וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים: השגנו רוב להכרה במועצת הביטחון עוד הלילה

30.12.2014 / 20:13

הצעת ההחלטה שהוגשה ל-15 חברות המועצה על ידי שגרירת ירדן באו"ם, תעלה להצבעה בחצות, אולם ארצות הברית עשויה להטיל וטו. בריטניה: "נצביע נגד", צרפת ולוקסמבורג מתנדנדות

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מתן חדד

מועצת הביטחון של האו"ם תצביע הערב (שלישי) על ההצעה הפלסטינית להסכם שלום עם ישראל ולסיום הכיבוש הישראלי עד סוף שנת 2017. לטענת גורמים דיפלומטיים במשלחת הפלסטינית באו"ם, הם הצליחו לגייס רוב בקרב 15 המדינות החברות במועצה. עם זאת, גורמים במשלחת האמריקנית הכריזו בעבר כי ישתמשו בסמכות הווטו האמריקנית, אם ההצעה אכן תתקבל.

גורמים דיפלומטיים מסרו כי ההצבעה עשויה להיערך בחצות (שעון ישראל), אולם טרם התקבלה החלטה סופית בנושא. השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, אישר כי ההצבעה צפויה הערב, או מחר בבוקר.

עוד בוואלה! חדשות:
דיפלומטים במערב: ההצעה להכרה בפלסטין לא תעבור באו"ם
עריקאת: ההצבעה על מדינה פלסטינית - ביום שני הקרוב
אבו מאזן: נפסיק התיאום עם ישראל אם הפניה לאו"ם תיכשל

שגרירת ירדן באו"ם והשגריר הפלסטיני ריאד מנסור. AP
שגרירת ירדן קואר והשגריר הפלסטיני ריאד מנסור, אתמול/AP

גורם דיפלומטי מסר לוואלה! חדשות כי המגעים בין הפלסטינים למדינות אירופה במועצת הביטחון נמשכים, בניסיון להבטיח רוב להצעה. שתי חברות קבועות במועצה, רוסיה וסין, צפויות להצביע בעד, אולם התקבלו דיווחים סותרים בנוגע להצבעה הצפויה מצד המשלחת הצרפתית, אף היא חברה קבועה במועצה.

החברות הנוספות במועצת הביטחון הן ארגנטינה, אוסטרליה, לוקסמבורג, קוריאה הדרומית ורואנדה, אשר יסיימו את כהונתן מחר. לוקסמבורג סומנה כמדינה נוספת שטרם קיבלה החלטה סופית בנוגע להצבעתה. צ'אד, צ'ילה, ירדן, ליטא וניגריה אף הן חברות זמניו במועצה, אולם כהונתן לא תסתיים עד סוף השנה הבאה.

בתוך כך, ממשלת בריטניה הצטרפה היום לארצות הברית, והכריזה כי לא תתמוך בהצעת ההחלטה הפלסטינית. שגריר הממלכה המאוחדת באו"ם, מארק ליאל גרנט, נשאל על ידי כתבים אם בכוונת המשלחת לתמוך בהצעה, וענה: "לא".

"יש לנו קושי מסוים עם הטקסט", הוסיף, "בעיקר עם הניסוח ועם טווחי הזמן, וסעיפים חדשים בנוגע לפליטים. לכן, אני מעריך שיהיה לנו קושי". גרנט סירב להכריז אם בריטניה תשתמש בסמכות הווטו שלה על מנת לחסום את ההצעה, אם תתקבל בהצבעת הרוב. עם זאת, גורמים דיפלומטיים מסרו כי המשלחת האמריקנית מוכנה לחסום את ההצעה בווטו.

היום העבירה המשלחת הירדנית את הצעת ההחלטה הפלסטינית למועצת הביטחון. גורמים במשלחת טענו כי ידחפו לקיום ההצבעה עד יום חמישי, אולם טרם נקבע מועד לדיון מועצת הביטחון בעניין. וושינגטון מסרה אתמול כי לא תתמוך בהצעה, מכיוון שהיא אינה קונסטרוקטיבית ולא דואגת לצרכים הביטחוניים של ישראל.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא דאעש. רויטרס
ארה"ב תטיל וטו? ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס
"ברור שאבו מאזן רואה בהסלמה במישור המדיני הדרך היחידה להישרדות בפוליטיקה האישית"

שגריריהן של 22 המדינות הערביות אישרו אתמול את ההצעה הפלסטינית, שהובאה על ידי שגרירת ירדן, דינא קואר. ירדן היא המדינה הערבית היחידה החברה במועצת הביטחון. היום נפגשו המשלחות בשנית על מנת לדון בתזמון ההצבעה, אולם טרם התקבלה החלטה בנושא.

אתמול בפגישה עם מושל אינדיאנה, פייק מנס, בירושלים אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ישראל נתונה תחת מתקפה מצד הרשות הפלסטינית". הוא טען בעבר כי ההצעה הפלסטינית לא תביא לפתרון הסכסוך, ורק תעמיק אותו.

הצעת ההחלטה קוראת למשא ומתן המבוסס על גבולות 67'. על פי הנוסח הנוכחי, תוך 12 חודשים ייחתם הסכם קבע, במסגרתו ייקבעו התנאים לנסיגה ישראלית מהגדה המערבית עד סוף שנת 2017. כמו כן, ההצעה קובעת כי מזרח ירושלים תהיה בירת המדינה הפלסטינית העתידית, וקוראת לסיום כל בנייה בהתנחלויות הישראליות.

שר החוץ אביגדור ליברמן הגיב הערב להצעת ההחלטה הפלסטינית, ואמר: "אני חושב שזה צעד בוטה. חוץ מלדרדר את היחסים ולחסל את הסיכוי להגיע לפתרון מוסכם, זה לא יתרום דבר". לדבריו, "אבו מאזן עושה את זה באופן מודע - לא במסגרת מאמץ להגיע למדינה פלסטינית עצמאית, אלא במסגרת מאבקו בחמאס. ברור שאבו מאזן רואה בהסלמה במישור המדיני הדרך היחידה להישרדות בפוליטיקה האישית".

"אין פה שום דאגה או רצון כנה להגיע להחלטה רצינית, שתבטיח פתרון המקובל על שני הצדדים", הוסיף. "אנו דוחים את הצעד מכל וכל, ואני בטוח שבסופו של דבר גם המדינות שהחליטו משום מה לתמוך בצד הפלסטיני, יגיעו למסקנה שעשו טעות חמורה, בעצם העידוד של הצעד החד-צדדי שלא יביא דבר". כמו כן, העריך ליברמן כי ארצות הברית תטיל וטו על ההצעה.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully