וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליפת הנפט: תושבי אילת והערבה תובעים גם את נתניהו

23.12.2014 / 18:05

תביעה ייצוגית שהוגשה מאשימה את החברה האחראית על צינור הנפט שהתפוצץ, ואת שר האוצר בפועל, ראש הממשלה, במחדלים שגרמו לאסון האקולוגי בערבה. התובעים דורשים פיצויים של מאות מיליוני שקלים

צילום: עומר מירון, עריכה: שניר דבוש

(נתניהו, החודש: "הטיפול בדליפת הנפט יימשך לאורך זמן")

אחרי שלוש תביעות ייצוגיות שהוגשו נגד קצא"א בגין אסון דליפת הנפט בערבה בסכום כולל של יותר ממיליארד שקל, היום (שלישי) הוגשה לראשונה תביעה ייצוגית בשם 13 אלף תושבי אילת והערבה, התובעים גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו. האסון האקולוגי בערבה התרחש ב-3 בדצמבר, כמה ימים לאחר שנתניהו החל לכהן כשר האוצר, אחרי שפיטר מתפקיד זה את יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. על פי החוק, משרד האוצר והשר העומד בראשו הם האחראים על חברת קצא"א שבבעלותה צינור הנפט שהתפוצץ וגרם לאסון האקולוגי בערבה.

התביעה הייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים מאשימה את קצא"א, בכיריה, חברי הדירקטוריון שלה, את המפקחת על קצא"א (שמינה משרד האוצר) וכן את שר האוצר בפועל נתניהו במחדלים שגרמו לאסון. התובעים דורשים פיצויים בגובה של כ-250 מיליון שקל על הנזק האישי שנגרם להם לכאורה, ועוד מאות מיליוני שקלים לטובת שיקום, פיקוח ומניעת אסונות עתידיים.

נפט בעברונה. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
דליפת הנפט בשמורת עברונה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

בין הנתבעים נמצאים יו"ר דירקטוריון קצא"א, יוסי פלד, חבר הדירקטוריון צבי זמיר, מנכ"ל החברה אייל כהן ומזכיר החברה דוד שרן. התובעים דורשים כי בית המשפט יכיר באחריות האישית של הנתבעים, כולל בזאת של נתניהו ומיכל עבאדי-בויאנג'ו, המפקחת על קצא"א מטעם משרד האוצר, בין היתר מכוח החוק למניעת מפגעים המאפשר לתבוע אישית את נושא המשרה בתאגיד.

דליפת הנפט בערבה - כותרות נוספות:
אסון הנפט תועד מהחלל; "אין חשש לזיהום מפרץ אילת"
המשטרה הירוקה החרימה את החלק שדלף בצינור הנפט
נתניהו בערבה: "עושים שורת פעולות, זה יימשך זמן"

נושא: ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן השר אופיר אקוניס מבקרים באזור דליפת הנפט בערבה, דצמבר 2014. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
בנימין נתניהו מבקר באזור הדליפה, לפני שבועיים/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

התביעה עוסקת בפגיעה הקשה בשמורה, בסכנת לזיהום מי התהום כתוצאה מחלחול הנפט, בזיהום האוויר ובחשיפה לחומרים מסוכנים בעקבות האסון, לרבות על ידי פינוי הקרקע המזוהמת לאתר נימרה הסמוך לבאר אורה, שאינו מיועד לקלוט פסולת כזו, וכן במטרדי הריח, בסגירת השמורה לציבור ובפגיעה בחופש התנועה של תושבי האזור.

בין התובעים נמצאים תושבים ופעילים סביבתיים מהעיר אילת ומיישובי הערבה באר אורה, לוטן, קיבוץ סמר וקיבוץ קטורה, שהיו שותפים בין היתר במאבקים סביבתיים ומתוקשרים באילת ובערבה. התביעה הייצוגית, הנפרסת על פני 90 עמודים ועשרות נספחים, הוגשה על ידי עורכי הדין אסף פינק, חיה ארז, חגית הלמר ואיריס האן, כולם בעלי עבר עשיר בפעילות בארגונים סביבתיים. התביעה מגובה בין היתר בחוות דעת אקולוגית מטעם ד"ר אורי שיינס, חוקר בכיר של שמורת עברונה וחוות דעת מטעם פרופ' ריכטר, מומחה בריאות ציבור, שניהם מומחים מובילים בתחומם.

"אירוע הזיהום הנוכחי, כמו מקרי זיהום מדווחים קודמים, הינם תוצאה של מדיניות המניחה כי חשיפה למזהמים הינה חלק מהמחיר של הפעילות העסקית", כתב בחוות דעתו פרופ' ריכטר. "הבעיה היא שהציבור הוא זה המשלם את המחיר – במונחים של פגיעה בבריאות, של פגיעה אקולוגית ובמונחים כלכליים. הגיעה העת להגדיר מחדש מדיניות זו באופן שמחיר מסוג זה יהפוך להיות בלתי קביל".

חוות הדעת האקולוגית שכתב ד"ר שיינס קובעת: "ככלל, מערכות מדבריות משתקמות לאט וביחס לאורך דור של אדם. ניתן לומר שאין סיכוי שמערכת מדברית תשתקם לבד ושאנחנו בני האדם נזכה לראות את השיקום. על כן, פגיעה במערכת אקולוגית מדברית היא פגיעה לדורות רבים. כאשר הפגיעה מלווה בהשפעות נוספות של האדם, סיכויי ההשתקמות הופכים להיות אפסיים".

התביעה מפרטת את אירועי ערב דליפת הנפט, לפני שלושה שבועות, את המחדל של ההגעה המאוחרת לכאורה של עובדי קצא"א לאזור השמורה ואת הפעולות המאולתרות לכאורה של אנשים בודדים בשמורה מטעם רשות הטבע והגנים ועובד אחד של קצא"א, שהיוזמה האישית שלהם תרמה במעט להקטנת ממדי האסון. כל אלו מעידים, על פי התביעה, על היעדר תכנית חירום לקצא"א ועל רשלנות קשה של קצא"א ונושאי המשרה בה.

ממשרד ראש הממשלה טרם התקבלה תגובה.

קצא"א: החברה פעלה על פי נהלי החירום

מקצא"א נמסר בתגובה: "לאור התגובה המהירה של עובדי החברה ומערכות הבקרה החדישות בהן היא מצוידת נמנע אירוע בהיקף גדול יותר. החברה דיווחה לכל הגורמים הרלוונטיים על פי הנדרש ובזמן אמת ופעלה על פי התרגולות ונהלי החירום מרגע התרחשות התקלה.

"החברה משקיעה משאבים רבים בתחזוקה מונעת הכוללת בין היתר טיפול יזום ושיפוץ קווים בהתאם לתקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר. כמו כן, החברה משקיעה משאבים רבים בהצטיידות במערכות המתקדמות ביותר בעולם בכל הקשור לתפעול ואחזקת קווים. החברה מנהלת מערך חירום המצויד במיטב האמצעים הטכנולוגיים ומחזיקה צוותי תגובה מיומנים ומתורגלים למתן תגובה מקצועית ומהירה לאירועי חירום.

"החברה אינה מקלה ראש באירוע ובתוצאותיו, מצרה על הנזק שנגרם ותעשה ככל הנדרש על מנת להשיב את המצב לקדמותו. בנושא הגנת סביבה החברה אינה נהנית מכל הטבה או זכות עודפת הנובעת מהזיכיון, החברה פועלת תחת כל כללי הרגולציה בנושאי איכות הסביבה ומשקיעה בכך משאבים ואמצעים רבים".

לפניות לכתבת: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully