וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומטים במערב: ההצעה להכרה בפלסטין לא תעבור באו"ם

30.12.2014 / 10:40

המקורות מסרו לוואלה! חדשות כי הפלסטינים הקשיחו את עמדותיהם, ולכן יתקשו לקבל את הרוב הדרוש במועצת הביטחון. ההצעה העדכנית לא מכירה במערב ירושלים כבירת ישראל ומתעלמת מדרישות הביטחון

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

לאחר כחודש של איומים, הבטחות ומגעים מדיניים מתישים, ההצעה להקמת מדינה פלסטינית שהוגשה הלילה (שלישי) צפויה לעלות להצבעה במועצת הביטחון בתוך 48 שעות. גורמים דיפלומטיים מסרו לוואלה! חדשות כי יש סיכוי גבוה שההצעה לא תזכה לרוב הדרוש במועצה, ולכן תיפול עוד לפני שתספיק ארצות הברית להטיל עליה וטו.

הסיבה העיקרית לכך היא הקשחת העמדות של הפלסטינים בימים האחרונים, דווקא לאחר שהושגו הבנות בינם לבין כמה מהמדינות החשובות באירופה על ריכוך הצעת ההחלטה שלהם. לפי הגורמים הדיפלומטיים, הנוסח הסופי של ההצעה הפלסטינית מתעלם כמעט לחלוטין מדרישותיהן של צרפת, בריטניה ומדינות נוספות, ולכן קטנו סיכוייו לעבור בהרכב הנוכחי של מועצת הביטחון.

ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא דאעש. רויטרס
לא צפויה לאשר את ההצעה להכרה במדינה הפלסטינית. מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

ההצעה הפלסטינית העדכנית הופצה הלילה לחברות מועצת הביטחון, ומהנוסח שלה ניתן ללמוד ממנו בבירור על הקשחת העמדות שנקטו הפלסטינים. כך למשל, הנוסח הסופי של הפלסטינים קובע שמזרח ירושלים תהיה בירת פלסטין, אך מתעלם לחלוטין מממערב ירושלים והכרה בה כבירת ישראל. כמו כן, הנוסח המעודכן קורא לישראל להפסיק לחלוטין את כל "פעולות ההתנחלות" שלה מעבר לקו הירוק, כולל בירושלים.

עוד על הפנייה הפלסטינית לאו"ם:
הפנייה הפלסטינית להכרה: ארה"ב תפגע במימון האו"ם?
אבו מאזן: נפסיק התיאום עם ישראל אם הפנייה לאו"ם תיכשל
חרף המאמצים: הפלסטינים פנו למועצת הביטחון של האו"ם

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אבו מאזן: הפלסטינים נחושים להגן על עצמם ולהתנגד לישראל. רויטרס
המסמך הפלסטיני אינו מתייחס כלל לדרישות הביטחון של ישראל. אבו מאזן בנאום באו"ם בספטמבר/רויטרס

המסמך הפלסטיני אינו מתייחס כלל לדרישות הביטחון של ישראל, וקובע רק כי יש צורך ב"סידורי ביטחון שיבטיחו ויכבדו את הריבונות הפלסטינית", ויאפשרו נסיגה מהירה של "כוחות הכיבוש הישראליים" מהשטחים עד לשנת 2017. הממשל האמריקני תקף בחריפות את ההצעה הפלסטינית, בעיקר סביב סעיף זה, ודוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי, אמרה כי ההצעה מתעלמת מהסוגיות הביטחוניות הקריטיות.

דיפלומט מערבי בכיר הסביר בשבוע שעבר דווקא חלה התקדמות במאמצים לריכוך הטקסט הפלסטיני המקורי, שכלל דרישה לנסיגה ישראלית מלאה מהשטחים בתוך שנתיים וסעיפים אחרים שנתפסים כבלתי-אפשריים בעיני ישראל וחורגים גם מהקו של רוב הקהילה הבינלאומית. מאמצי הריכוך האירופיים כללו בין השאר את שינוי לשון ההצעה בנוגע לגבולות 1967, כך שתשאיר פתח ברור לחילופי שטחים, התייחסות לכך שמזרח ירושלים תהיה בירת פלסטין ואילו מערב ירושלים תוכר כבירת ישראל, ואף התייחסות עקיפה לזהותה היהודית של ישראל.

אילו הסכימו הפלסטינים לאמץ את השינויים הללו ביוזמתם, ייתכן מאוד שהצעת ההחלטה שלהם הייתה זוכה לתמיכה הנדרשת של תשע מחברות מועצת הביטחון. הסיבה להחלטתם לפעול באופן הפוך ולהתעקש על הנוסח המקורי וה"קיצוני" בעיני אירופה וארצות הברית אינה ברורה עד תום. חלק מהדיפלומטים תלו את ההחלטה בלחץ של מדינות ערב, ואחרים אמרו כי הסיבה העיקרית לכך היא השיקולים הפוליטיים מבית.

בעולם לוחצים על הפלסטינים להמתין עד אחרי הבחירות

למרות ההתעקשות הפלסטינית להקשיח עמדות בנושאים מסוימים, בנושאים אחרים ההצעה הפלסטינית דווקא שומרת על קו מתון יחסית. כך למשל, ההתייחסות לסוגיית הפליטים פתוחה לפרשנות, והיא קובעת כי יש לפתור את הסוגיה "על בסיס יוזמת השלום הערבית". מדובר ביוזמה שגיבש מלך ערב הסעודית ב-2002 ומקובלת כיום על כל מדינות ערב, והיא קובעת כי לאחר שתקום מדינה פלסטינית, כל מדינות ערב יקיימו יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל. בעניין הפליטים, היוזמה קובעת כי יש לשאוף ל"פתרון צודק ומוסכם" בלבד, מבלי להציב תנאים או מספרים כלשהם.

כך או כך, אם אכן תעלה ההצעה הפלסטינית להצבעה לפני סוף 2014, היא צפויה להיכשל. הפלסטינים יוכלו לנסות ליזום מהלך חדש ב-2015, אז ישתנה הרכב מועצת הביטחון ויצטרפו אליה מדינות הצפויות לתמוך בכל הצעת החלטה פלסטינית, כגון ונצואלה ומלזיה.

עם זאת, סביר להניח שככל שיתקרב מועד הבחירות בישראל, כך יגבר הלחץ הבינלאומי על הפלסטינים ועל מדינות ערב שלא ליזום מהלכים חדשים, לפחות עד לאחר הבחירות - אז צפויות צרפת, בריטניה ואולי גם ארצות הברית להציג יוזמת שלום מעודכנת משלהן.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully