וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום נובמבר: "מהחודשים הגשומים אי פעם בישראל"

ניר שטיינברג

30.11.2014 / 18:08

בירושלים ירדה כמות גשמים שגדולה פי 4 מהממוצע הרב-שנתי לנובמבר, ובהרי יהודה היה זה החודש השלישי הכי גשום ב-90 השנים האחרונות. בנגבה ובבית דגן עברו את חצי הכמות השנתית. בתל אביב הצטברו עד כה 230 מ"מ

שמורת טבע הבניאס של רשות הטבע והגנים. נתי רגב, רשות הטבע והגנים,
זרימות עזות בכל הנחלים. שמורת הבניאס/נתי רגב, רשות הטבע והגנים

רגע לפני סוף החודש, ועל אף שאולי יצטברו עוד כמה טיפות ביממה הקרובה – ניתן כבר הערב (ראשון) לסכם את משקעי נובמבר. מהנתונים עולה שמדובר באחד החודשים הגשומים ביותר אי-פעם בישראל. לפי השירות המטאורולוגי, רק שלוש פעמים ב-150 השנים האחרונות נמדדו בירושלים כמויות גשם גדולות יותר מאשר בנובמבר 2014 (ב-1986, ב-1944 וב-1892). בכנרת, שרשמה עליה מפתיעה ומוקדמת יחסית לעונה של כחמישה סנטימטרים – ירדו עד עתה פי 2.3 יותר גשמים מהממוצע לתקופה המקבילה.

עוד ידיעות על מזג האוויר בוואלה! חדשות
אלפי עזתים שנלכדו במצרים חזרו לרצועה המוצפת
סוף הסערה: ירושלים והשפלה שיאני הגשם, אכזבה בצפון
גשם בלי סוף: פתיחת החורף הגשומה ביותר זה 20 שנה

בשונה משנים ברוכות בעבר, מתבלטת שנת 2014 בכך שהיא הביאה עמה עד כה כמה מערכות גשומות במיוחד, עם שלל תופעות של חורף – ולא התאפיינה במאסה במערכת בודדת. אם בחודש אוקטובר כבר נמצא שהפתיחה לעונה היא טובה במיוחד, הרי שאחרי גשמי נובמבר בכלל והמערכת של סוף החודש בפרט – אנחנו נמצאים בנקודה חיובית באופן חריג.

לשם המחשה – יש מקומות בארץ שכעת, בסוף חודש נובמבר (שכלל לא נכלל מעשית בשלושת חודשי החורף המרכזיים: דצמבר, ינואר, פברואר) ירדה חצי הכמות השנתית. ניתן לציין את בין דגן שליד לוד (50%), ואת קיבוץ נגבה (54%) שליד קריית מלאכי. מדדים דומים התקבלו גם ביישובים אחרים בעוטף עזה. בתל אביב השלימו 42% מהעונה, וכך גם בירושלים.

הצפות במושב גיאה בדרום, נובמבר 2014. שי מכלוף
הצפה במושב גיאה, בשבוע שעבר/שי מכלוף

משקעים ברחבי הארץ

בעוד שבחודש נובמבר יורדים בממוצע בכנרת 50 מילימטרים, השנה נמדדו שם 103 מ"מ. בחיפה יורדים בממוצע בנובמבר 77 מ"מ, השנה מדדו 119. בבית דגן 229 מול 76 (פי 3), בירושלים (בתחנה בניות) ירדו 215 מ"מ מול 55 ממוצע לחודש (פי כמעט 4), בתל אביב 148 מול 80 (פי 1.85).

ככלל, פרט למקומות בקו שמדרום לבאר שבע, בכל הארץ ירדו יותר משקעים מהממוצע לעונה זו. הדבר בולט בעיקר בהרי יהודה, בשפלה, במישור החוף הדרומי ובשרון. בצפון הארץ המצב פחות קיצוני אולם גם שם עברו את הממוצע באופן ניכר: בסער (גליל מערבי) – פי 1.25 מהממוצע, בגמלא (דרום הגולן) פי 1.65, בחרשים (גליל עליון) פי 1.55, ובכפר בלום (עמק החולה) פי 1.84.

גשם בנחל ארזים מחלף מוצא, ירושלים. נועם מושקוביץ
צופים בזרימה בנחל ארזה שבפתאי ירושלים/נועם מושקוביץ

ב-75 השנים האחרונות בשפלה ובמישור חוף דרומי היו שלוש פעמים בלבד שבהן ירדו כמויות גדולות יותר של גשם עד סוף נובמבר (1994, 1986, 1964). בתחנה בבית ג'ימאל שמצפון לירושלים נמדדו מתחילת העונה 258 מ"מ, ומתחילת המדידות שם ב-1925 נמדדו ערכים גבוהים יותר רק ב-1986 וב-1944.

הודות למשקעים הרבים, התעוררו לחיים נחלי אכזב רבים, ובמקומות שונים ברחבי הארץ, בעיקר במדבר יהודה, בבקעת הירדן ובאזור לכיש, היו שיטפונות משמעותיים. בנחלים אחרים נרשמו ספיקות חריגות מאוד יחסית לעונה. גם החרמון זכה למעטפת לבנה, שדוגמתה לא נראה זמן רב בסוף נובמבר. עם זאת, הכמות לא הספיקה לפתיחת עונת הסקי אלא הצטברה בעיקר בחלקו העליון של האתר.

בימים הקרובים ייתכן גשם מקומי בצפון, אולם המגמה השבוע היא של התבהרות והתחממות הדרגתית. החזאים עדיין לא רואים את מערכת הגשם הבאה.

שמורת טבע הבניאס של רשות הטבע והגנים. נתי רגב, רשות הטבע והגנים,
זרימות בצפון/נתי רגב, רשות הטבע והגנים
סופת ברקים בקרית ים, נובמבר 2014. אנדריי קירושין, תמונות גולשים
ברקים בקריית ים/תמונות גולשים, אנדריי קירושין
גשם במושב מגשימים. אבי הופמן, מערכת וואלה! NEWS
הצפה במגשימים בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, אבי הופמן
הצפות באשקלון. דוברות כב?ה מחוז דרום,
הצפה באשקלון/דוברות כב?ה מחוז דרום
שמיים מעוננים באשדוד. רויטרס
קודר באשדוד/רויטרס
חורף בשחור לבן, נובמבר 2014. ראובן קסטרו
גשום בתל אביב/ראובן קסטרו
החרמון לאחר השלג הראשון. : Majd Emil Nakhleh, תמונות גולשים
החרמון הלבן/תמונות גולשים, : Majd Emil Nakhleh

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully