וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרט אימה: כך נכנעה הוליווד לטרור הסייבר

לפי מומחים, די שעובד אחד מסוני פתח קישור נגוע כדי לחשוף אותה למתקפת הסייבר שגרמה משבר דיפלומטי חסר תקדים. "עלול להשפיע על האופן שבו הוליווד תציג דברים מעתה והלאה"

מערכת וואלה!

בעקבות מתקפת סייבר ואיומים בפיגועים בוטלו הקרנת הבכורה וההפצה של הסרט "ריאיון סוף", קומדיה העוסקת בהתנקשות בחייו של מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ון און. בממשל האמריקני מעריכים כי קוריאה הצפונית היא שעומדת מאחורי המתקפה. ההחלטה של חברת "סוני", שהפיקה את הסרט, לנקוט את המהלך מרחיק הלכת, נחשבת חריגה ביותר בהוליווד.

דורון פישלר, מבקר הקולנוע של וואלה!, הסביר כי זוהי הפעם הראשונה אי פעם שהוצאה של סרט הופכת לתקרית בינלאומית. "זה ממש סרט אימה", אמר פישלר. אם בתחילת הפרשה ביקרו בהוליווד את סוני על כך שהיא לא הפעילה את ההגנות הדרושות כדי לשמור על עצמה ועל כל החומרים שהודלפו מהחברה והביכו אותה. עם זאת, משנשמע האיום בטרור כבר רואים בסוני קורבן, וכל האולפנים מבינים שזה עלול לקרות גם להם".

"עדיין לא ברור אם קוריאה הצפונית עומדת מאחורי מתקפת הסייבר, אבל עצם הרעיון שאיום בטרור גורר סגירה של סרט הוא מכה כלכלית קשה לסוני", הוסיף פישלר, "וההשלכות הן שמייל או מכתב איום אחד עלול לגנוז סרט, מה שעלול להשפיע על האופן שבו הוליווד תציג דברים בסרטים מעתה והלאה".

הסרט השנוי במחלוקת אמור לצאת לאקרנים בישראל בחודש הבא, אולם לפי פישלר לא ברור כרגע מה יעלה בגורלו של הסרט ואם הוא יופץ בכלל או ייגנז. "הוליווד משתדלת שלא להרגיז או לעצבן אף אחד, ומשום שקוריאה הצפונית היא מנותקת ויש קונצנזוס על זה שהיא בציר הרשע, היה קל להפוך אותה לרע בסרטים מבלי להרגיז. עכשיו זו אינה אפשרות עוד".

עוד על מתקפת הסייבר נגד סוני:
"ריאיון סוף": למה הגניזה שלו צריכה להדאיג את כולנו?
ההאקרים שתקפו את סוני: "נבצע פיגועים בארה"ב"
ההאקרים של סוני חשפו פרטי קשר של סלבס

פוסטר הסרט ראיון סוף.
כרזת הסרט "ריאיון סוף"

ד"ר טל פבל, מומחה לטרור קיברנטי, הסביר כי זוהי הפעם ראשונה שלמתקפת סייבר יש משמעות פסיכולוגית כזו. לדבריו, הקרנת הסרט בוטלה מתוך פחד מפגיעה, וזוהי בדיוק המטרה של טרור – הפחדה והשגת מטרות פוליטיות באמצעות איומים. "זה תקדים שמראה את השליטה של מערכות המחשב והמרחב הקיברנטי על חיינו ואת האנונימיות של המרחב הקיברנטי", הסביר ד"ר פבל. "החשש הוא שהטרור הקיברנטי יהפוך לטרור פיזי".

ד"ר פבל הסביר כי מתקפה מסוג זה יכולה להתחיל ממייל אחד, שכלל לא נראה חריג או מאיים, ובאמצעותו חודרים ההאקרים למחשבי החברה, גונבים סיסמה או מחדירים וירוס. "גם אם לסוני הייתה אבטחת מידע מהגבוהות שיש, די בכך שעובד אחד ייפול בפח ויפתח קישור נגוע או ימסור סיסמה ושם משתמש, והוא מאפשר פריצה למערכת", ציין ד"ר פבל. לדבריו, גילוי מתקפה שכזו אורך בממוצע בין 200 ל-250 יום, ובמרבית המקרים לא החברה עצמה היא שמגלה אותה, אלא צד שלישי. "קל מאוד להיכנס ולגרום נזק, קשה מאוד לאתר גם את המתקפה וגם את הצד הפוגע", אמר.

מבחינת המשמעות הדיפלומטית של הפרשה, ד"ר אבי בקר, מומחה ליחסים בינלאומיים, אומר כי עלולות להיות לה השלכות קשות. "ביוני האחרון הכריזה קוריאה הצפונית על הוצאת הסרט כ'מהלך של מלחמה', ולכן אפילו אם הם לא עומדים מאחורי מתקפת הסייבר, יש פה התקלחות", הסביר ד"ר בקר. לדבריו, ההידרדרות היא לא רק מול ארצות הברית: "אסור לשכוח שסוני היא חברה יפנית, ויפן כבר האיצה את מרוץ החימוש שלה בהנהגת ראש ממשלה לאומני", אמר. מלבד המקרה הפרטני הזה, ד"ר בקר טוען כי תחום הסייבר הופך להיות נושא מרכזי ביחסים בין מדינות. "הדבר מצריך התייחסות חדשה בממשלה האמריקני", ציין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און במפגש עם ספורטאים שזכו במדליות זהב במשחקי אסיה. רויטרס
קים ג'ונג און/רויטרס

תחילת הפרשה לפני כשלושה שבועות, כשפצחנים (האקרים) השתלטו על שרתי סוני והצליחו להשבית אותם. עובדי החברה גילו על מסכי המחשבים שלהם תמונה של שלד ועליה איום: "תיענו לדרישתנו או שנפרסם מידע רגיש".

לא חלף שבוע ופעולת הנקם הגיעה. לרשת הודלפו עותקים של סרטי סוני שטרם יצאו לאקרנים וגם תסריט הסרט החדש בסדרת ג'יימס בונד. כמה ימים אחר כך אירעה סדרה נוספת של הדלפות: לכלי התקשורת הגיעו סודות עסקיים, תכתובות סודיות של החברה וכן פרטים מביכים על מפורסמים. בין היתר, פורסמו מספר הטלפון של בראד פיט ותכתובת דואר אלקטרוני פנימית שבה אחד מבכירי המפיקים מכנה את בת זוגו, אנג'לינה ג'ולי, "חסרת כישרון מפונקת".

השבוע כבר הפכו ההדלפות לאיומים בפיגועי טרור על אדמת ארצות הברית, ואיומים על כך שצופים שיגיעו להקרנה מסתכנים בפיגועים בסגנון 11 בספטמבר. בעקבות כל זאת, ביטלה חברת סוני את הקרנת הבכורה של הסרט הנפיץ, ולאחר שבבתי הקולנוע ביטלו את כלל ההקרנות, סוני החליטה לגנוז את הסרט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully