וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליפת הנפט: תושבי אילת תובעים מאות מיליונים מקצא"א

7.12.2014 / 12:55

תושבת העיר הגישה תביעה ייצוגית בסך 380 מיליון שקלים נגד החברה המפעילה את צינור הנפט בערבה, בגין אחריות לדליפת הענק. "נוצר זיהום אוויר שהקשה על הנשימה וגרם להקאות", נטען

צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

תושבת אילת הגישה הבוקר (ראשון) לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה ייצוגית בשם כל תושבי אילת נגד חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) בגין אחריות לאסון דליפת הנפט בשבוע שעבר בערבה על סך כולל של 380 מיליון שקלים. את התביעה הגישה ליזה מליש באמצעות עו"ד דוד מנע, ובה היא מאשימה את קצא"א בגרימת מפגע סביבתי, רשלנות, הפרת חובה חקוקה ופגיעה אקולוגית. מליש דורשת מקצא"א 200 מיליון שקלים לשיקום הטבע, בהתאם להערכות המשרד להגנת הסביבה ורשות שמורות הטבע והגנים, ועוד 180 מיליון שקלים עבור 48 אלף תושבי אילת, בגין הנזק הבריאותי ואי הנוחות שנגרמו להם עקב האסון האקולוגי.

דליפת הנפט מהצינור של קצא"א התגלתה ביום חמישי האחרון בשעות הערב. אלפי קובים (מטרים מעוקבים) של נפט גולמי דלפו באזור היישוב באר אורה, כ-20 קילומטרים מצפון לאילת. בכתב התביעה מתוארת השתלשלות האירועים בלילה שבו התרחשה הדליפה החמורה, כמו גם בימים שאחריה, כפי שחוו אותם לכאורה תושבי אילת.

דליפת הנפט בערבה - כותרות נוספות:
"מרוץ נגד הזמן": חשש שהגשם יסחף הזיהום למפרץ אילת
אסון אקולוגי בדרום: "הנזק מדליפת הנפט - עשרות מיליוני שקלים"
צפו בתיעוד: הקטע בצינור שממנו דלף הנפט בדרום

אסון דליפת הנפט בעברונה, דצמבר 2014. רועי טלבי, רשות הטבע והגנים
נפט בינות לשיחים בערבה, בסוף השבוע/רשות הטבע והגנים, רועי טלבי

"עשרות בני אדם פונו בלילה מבתיהם בעקבות דליפת הענק של הנפט כתוצאה משאיפת האוויר שהזדהם וכן מריחו החריף של הנפט אשר נישא באוויר. האנשים נפגעו נשימתית, סבלו מהקאות וחלקם אף פונו לבית החולים", נכתב בכתב התביעה.

"ההנחיות לתושבים היו להימנע מביצוע פעילות גופנית מואצת בגלל אדי הדלק באוויר. בעלי מחלות כרוניות הונחו להישאר בבתים. כמו כן, בקרב תושבי האזור נוצרה בהלה ומספר תושבים נתקעו כל הלילה מחוץ לבתים. הריח היה ניכר ונוצר זיהום אוויר שהקשה על הנשימה וגרם להקאות ולכאבי ראש. רמת זיהום האוויר בעקבות הדליפה הגיעה לכ-80%, בעוד שבשגרה היא מתחת לכ-30%".

עוד צוין בכתב התביעה כי "המשרד להגנת הסביבה המליץ לעיריית אילת לבטל את תחרות הטריאתלון שתוכננה ליום שישי באזורים המושפעים מהדליפה, וזאת בשל חשש לבריאות המשתתפים בתחרות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הנקודה בצינור ממנה דלף הנפט 51214 צילום דוברות המשרד להגנת הסביבה 5.12.2014. דוברות המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
הקטע בצינור של קצא"א, שממנו אירעה הדליפה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשרד להגנת הסביבה

"אם קצא"א חושבת שהיא תסתתר מאחורי החיסיון שהיא נהנית ממנו, אז היא טועה, כי במקרים כאלה אין שום חיסיון שיכסה על המחדלים שלה", אמר לוואלה! חדשות בא כוחה של התובעת הייצוגית, עו"ד דוד מנע.

בדבריו על אודות חיסיון, מתייחס עו"ד מנע לעובדה שמאז 1968 נהנית קצא"א מצו השומר תחת איפול, בין היתר, את פרטי הפעילות העסקית של החברה ופרטי נהלי הבטיחות שאותן היא נוקטת. זאת, מאחר שבאותן שנים שבהן הוצא צו החיסיון קיימה החברה קשרים עם איראן, שעמה היו לישראל באותה תקופה יחסים ידידותיים.

"קצא"א תשלם מחיר כבד על כל המחדלים שלה משום שזאת לא פעם ראשונה שהיא אחראית למחדלים של פיצוץ צינור ודליפת נפט", הוסיף עו"ד מנע. "לפני שלוש שנים היה גם מקרה דומה בנחל צין אבל למרבה המזל זה קרה באזור לא מיושב. זה מקומם שהתקלות האלה חוזרות ונשנות ושהם לא למדו את הלקחים".

קצא"א: "מצרים על הנזק"

מחברת קצא"א נמסר: "במסגרת עבודות הקמת שדה התעופה בתמנע, קצא"א התבקשה לבצע עבודות להסטת קטע קו 42 מאילת לאשקלון באזור בו אמור לקום שדה התעופה. עקב מה שנראה כתקלה טכנית שסיבותיה עדיין אינן ברורות אירעה הדליפה בקו. בעת האירוע התקבלה במערכת בקרת הדליפות של החברה התרעת דליפה וניתנה פקודת מידית לסגירת המגופים שתוחמים את קטע הקו. המגופים נסגרו ובודדו את הקטע שדלף משאר תכולת הצינור. בעקבות סגירת המגופים הזרימה נעצרה אולם חלק מכמות הדלק שהייתה כלואה בין המגופים בקטע הפגוע דלף. לאור התגובה המהירה של עובדי החברה ומערכות הבקרה החדישות בהן היא מצוידת נמנע אירוע בהיקף גדול יותר. החברה דיווחה לכל הגורמים הרלוונטיים על פי הנדרש ובזמן אמת ופעלה על פי התרגולות ונהלי החירום מרגע התרחשות התקלה".

עוד נמסר, כי "החברה משקיעה משאבים רבים בתחזוקה מונעת הכוללת בין היתר טיפול יזום ושיפוץ קווים בהתאם לתקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר. כמו כן, החברה משקיעה משאבים רבים בהצטיידות במערכות המתקדמות ביותר בעולם בכל הקשור לתפעול ואחזקת קווים. החברה מנהלת מערך חירום המצויד במיטב האמצעים הטכנולוגיים ומחזיקה צוותי תגובה מיומנים ומתורגלים למתן תגובה מקצועית ומהירה לאירועי חירום".

לטענת קצא"א, "מרגע הדליפה, פועלת החברה מסביב לשעון בתיאום עם נציגי המשרד להגנת הסביבה ועם נציגי רשות הטבע והגנים, לשאיבת הדלף ולפינוי הקרקע המזוהמת. בפעולות השאיבה שבוצעו נשאבה מרבית כמות הדלף. על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים פועלת החברה כעת לטיפול בקרקע המזוהמת ולהשבת המצב לקדמותו. קצא"א מהווה שער האנרגיה של מדינת ישראל, ומפעילה מאות קילומטרים של קווים שמשמשים את משק האנרגיה ומספקת את רוב התזקיקים במדינת ישראל לבתי הזיקוק וגורמים נוספים ופעילותה חיונית לתפקוד המשק והיא עושה עבודתה באופן אמין ויעיל במשך עשרות שנים".

כמו כן, טוענת החברה כי היא "אינה מקילה ראש באירוע ובתוצאותיו, מצרה על הנזק שנגרם ותעשה ככל הנדרש על מנת להשיב את המצב לקדמותו.בנושא הגנת סביבה החברה אינה נהנת מכל הטבה או זכות עודפת הנובעת מהזיכיון, החברה פועלת תחת כל כללי הרגולציה בנושאי איכות הסביבה ומשקיעה בכך משאבים ואמצעים רבים".


לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully