וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמוש מחזיק עשרות בני ערובה בסידני; 5 הצליחו לברוח

מצור כבד בלב העיר אחרי שחוטף חמוש השתלט על בית קפה מלא בלקוחות. בני ערובה אולצו להניף דגל איסלאמיסטי שחור. החוטף טוען שברשותו פצצות, דורש לדבר עם רה"מ ולקבל דגל דאעש

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

-לפחות חמוש אחד השתלט על בית הקפה "לינדט" בסידני.
-כלי התקשורת המקומיים: במקום יש בין 20 ל-40 בני אדם.
-כמה מבני הערובה אולצו להניף דגל "שהאדה" איסלאמיסטי.
-החוטף דורש לדבר עם ראש הממשלה וטוען שברשותו פצצות.
-חמישה מבני הערובה הצליחו להימלט מידי החוטף.
-מצור משטרתי כבד בלב סידני, בית האופרה נסגר.
-ראש הממשלה אבוט: "לא ברור אם הרקע למעשה פוליטי".


גבר חמוש בודד השתלט לפנות בוקר (שני) על בית קפה במרכז סידני ובו מספר לא ידוע של בני ערובה. חמישה נחלצו בשלום. כוחות רבים של משטרת אוסטרליה מקיפים את האזור, וחסמו אותו לתנועה. בני ערובה שנחלצו אמרו כי החוטף סיפר שברשותו פצצות.

החמוש, גבר בגיל העמידה, הצליח להשתלט על בית הקפה "לינדט" בכיכר מרטין שברובע המסחרי של סידני. כמה בני ערובה הוצמדו לחלון בית הקפה והוכרחו להניף את ידיהם ולאחוז בדגל ה"שהאדה" האיסלאמיסטי. הוא דורש לשוחח עם ראש הממשלה טוני אבוט ולקבל לידיו את דגל "דאעש".

הרשויות במדינה לא יודעות לומר מהו המניע לחטיפה. דוברת משטרת ניו סאות' וויילס מסרה כי מנהלי משא-ומתן מטעם המשטרה יצרו קשר עם החוטף לאחר כמה שעות. תנועת הרכבות באזור הופסקה, ומסוקים משטרתיים חגים בשמי הרובע. רשת "לינדט" סגרה את כל סניפיה ברחבי אוסטרליה למשך היום. בית האופרה המפורסם של סידני נסגר אחרי שהתקבל דיווח על חפץ חשוד, והודיע כי יבטל את הופעותיו ליממה הקרובה.

עוד בוואלה! חדשות:
טרור ברחובות סידני: שיעי נורה על ידי תומכי דאעש
תומכי דאעש תכננו עריפת ראש פומבית באוסטרליה
שופר התעמולה של דאעש – איש הייטק מבנגלור

מצור בני ערובה – סידני, אוסטרליה, 15 במרץ 2014. GettyImages
שניים מבני הערובה נמלטים מהדלת האחורית של בית הקפה/GettyImages
מצור בני ערובה – סידני, אוסטרליה, 15 במרץ 2014. רויטרס
אחת מעובדות המקום שהצליחה להימלט מאחור יותר/רויטרס

הדיווח הראשוני על החטיפה התקבל אחרי שאישה, שהייתה באזור, הבחינה באדם חשוד הנושא תיק גדול וכחול, ובתוכו ככל הנראה כלי נשק. היא מיהרה לדווח למשטרה, אולם לפני שהכוחות הגיעו למקום, הוא נכנס לבית הקפה וככל הנראה השתלט עליו.

ראש הממשלה טוני אבוט כינס מסיבת עיתונאים בקנברה, ואמר: "אנחנו עוד לא יודעים מה המניע של מי שביצע זאת, ואנחנו לא יודעים אם המניע הוא פוליטי". לדבריו, "גם בחברה כמו שלנו יש אנשים שרוצים לפגוע בנו, ולכן יש לנו כוחות ביטחון ברמת מקצועיות גבוהה ביותר שמוכנים לפעול".

אבוט כינס ישיבת חירום של הממשלה בקנברה, וקרא לאזרחי המדינה להמשיך בחייהם כרגיל, אולם לשמור על עירנות. "מטרתה של פעילות ממניע פוליטי היא להפחיד אנשים מלהיות מי שהם. אוסטרליה היא חברה פתוחה, כנה ורודפת שלום", אמר. כמו כן, מסר אבוט כי הממשלה "חייבת להמשיך בפעילותה", וכי דוח התקציב שתוכנן להתפרסם מוקדם יותר היום אכן יפורסם בהמשך היום. "אני יכול להבין את החשש של האוסטרלים. לבנו יוצא אל מי שנקלע למצב הנוראי הזה", סיכם.

הקונסוליה האמריקנית בסידני, הנמצאת באזור בית הקפה, פונתה. דוברת הקונסוליה קראה לאזרחים אמריקניים "לשמור על עירנות גבוהה, ולנקוט בצעדים מתאימים על מנת להבטיח את הביטחון האישי".

שר הביטחון משה יעלון אמר כי חטיפת בני הערובה באוסטרליה היא "כנראה פיגוע של ארגון טרור איסלאמיסטי". בשיחה הבוקר עם גלי צה"ל, אמר יעלון כי התופעה "מתפשטת לכל העולם והגיעה גם לאוסטרליה". לדבריו, "יש לנו יחסים מצוינים עם אוסטרליה, ונסייע בכל מה שנוכל. יש דברים שאפשר לעשות גם מרחוק".

בני ערובה בבית קפה בסידני. רויטרס
דגל "שהאדה" הוצמד לחלון על ידי כמה מהחטופים./רויטרס

מוקדם יותר היום, משטרת סידני עצרה אדם החשוד במימון לוחמי ג'יהאד בעיראק ובסוריה. החשוד, בן 25, נעצר במסגרת חקירת מתקפה אפשרית על אדמת אוסטרליה והשתתפות לוחמים אוסטרלים בלחימה במזרח התיכון. זאת, לאחר גל מעצרים בתקופה האחרונה של גורמים החשודים בתמיכה בפעילות ג'יהאד.

על פי הרשויות האוסטרליות, אין בהכרח קשר בין המקרים, אולם כוחות המשטרה אישרו כי בחודשים האחרונים התקבל מידע מודיעיני על תכנונים של ארגוני ג'יהאד לפעול באוסטרליה.

מועצת האימאמים הלאומית של אוסטרליה גינתה דווקא את המצור המשטרתי בסידני, וכינתה אותו "מעשה נפשע". אנשי הדת המוסלמים מסרו כי "מעשים כאלה נוגדים את האיסלאם". המופתי הגדול של אוסטרליה הוסיף כי הוא שולח "תמיכה מלאה וסולידריות לקורבנות ולמשפחותיהם, בשאיפה לפתרון בלתי-אלים".

מצור בני ערובה – סידני, אוסטרליה, 15 במרץ 2014. GettyImages
דוברת המשטרה בשיחה עם עיתונאים, הבוקר/GettyImages
מצור בני ערובה – סידני, אוסטרליה, 15 במרץ 2014. AP
שוטרים מיחידת הימ"מ האוסטרלית מחוץ לבית הקפה, הבוקר/AP

צפו בתיעוד: שלושה בני ערובה נמלטו

בחודש ספטמבר, משטרת אוסטרליה עצרה 15 בני אדם במסגרת מבצע הפשיטה הגדול ביותר שהיה במדינה נגד טרור, אשר לקחו בו חלק כ-800 קציני משטרה והוא התרחש בסידני ובבריסביין. לדברי המשטרה, ה-15 חשודים כי תכננו לבצע "מעשים אלימים" ופיגועי טרור במדינה.

אוסטרליה הצטרפה לכוחות הקואליציה העולמית בהובלת ארצות הברית נגד דאעש, וממשרד החוץ בקנברה נמסר כי 200 חיילים מיחידות צבא מובחרות יוצבו במדינה כדי לייעץ ולסייע לכוחות המקומיים. בין היתר, העבירה אוסטרליה רובים ותחמושת לכוחות המקומיים בעיראק, וכן שלחה שישה מטוסי קרב לאזור לסיוע בהפצצות יעדים של הלוחמים האיסלאמיסטים.

(עדכון ראשון: 1:39)

כוחות משטרה באזור בית הקפה לינדט בסידני. רויטרס
כוחות משטרה פועלים באזור/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully