילותיו האחרונות של מוטי חכים, נהג אמבולנס אילתי, מכור כבד להימורים, שחיפש את דרכו בעולם הפשע, נקלע לחובות כספיים ונרצח באחד מלילות הקיץ החמים של סוף אוגוסט 2010 מחוץ לביתו ברחוב לוס אנג'לס בעירו. "אני מבטיח, שתי דקות אני פה", הוא אמר לרעייתו אסנת, לפני שירד לפגישה הגורלית בה נורה למוות על ידי עבריין בשם דוד בן שטרית. "דוד, או דודו בן שטרית צריכים אותי. אני בטוחה ב-90 אחוז שהוא אמר דודו", העידה מאוחר יותר באותו הערב אשתו בחקירה. מבחינת חוקרי היחידה המרכזית נגב שהופקדו על תיק הרצח שזעזע את עיר הנופש הדרומית, היתה זו "הודאת זהב", והדרך להפיל את דוד בן שטרית ואחיו אילן שניהלו עסק משגשג של הימורים וגביית חובות במשך שנים בעיר. הרצח של חכים התאים להם כמו כפפה ליד.

אלא שהרשעתו של בן שטרית ברצח חכים התבררה כאחד התיקים המשפטיים השבריריים ומעוררי המחלוקת, וערעור נגד ההרשעה נדונה כעת בבית המשפט העליון. מקור שבריריותו של התיק בשני גורמים עיקריים: בקשר שניהל חכים עם עבריין אחר בשם "דוד בן שטרית" מאור יהודה, והיעדר ראיות מוחשיות שקשרו את בן שטרית הדרומי למקרה. גורם נוסף שסיבך את החוקרים הוא השאלה האם חכים נקב בשם "דוד" או "דודו" – "דוד" הוא דוד בן שטרית מאור יהודה, "דודו" הוא דוד בן שטרית מאילת.

זירת הרצח של נהג האמבולנס מוטי חכים בידי דודו בן שטרית, אילת. באדיבות "ערב ערב באילת", מערכת וואלה! NEWS
"אני מבטיח, שתי דקות אני חוזר". זירת הרצח של מוטי חכים/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות "ערב ערב באילת"

הפראמדיקים של מגן-דוד-אדום שנענו לקריאה שהתקבלה במוקד מד"א אילת בסביבות השעה 23:00, ה-29 באוגוסט 2010 בעקבות דיווח על אירוע ירי נדהמו לגלות בזירה את חברם הטוב ואחד הדמויות המוכרות בעיר גוסס על המדרכה לאחר שארבעה כדורי אקדח פילחו את גופו. ירדן אביטן, השוטרת הראשונה שהגיעה בגל הראשון למקום העידה כי חכים, שלטענת החוקרים הצליח לזהות את האיש שירה בו, אמר לה שם אחד: דודו בן שטרית, כלומר – העבריין האילתי. "ברגע שניגשתי אליו, שאלתי אותו 'מי עשה לך את זה?'. בזמן ששאלתי אותו, התכופפתי טיפה כדי לשמוע אותו יותר טוב, כי במחשבה שלי, חשבתי שהוא בטח לא ידבר כל כך חזק. אז התכופפתי עם הראש שלי אליו, שאלתי אותו שוב מי עשה לו את זה. הוא אמר לי: 'דודו בן שטרית'. הוא דיבר כל כך בבירור, ושמעתי כל כך ברור את השם שלא הכרתי קודם לכן. רשמתי את השם בפנקס, כי לא ידעתי מי זה. אחר כך הוא אמר לי 'כואב לי, כואב לי', ואז רציתי להיות יותר בטוחה. אז שאלתי אותו בפעם השנייה, והוא אמר לי עוד פעם את השם. והמשיך 'כואב לי כואב לי'. הוא אמר את זה בקול, כל כך מסכן כזה".

חכים, אב לשלושה ילדים ובן 42 במותו הובהל לבית החולים יוספטל במצב אנוש אך עדיין בהכרה. כאשר הגיעו חוקרי המשטרה למיטתו הוא כבר איבד את יכולת הדיבור. החוקרים עוד הספיקו לשאול אותו האם בן שטרית עומד מאחורי הירי לאחר שעודכנו על כך מצוות השיטור הראשון שהגיע לזירה. חכים, במאמץ אחרון הניד את ראשו בחיוב ונדם. עוד באותו לילה פתחה המשטרה בחיפושים אחר דוד בן שטרית, איש הפשע האילתי שירד באופן מחשיד למחתרת ממש באותו הערב – מעשה שיהיה לו לרועץ עת ינסה להוכיח את חפותו.

מוטי חכים נהג אמבולנס שנרצח בידי דודו בן שטרית באילת. באדיבות "ערב ערב באילת", מערכת וואלה! NEWS
הסתכסך בהימורים ובחובות. מוטי חכים/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות "ערב ערב באילת"

כתב האישום שהוגש לבסוף נגד דודו בן שטרית ייחס לו מניע לרצח: מחלוקת כספית. למרות שהחוקרים הצליחו לבסס את התיק על ראיות נסיבתיות בלבד, בן שטרית הורשע ברצח של חכים ונשלח למאסר עולם. למעשה, הצליחה הפרקליטות להביא להרשעתו של דודו בן שטרית על בסיס מילותיו האחרונות של אדם גוסס שנקב בשם זהה לשני בני אדם שהכיר. אז מי אמת הרוצח? פרקליטיו של דודו בן שטרית, עורכי הדין יורם שפטל ומיטל דנינו בטוחים שבית המשפט העליון יהפוך את ההרשעה של בית המשפט המחוזי.

מניע נוסף שאפשר לייחס לדודו בן שטרית הוא החשש שמא חכים עושה יד אחת עם האחים דוד ופיני בן שטרית מאור יהודה תחת חסותה של משפחת חרירי מהצפון כדי לקבל דריסת רגל בעסקי ההימורים וגביית דמי החסות באילת. לפי הערכות המודיעין המשטרתי, האחים חרירי ביקשו דריסת רגל באילת, ממלכת ההימורים ודמי החסות המסוגרת של האחים אילן ודודו בן שטרית. "לאס וגאס של ישראל". במשטרה טענו כי גם פרץ סכסוך כספי בין חכים לאחים בן שטרית מאילת על רקע חובות הימורים של נהג האמבולנס. הסכסוך היה כה חמור ועמוק, והוא שהוביל לרצח חברם שאף סייע בעבר בקבלת תרופות לבני משפחתם, טענו במשטרה. סברה נוספת מעלה כי חכים נקלע שלא בטובתו לקרב האיתנים בין משפחת בן שטרית מאילת למשפחת חרירי מהצפון על רקע מה שקרוי בעולם התחתון "מאבקי שליטה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מערער על הרשעתו. דודו בן שטרית האילתי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"שלוש שנים לפני הרצח, מוטי עסק בהלוואות בשוק האפור, בכספים שלא היו שלו", סיפרה בחקירתה רעייתו אסנת. "הוא היה גובה. ידעתי שהוא בקשר עם פיני ודוד בן שטרית והכרתי את פיני. ידעתי גם על העסק שלו. הוא היה מקבל כסף מאדם מסוים ומחלק אותו לאנשים שרוצים להלוות כסף ואחר כך היה גובה את הכסף עבור אותו אדם. תקופה מסוימת אלו היו פיני ודוד (שעבדו בשליחות משפחת חרירי. י"א). אני גם יודעת שמוטי היה מהמר והייתה תקופה בה הפסיד כספים. ידעתי גם שהוא מפסיק לעבוד (ישירות. י"א) עם פיני ודוד ועובד עם איאד, כנראה איאד חרירי. לא ידעתי על קיומה של משפחה נוספת שהעיר באילת שמוטי היה איתה באיזה שהוא עסק".

עדותה של ידידתו של חכים שנהגה לערוך איתו נסיעות לצפון הארץ, גם לבית משפחת חרירי, חיזקה אף היא את הסברה שדודו האילתי הוא שרצח את חכים. באחת מאותן נסיעות צלצל הטלפון של חכים. לאחר שיחה קצרה פנה אליה חכים ואמר: "התקשרו אליי עכשיו בשביל להודיע לי שיש עליי חוזה. שרוצים להוריד אותי, ולפגוע בחיי", היא העידה. הנוסעת מסרה כי שאלה את חכים לפשר השיחה וזה השיב לפי עדותה: "יש פה איזה עניין, אני מבקש ממך שתרשמי איזה מספר. אם יקרה משהו, זה בעצם המספר של הבן אדם שיעשה את זה". הידידה, שהכירה את האחים בן שטרית מאור יהודה בנסיעותיה המשותפות עם חכים סיפרה כי הוא אמר שמדובר בסכסוך כספי בינו לשין משפחת שטרית. "אז שאלתי אותו: 'אנחנו מדברים על בן שטרית שאנחנו מכירים?', הוא אמר לי 'לא, זה לא שטרית שאת חושבת. זה שטרית אחר. זה מישהו אילתי, זה לא אותו שטרית שאת מכירה מאור יהודה"'.

גם הרעייה לא בטוחה

כל אלו תומכים בטענה שדוד בן שטרית מאילת עומד מאחורי הרצח, אלא שעדויות אחרות מהדקות שלאחר הירי בלבלו את החוקרים – באיזה בן שטרית מדובר, דוד או דודו? אסנת חכים סיפרה אמנם שבעלה המנוח נקב בשם "בן שטרית" לפני מותו, אך לא היתה בטוחה בשמו הפרטי.

"בשעה 23:00 או 23:30 וחצי הוא הגיע הביתה", סיפרה האישה לחוקריה. "בזמן שהתארגנו ללכת לישון, הוא קיבל שיחת טלפון. אני לא שמעתי אפילו את הצלצול. הטלפון היה על שקט. רק ראיתי אותו יוצא לכיוון הדלת ושאלתי 'מה קרה'?'. הוא אמר: 'אני צריך לצאת לשתי דקות. כעסתי שזה בשעה מאוחרת".

חוקר: "את סיפרת עכשיו שהוא אמר דוד, או דודו בן שטרית? בואי תספרי לי כמה שאת יכולה לדייק מה בדיוק המילים שהוא אמר. לא רק את השם אלא כל מה שהוא אמר".

אסנת חכים: "כל מה שהוא אמר זה שדודו או דוד בן שטרית צריך אותי".

החוקרים ניסו לקבל מאסנת חכים וודאות מוחלטת על השם הפרטי בה נקב בעלה, אולם לשווא.

חוקר: "על השם משפחה 'בן שטרית', על זה את יכולה להתחייב? באיזה רמת וודאות את יכולה להתחייב שמדובר באחד מהשמות או דוד או דודו?".

אסנת חכים: "אני כמעט משוכנעת שזה דודו. ב-90%".

האדם הבא שראה את חכים, אחרי הרוצח, גם לא הצליח לפזר את הערפל. הוא סיפר שמיד לאחר הגעתו לזירה, הגיח גם השוטר הראשון למקום. "ניגשתי לעבר הבחור הפצוע", סיפר בחקירתו, "השוטר ניגש לעבר הפצוע ושאל אותו 'מה שמך?'. הפצוע השיב 'דוד בן שטרית'. אני באתי בשלב זה גם לשוטר ואמרתי לו שקוראים לו 'דוד בן שטרית', ואז השוטר אמר שלא קוראים לו 'דוד בן שטרית', הוא אמר שם אחר. את שמו של הפצוע. אך אני לא זוכר עכשיו את שמו של הפצוע. השוטר השני אמר 'זה שירה בו קוראים לו דוד בן שטרית'".

אין להם אויבים

למרות שלא האמינו כי שותפו של חכים, דוד בן שטרית מאור יהודה, הוא זה שביצע את הרצח, המשטרה החליטה בכל זאת לזמן אותו לחקירה. "אני תמיד נקרא דוד בן שטרית בפני כולם", אמר לחוקרים. "באמת היה לי מגע עם מוטי חכים, אבל לא הייתי מסוכסך איתו. באמת הלוויתי כסף אישית למוטי, הוא לא החזיר לי אותה, אבל לא כעסתי עליו בגלל זה. היה לנו הסדר בעניין החוב. זה לא היה סכום משמעותי".

גם דודו בן שטרית טען לחפותו. "מוטי חכים הוא אח שלי", אמר לחוקריו שרק חודשיים אחרי הרצח הצליחו לשים עליו אזיקים. "אני בחיים לא הייתי פוגע בו. הוא עזר לי ולמשפחתי". דודו בן שטרית טען כי בליל הרצח עסק בדיג בחוף הים וכי נמלט מהעיר לאחר הרצח כי היה "בהלם" ממה שקרה. "ידעתי שהמשטרה מחפש אחרי אבל התכוונתי להסגיר את עצמי".

למרות מספר סתירות בתיק, בית המשפט המחוזי בבאר שבע קבע כי אין זה מופרך שבזירה חל בלבול בין העדים השונים ששמעו את חכים אומר "דוד" או "דודו" ועל כן אין לכך חשיבות. כך או כך, שופטי בית משפט העליון צפויים לדון בקרוב בערעור באחד מתיקי הרצח המעניינים ביותר בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully