וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מרוץ נגד הזמן": חשש שהגשם יסחף הזיהום למפרץ אילת

7.12.2014 / 0:47

6,000 טונות של קרקע שהזדהמה בשל דליפת הנפט פונו משמורת עברונה, וזאת כחלק ממאמץ של הגופים הסביבתיים להתכונן לאפשרות שגשמים יובילו את החומר המסוכן אל ים סוף. "להגעה למפרץ משמעות אקולוגית כבדה לשוניות"

צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה עריכה: ניב פוקס

אסון אקולוגי בערבה: המשרד להגנת הסביבה דיווח אתמול (שבת) אחר הצהריים כי 6,000 טונות של קרקע, שהזדהמה עקב דליפת צינור הנפט השבוע, פונתה על ידי אנשי קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) משמורת עברונה אל אתר הפסולת "נימרה", הממוקם כ-25 ק"מ מצפון לאילת. העבודות לפינוי הקרקע יימשכו בשעות ובימים הקרובים, וזאת כחלק מההיערכות לקראת אפשרות לכך ששיטפונות שייווצרו במקום, בשל הגשמים שצפויים לרדת באמצע השבוע, יחמירו עוד יותר את המצב הקשה בשטח ויפזרו את הזיהום לשטחים שעד כה לא נפגעו.

שמורת הטבע עברונה שניזוקה מדליפת הנפט הגדולה בערבה, דצמבר 2014. דוברות המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
שמורת הטבע עברונה שניזוקה מדליפת הנפט הגדולה בערבה, דצמבר 2014/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשרד להגנת הסביבה

"החשש שלנו הוא ששיטפון יסחוף איתו מזהמים, וחלק מהדלק שעדיין נמצא על הקרקע, ויסיע אותם לכיוון מפרץ אילת", הסביר מנהל מחוז הדרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט. "להגעה למפרץ עלולה להיות משמעות אקולוגית כבדה, אפילו גם לשוניות. לכן, מה שאנחנו עושים כרגע הוא לפנות כמה שיותר קרקע מתוך השמורה אל אתרים שהכשרנו אותם היום כדי למנוע הסעה של חומרים לכיוון המפרץ". לדבריו, "אנחנו ממש במרוץ נגד הזמן להספיק להוציא את רוב החומר שנמצא בתוך השמורה כדי למנוע ממנו להגיע למפרץ".

אסון דליפת הנפט - כותרות נוספות:
דליפת נפט ענקית ליד אילת: "מהאירועים הגדולים בתולדות המדינה"
אסון אקולוגי בדרום: "הנזק מדליפת הנפט - עשרות מיליוני שקלים"
צפו בתיעוד: הקטע בצינור שממנו דלף הנפט בדרום

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
דליפת הנפט ליד באר אורה, באזור כביש הערבה. רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
נפט בין העצים ליד כביש הערבה/מערכת וואלה! NEWS, רשות הטבע והגנים

ביום רביעי האחרון דלפו אלפי קובים (מטרים מעוקבים) של נפט הגולמי מצינור קצא"א באזור היישוב באר אורה, כ-20 קילומטרים מצפון לאילת. כוחות כיבוי והצלה שהגיעו למקום זמן קצר לאחר שהתגלתה הדליפה, השיגו שליטה על הדליפה ביחד עם נציגי קצא"א והחלו לפעול בכמה זירות על מנת לשאוב את החומר המסוכן. עם זאת, כמה מזרמי הנפט הגיעו לשמורת עברונה, מהשמורות החשובות בערבה, שם נמצאים דקלי הדום הצפוניים ביותר בעולם ובעלת אוכלוסיית צבאים גדולה.

סמט אמר לאחר האירוע כי מדובר באחד האירועים הגדולים בתולדות המדינה. "היקף האירוע עדיין לא ברור לנו, אבל בהחלט מדובר במיליוני ליטרים של דלק גולמי שהוא מסוכן גם לבעלי החיים וגם לשמורה עצמה", אמר סמט. הוא הסביר כי כשלושה מיליון ליטרים של נפט גולמי נשפכו לכיוון שמורת עברונה והגיעו למרחק של שבעה קילומטרים ממקור הדליפה.

הנקודה בצינור ממנה דלף הנפט 51214 צילום דוברות המשרד להגנת הסביבה 5.12.2014. דוברות המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
הנקודה בצינור שממנה דלף הנפט/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשרד להגנת הסביבה

ביום חמישי העריך בשיחה עם וואלה! חדשות מנכ"ל החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה, ד"ר גלעד גולוב, כי תיקון הנזקים שנגרמו מהדליפה עשוי להגיע לכ-30 מיליון שקלים. הוא הסביר כי עלות הנפט הרב שנשפך לשווא היא בין שישה לעשרה מיליון שקלים. כמו כן, לדבריו, ניזוקו עשרות אלפי טונות של אדמה. שיקום כל טון אדמה מוערך במאות שקלים. חלקו הקטן של הטיפול יהיה בשריפה וחלקו הגדול יהיה בטיפול ביולוגי שהוא זול יותר", הסביר ד"ר גולוב. "מדובר בנזק עצום. את המפגע עצמו צריך לסלק תוך חודשיים, אבל על מנת לשקם את הנוף יידרשו שנים. רק פינוי הפסולת מהמקום והטיפול בה צפויים להימשך כשנה".


לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

(עדכון ראשון: 6.12.14, 17:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully