וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשדנות בקואליציה: הח"כים נדרשו להצביע בשמם בעד הממשלה

1.12.2014 / 18:52

על רקע המשבר הקואליציוני החריף, ביקשה הממשלה לקיים הצבעה שמית במסגרת הצעות אי אמון. זאת, בשל חשש מתרגיל של יש עתיד לצורך הפלת הממשלה. באופוזיציה תקפו: "נתניהו לא מאמין לח"כים שלו"

טקס הצהרת האמונים של נשיא המדינה העשירי של מדינת ישראל ראובן (רובי) ריבלין, מליאת הכנסת. יולי 2014. נועם מושקוביץ
נתניהו בין שרי הליכוד במליאה/נועם מושקוביץ

על רקע המשביר החריף בקואליציה, מליאת הכנסת הצביעה הערב (שני) על סדרה של הצעות אי אמון בממשלה. אלא שבשל החשדנות בין הסיעות, ובאופן חסר תקדים בקדנציה הנוכחית, ביקשה הממשלה לקיים הצבעה שמית על ההצעות, כך שכל חבר כנסת יצטרך לומר בקולו האם הוא בעד או נגד הממשלה. משמעות בקשתה של הממשלה אינה טכנית, כי אם הצהרתית. גורמים בכירים בליכוד אישרו כי הסיבה להצבעה השמית היא חשש מפני תרגיל של חברי יש עתיד, שלכאורה זממו להפיל יחד עם האופוזיציה את הקואליציה.

"מדהים, ראש הממשלה ביקש הצבעה שמית באי האמון. זה חסר תקדים וכלי אופוזיציוני. הוא לא מאמין לח"כים שלו", תקפה ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה). ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) התייחס גם הוא לצעד חסר התקדים מצדה של הממשלה, ואמר: "עד כדי כך אין אמון בקרב חברי הקואליציה עד שהקואליציה ביקשה הצבעה שמית על הצעת אי האמון של האופוזיציה. שמא יהיו חברי קואליציה ש'בטעות' יתמכו באי האמון. ועל זה יאמר: מה שנראה כמו קואליציה מפורקת ומתנהג כמו קואליציה מפורקת, הוא באמת קואליציה מפורקת".

משבר בקואליציה - כותרות נוספות:
נתניהו תוקף את לפיד ולבני: "להפסיק את החתרנות"
פיוס מלא ספקות: סימני השאלה לקראת פגישת נתניהו-לפיד
גורמים בליכוד: "ההזדמנות האחרונה, שלפיד יירד מהעץ"

רוה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד בישיבת הממשלה, אוקטובר 2014. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
החשדנות בשיאה. נתניהו ולפיד/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

בסופו של דבר נדחו כל הצעות האי-אמון שהוגשו נגד הממשלה. בסיום הדיון, אמר השר יובל שטייניץ בשם הממשלה, כי "ראש הממשלה עושה מאמץ לבוא בדברים עם מנהיגי הקואליציה ואני מקווה שבשעות ובימים הקרובים תימצא הדרך להחזיר את ההרמוניה הנדרשת לעבודת הממשלה". לדבריו, "יחד עם זאת, יש קלקולים בקואליציה שצריך לתקן, מפלגות הקואליציה צריכות להכיר שיש לא רק ממשלה בישראל אלא גם ראש ממשלה. הצלחת הממשלה תלויה בהכנסת סדר ומשמעת, אי אפשר לחיות במצב שכל מנהיג מפלגה, הישר בעיניו יעשה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"להפסיק את החתרנות"

בהמשך הערב צפוי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקיים פגישה מכרעת עם יו"ר יש עתיד, שר האוצר יאיר לפיד, בניסיון לגבש הסכמות שימנעו הליכה לבחירות מוקדמות. גורמים בליכוד גורמים בליכוד הגדירו את הפגישה הזו כ"הזדמנות האחרונה למנוע בחירות". פגישתו של ראש הממשלה עם יו"ר התנועה, שרת המשפטים ציפי לבני, נדחתה למחר.

בצהריים נשמע נתניהו תקיף במיוחד ביחס לשותפיו הקואליציוניים. "יש שרים שמשתלחים בממשלה", אמר נתניהו בישיבת סיעת הליכוד. "אני דורש מהשרים האלה להפסיק את החתרנות ואת ההתקפות, ולעמוד מאחורי המדיניות הנכונה להובלת המדינה. אם יסכימו נוכל להמשיך יחד, אם יסרבו, נסיק את המסקנות ונלך אל הבוחר. ממשלה אינה יכולה לתפקד כששרים בתוכה פועלים כל הזמן נגדה. על זה לא נוכל להתפשר".

כנס חירום בנושא פשעי שנאה על רקע ריבוי אירועי "תג מחיר", מאי 2014. נועם מושקוביץ
"צומת דרכים". לבני/נועם מושקוביץ

לפיד מצדו ניסה דווקא לצנן את האווירה. "בחירות ישתקו את המשק ויעכבו תהליכים שהתחלנו לטובת הציבור. עדיין אפשר לתקן", הצהיר במהלך ישיבת סיעת יש עתיד. בתגובה לביקורת שלפיה משרד האוצר אינו נותן יד להגדלת תקציב הביטחון אמר: "אנחנו לא חוסכים אפילו אגורה אחת בכל מה שקשור בהגנה על הלוחמים שהגנו עלינו". עוד הוסיף, כי הממשלה אישרה את התקציב ואת חוק "מע"מ אפס", וטען כי נתניהו לא רק הצביע בעד, אלא גם התחייב לסייע לקדם את שניהם. "אני לא מעלה בדעתי ששיקולים פוליטיים ישנו את דעתו. הציבור מצפה מאיתנו לנהוג באחריות ובממלכתיות", אמר.

שרת המשפטים, ציפי לבני, הבהירה בישיבת סיעת התנועה כי "ממשלת ישראל הגיעה לצומת דרכים. או לעצור את ההקצנה, להילחם יחד נגד האלימות הגזענות ולהפסיק עם הצעות החוק הקיצוניות - או ללכת לבוחר ולתת לו לבחור בין שתי השקפות עולם". לדבריה, "הדרך שלנו בתנועה ברורה: שמירה על ישראל יהודית ודמוקרטית כפי שנקבע במגילת העצמאות, ובמידת הצורך נחזור לבוחר".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully