וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי תחילת חורף היסטורית: דצמבר השחון זה 20 שנה

1.1.2015 / 0:40

נובמבר היה אחד החודשים הגשומים אי-פעם, אולם בדצמבר ירדו כ-30% מהממוצע הרב-שנתי בלבד - דבר שמוחק את היתרון בכמויות המשקעים עד כה ברוב האזורים. הבשורה הטובה: ממוצאי שבת, החורף חוזר, ובגדול, עם המון גשם

סופת ברקים בקרית ים, נובמבר 2014. אנדריי קירושין, תמונות גולשים
ברקים בקריות, בחודש שעבר/תמונות גולשים, אנדריי קירושין

החורף הנוכחי אמנם התחיל בסערה, ונובמבר הוגדר כאחד החודשים הגשומים ביותר שראתה ישראל אי פעם, אך דצמבר שבא בעקבותיו, ושמסתיים הערב, "קלקל" את החגיגה. "20 שנים לא ראינו יובש כזה בחודש דצמבר", אמר ד"ר נועם חלפון, מומחה מחלקת האקלים של השירות המטאורולוגי, בשיחה עם וואלה! חדשות.

"ממוצע המשקעים הרב-שנתי של דצמבר עומד על 150-100 מ"מ. אבל נכון לעכשיו, מבדיקת מרבית תחנות הגשם ברחבי הארץ, אנחנו עומדים על ממוצע של כ-25-50 מ"מ בלבד", הסביר ד"ר חלפון. "כלומר, בדצמבר הנוכחי קיבלנו רק כ-30% מהממוצע הרב-שנתי לחודש זה". לדבריו, מבדיקת מקרים קודמים בעבר עולה שדצמבר כה יבש אירע שבע פעמים בלבד משנות ה-50', ושמ-1993 לא היה אירוע שכזה. "עם זאת, יאמר לזכות דצמבר האחרון שלמרות מיעוט הגשמים, לא היו בו עצירות גשם ממושכות", הוא הסביר.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות
גורם בש"ס על דרעי: "ההתפטרות שלו היא מהלך טקטי"
מימש את האיום: אבו מאזן ביקש להצטרף לבית הדין בהאג
ניצן הורוביץ לא יתמודד בבחירות: "אמשיך לכיוונים חדשים"

קשת בתל אביב. ניר שטיינברג, תמונות גולשים
קשת בשמי תל אביב/תמונות גולשים, ניר שטיינברג

החודש היבש הצליח לבלום את המגמה החיובית שפתחה את החורף עם כמות משקעים גבוהה מהממוצע. "אם התחלנו את העונה טוב, אז היתרון שצברנו נמחק במהלך חודש זה", המשיך להסביר ד"ר חלפון. לדבריו, מקומות שהגיעו עד דצמבר ל-200%-300% מהממוצע הרב-שנתי נותרו עדיין עם כמויות מצטברות גבוהות מהממוצע עד תום דצמבר. הוא נתן כדוגמה את אזור השפלה ואת מישור החוף הדרומי, אזורים שזכו לכמויות גדולות של משקעים. הוא ציין שבזכות היתרון הגדול עוד לפני דצמבר, החודש הנוכחי לא הצליח להוריד אותם מתחת לממוצע.

עם זאת, לדבריו, מקומות שהיו בעודף פחות משמעותי ירדו במהלך דצמבר מתחת ל-100% מהממוצע לתקופה. "צפון הארץ לא נהנה מעודף גדול עד סוף נובמבר, אז במהלך דצמבר הוא איבד את היתרון הקטן יחסית ועכשיו האזור הזה נמצא בגירעון".

וואלה! מזג אוויר

התקווה לשינוי חיובי בהיקף המשקעים באה מהתחזיות למזג אוויר קודר במיוחד בתחילת השנה החדשה. "זאת לא קטסטרופה, אבל דצמבר הוא חודש משמעותי. אנחנו מקווים שבינואר ובפברואר נצליח לגשר על החוסר", סיכם ד"ר חלפון. "קשה כרגע להתחייב, אבל אם התחזיות יתממשו, אנחנו צפויים לקבל החל מסוף השבוע ולתוך השבוע הבא אירוע גשם סוער שעוד לא היה לנו החורף, ושייתן דחיפה יפה לחודש ינואר".

לפי תחזית השירות המטאורולוגי, מערכת חורפית רצינית תפקוד אותנו החל ממוצאי שבת ועד שני, והיא עשויה להתעמק עוד באמצע השבוע הבא. מחר יהיה מעונן חלקית עם ירידה בטמפרטורות שיהיו נמוכות מהממוצע בעונה. ייתכן גשם מקומי, בעיקר בצפון הארץ. בשישי תימשך מגמת ההתקררות ועדיין יש סיכוי לגשם מקומי. בשבת יירדו ממטרים לסירוגין בצפון הארץ, ושלג יתחיל לרדת בחרמון. ייתכן גשם מקומי לאורך החוף. הרוחות יתחזקו ובשעות אחר הצהריים הגשמים יתחזקו ויתפשטו למרכז הארץ. יוסיף להיות קר מהממוצע בעונה. בראשון, גשם לפרקים צפוי בצפון הארץ ובמרכזה, וגשם מקומי בצפון הנגב. יימשך השלג בחרמון. הגשם ייחלש בשעות אחר הצהריים.

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

(עדכון ראשון: 20:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully