וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל הדיח את המג"ד מגבעתי החשוד בעבירות מין

25.12.2014 / 9:12

גנץ החליט לשחרר מתפקידו את מפקד צבר סא"ל לירן חג'בי, החשוד בהטרדה מינית של חיילת ששירתה תחתיו ובביצוע מעשה מגונה בה. דובר צה"ל: "הכשלים אינם עומדים בקנה אחד עם הנורמות והערכים המקובלים בצה"ל"

צילום: שלומי גבאי, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

הרמטכ"ל בני גנץ החליט היום (חמישי) להדיח את מפקד גדוד צבר בחטיבת גבעתי, סגן-אלוף לירן חג'בי, החשוד בהטרדה מינית של חיילת ששירתה תחתיו ובביצוע מעשה מגונה בה. גנץ קיבל את המלצת מפקד פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג'מן במסגרת הליך פיקודי שהתקיים בימים האחרונים. דובר צה"ל מסר כי "ההחלטה התקבלה לנוכח הכשלים שהתגלו, שאינם עומדים בקנה אחד עם הנורמות והערכים המקובלים בצה"ל".

המחשבה על הדחת סא"ל חג'בי עלתה החלה בצמרת צה"ל מהרגע שבו הפכה החקירה מסמויה לגלויה. עם זאת, קצינים בכירים בצה"ל הביעו ביקורת כלפי הליך החקירה. לטענתם, "היה נכון לבחון את ההתנהלות של המג"ד והגדוד תחת פיקודו מיד עם סיום החקירה הסמויה כדי להראות שהקוד האתי של צה"ל הוא מעל החקירה הפלילית".

כמו כן, קיימת גם ביקורת על מעורבותו של אלוף תורג'מן בהליך ההדחה, משום שהוא זה שאישר להעביר מתפקידו את סגן מפקד גדוד צבר, שחשף את הפרשות בגדוד. אלוף תורג'מן הוא זה שביצע בדיקות בגדוד ולא איתר את הכשלים, ולכן נשאלת השאלה כיצד הוא יכול לקבל החלטה בעניינו של סא"ל חג'בי. לדברי הקצינים, "הטיפול בפרשה לא מסתיים בעצם הדיווח. לשם כך, יש את הערוץ הפיקודי שמאפשר למפקדים סמכויות נרחבות".

החקירה בגבעתי - כותרות נוספות:
מצ"ח חוקרת 10 פרשיות הונאה, מין וגניבה – באותו גדוד לוחם
המג"ד החשוד בהטרדה מינית: סא"ל לירן חג'בי מגבעתי
מפקד חטיבת גבעתי לגדוד צבר: "אל תתעסקו בשמועות"

מג"ד צבר סא"ל לירן חגבי מורה לפרוץ לבית בג'נין. אמיר בוחבוט ושלומי גבאי, מערכת וואלה! NEWS
הודח מתפקידו. סגן-אלוף לירן חג'בי במהלך מבצע "שובו אחים"/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט ושלומי גבאי

גורם צבאי בכיר אחר שהתייחס להחלטת הרמטכ"ל אמר: "סא"ל חג'בי הוא קצין עטיר זכויות, שרק לאחרונה הוביל את לוחמיו תחת אש ברצועת עזה. בשל הרגישות הרבה וההבנה כי מדובר בדיני נפשות, התעכבה ההחלטה להדיחו מתפקידו. לא היה מנוס מכך לאחר בחינת הדברים ואל מול הקוד האתי של צה"ל".

הגורם גם הדף את הביקורת סביב התנהלות אלוף תורג'מן. "לא כל יום מגיע אלוף לבדיקה בגדוד אחרי שהוא שומע אי אלו שמועות. הוא יכול היה לשלוח קצין בכיר אחר, אך בחר לעשות זאת בעצמו כי רצה לראות בגובה העיניים מה באמת קורה בגדוד. בסוף, הבדיקה מבוססת על אמון בין מפקדים. הוא שמע על שגיאות, ולכן קיבל את ההחלטות שקיבל. היום, לאחר בחינה של הדברים, הוא חשב אחרת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רב-אלוף בנימין (בני) גנץ באירוע הוקרה למתפ"ש. דובר צה"ל
לא המתין לחקירת מצ"ח. הרמטכ"ל בני גנץ/דובר צה"ל

ביום שני החליט סא"ל חג'בי החליט להאריך את החופשה בת עשרת הימים שעליה הודיע בשבוע שעבר, עד תום החקירה בעניינו. לדברי הסנגור הצבאי הראשי, אלוף-משנה אשר הלפרין, "לאור העובדה שהחקירה בעניינו מצויה עדיין בעיצומה, פנה סא"ל חג'בי לאלוף פיקוד הדרום בבקשה להאריך את חופשתו עד לתום החקירה". "אנו מקווים כי החקירה תסתיים במהרה, וניתן יהיה לבחון את הראיות שייאספו. עד אז ראוי לנהוג באיפוק ולהימנע מחריצת דין על בסיס שמועות שאין מאחוריהן דבר", אמר אז הלפרין.

גורמים מקצועיים העריכו כי ההחלטה של סא"ל חג'בי תאפשר למצ"ח לחקור את הפרשה ללא לחצים, אולם הבוקר החליט הרמטכ"ל לנקוט בצעד המשמעתי עוד בטרם הסתיימה החקירה. עוד העריכו הגורמים, כי במסגרת החקירה הענפה של מצ"ח צפויים להיחקר חיילים נוספים בגדוד. ככל הנראה, ייערכו עימותים בין המג"ד לבין גורמים נוספים, כמו למשל הסמג"ד שהועבר מתפקידו.

ארבעה כלי נשק נגנבו מהנשקייה בגדוד

סא"ל חג'בי נמצא תחת חקירת מצ"ח בנוגע לחשד להטרדה מינית ומעשה מגונה בחיילת ששירתה תחתיו. הפרשה נחשפה לאחר שסגן מפקד הגדוד הודח מתפקידו והחליט בתגובה לכתוב מכתב ובו לפרט את השתלשלות האירועים שקדמו לכך, בדגש על התנהלות המג"ד וגורמים שונים בגדוד. מפקד הפיקוד החליט להקפיא את ההדחה של הסמג"ד, שהיה ביחסים רעועים עם מפקדו הישיר, והורה לפתוח בחקירת מצ"ח לבירור הטענות. עם הזמן הלכה והסתעפה החקירה, והחוקרים גילו פרטים על אודות פרשות נוספות בגדוד עד שהתקבלה ההחלטה הבוקר.

נוסף על ההטרדה המינית, נבדקת טענה שחג'בי לא דיווח על נזק לג'יפ שנפגע במהלך מרדף בפעילות מבצעית, אשר הסתכם במאות שקלים. בחקירה התברר שהוא נסע בכלי הרכב לסירוגין, יחד עם הנהג הצבאי כשלצדם הגשש, ובמהלך מרדף מבצעי הידרדר הג'יפ. הנהג מילא דוח נזק ודיווח על המקרה, אך עלה החשד כי המג"ד הסתיר את העובדה כי הוא זה שנהג בג'יפ. זאת ועוד, התברר בחקירה כי חג'בי נהג בג'יפ אף שלא חידש את הרישיון.

חקירה נוספת העלתה כי במהלך ביקורת נמצא שארבעה כלי נשק נגנבו מהנשקייה בגדוד. הנגד שאחראי על הנשקייה בגדוד זומן לחקירה, אולם טרם התייצבותו הוא התאבד, והחקירה לא העלתה פרטים נוספים באשר לגניבה. כמו כן, חייל בשירות סדיר צולם כשהוא מאונן בשירותים ולאחר פרסום הסרטון התאבד החייל. במקרה נוסף שאירע בגדוד התלוננו שני לוחמים נגד מפקד מחלקה על כך שדיבר אליהם באופן המוגדר כהטרדה מינית ואף נבדק חשד כי התקיים ביניהם גם מגע פיזי. לטענתם, התלונה הועברה למג"ד ולמח"ט, אך אלו בחרו שלא לדווח על כך למצ"ח - ולהדיח אותו מהגדוד.

לפנייה לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully