וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פחדו של היילו מהאנס לא מספיק להוכיח הגנה עצמית"

1.12.2014 / 13:16

בית המשפט העליון הביע הסתייגות מהקמפיין הציבורי שקרא להקל בעונשו של יונתן היילו, הצעיר שרצח אדם אשר תקף אותו מינית. "בעוד המנוח מפרפר, היילו הטיח לבנה בראשו. יש כאן הגנה עצמית?"

מערכת וואלה!

הדיון בערעורו של יונתן היילו, שהורשע לפני כשנה ברצח צעיר אשר תקף אותו מינית ונשפט ל-20 שנות מאסר, התקיים היום (שני) בבית המשפט בירושלים. השופטים רמזו כי זיכוי לא יהיה בתיק אולם לא פסלו אפשרות להפחית בעונש. במהלך השבועיים הקרובים יתאפשר לשני הצדדים להגיש חומרים נוספים המחזקים את טענותיהם, אחריהם ימסור בית המשפט את הכרעתו.

השופטים הביעו הסתייגות מהקמפיין התקשורתי למען הקלה בעונשו של היילו, ותהו בדיון כיצד באה לידי ביטוי אותה "הגנה עצמית" שעליה מתבססת ההגנה. "בעוד המנוח מפרפר, המערער (היילו ג"ג) הטיח לבנה בראשו. יש כאן הגנה עצמית?", שאל השופט אורי שהם והוסיף: "המוות נגרם כתוצאה מהחבטות עם הלבנה אחרי שכבר חנק והפיל את המנוח. "איפה נכנס כאן אלמנט ההגנה העצמית? הפחד מהאנס אינו מספיק להוכחת הטענה המשפטית להגנה עצמית. הדבר כן הספיק לענישה מופחתת ולכן עונשו של היילו הופחת בבית המשפט המחוזי ממאסר עולם ל-20 שנים", אמרו השופטים.

יונתן היילו בערעור בעליון, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
אחיו של הנרצח: "אם בית המשפט מזכה אותו הוא אומר 'קדושת החיים זה בולשיט'". היילו בבית המשפט/נועם מושקוביץ

עו"ד אלון אייזנברג שמייצג את היילו, אמר בתום הדיון כי "מדובר בסוגיה מורכבת. הרכב השופטים הקשיב בצורה יסודית ועמוקה, גילה עניין וירד לפרטים. אני מציע שנחכה להחלטת בית המשפט ואני מאמין שגם מבחינה משפטית ואנושית זה ייגמר בטוב". כשנשאל אם הוא סבור שיש סיכוי שמרשו יזוכה מאישום הרצח, השיב אייזנברג בחיוב.

גשאו, אחיו של הנרצח, שנכח בדיון, הביע סלידה מהמחשבה שהיילו יזוכה ואמר כי "ביום שבית המשפט יפחית בעונשו של היילו, הוא בעצם יגיד לחברה הישראלית 'מציקים לך, אתה חושב שנפגעת, לך תוריד את הראש למי שפגע בך". לדבריו, "אם בית המשפט מזכה אותו או מפחית משמעותית מעונשו הוא אומר לחברה הישראלית או האנושות בכלל כי קדושת החיים זה בולשיט, זה לא הערך העליון שאנחנו חיים עליו ומבססים עליו את האנושות. ברגע שאתה מרגיש חלש או מושפל, קח סכין או אבן או מצ'טה תוריד לו את הראש והכל בסדר". הוא הוסיף כי גזר הדין של בית המשפט המחוזי צודק ואף היה צריך להחמיר איתו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
משפחתו של יונתן היילו בערעור בעליון, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
הדיון בעניינו של היילו, היום/נועם מושקוביץ

במהלך הדיון פנה השופט שהם לאייזנברג בביקורת ואמר: "אתה אומר שכל מי שנאנס פעם או פעמיים, והנאנס רוצח אותו - אז יש פה הגנה עצמית?". בהתייחסם להשוואה של מקרה זה למקרה של שי דרומי, אז זוכה אזרח מהרג פורץ לחוותו, אמרו היום השופטים שמדובר בנושא שונה בחקיקה. השופט חנן מלצר הבהיר כי הנושא של דרומי הוא הוראה מפורשת שהמחוקק ראה לנכון. "אולי גם כאן, אם המחוקק ישנה את החוק יהיה על מה לדבר. כרגע דנים לפי הדין הקיים".

בשבועות האחרונים התנהל כאמור קמפיין חברתי ברשתות החברתיות וגם מחוץ להן, שקרא לבית המשפט לשקול מחדש את עונשו של היילו. בין היתר פורסם גילוי דעת שעליו חתומים 48 חברי כנסת, משפטנים בכירים, אנשי אקדמיה ופעילים למען זכויות נשים.

הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון הדן בערעורו של יונתן היילו, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
הפגנת תמיכה בהיילו מחוץ לבית המשפט העליון, היום/נועם מושקוביץ

בתוך כך, הפגינו מאות בני אדם מחוץ לרחבת בית המשפט בדרישה כי בית המשפט יזכה את היילו בטענה להגנה עצמית. "אין ספק שההבנה כי מדובר בהגנה עצמית היא למעשה פטור מרצח," אמרה אחת המפגינות. "אנו מצפים שאנשים יבינו שאדם שניצב בפעם השלישית בסיטואציה של אונס חייב להגן על עצמו. זה מה שכל אדם שפוי היה עושה", היא הוסיפה. בהפגנה משתתפים סטודנטים ופעילים חברתיים מרחבי הארץ, שעל פי הערכת המארגנים מונים כ-300 בני אדם. המפגינים קיימו צעדה מגן הוורדים לבית המשפט העליון. לגבי האפשרות שבית המשפט יפסוק כי מדובר בהריגה ולא ברצח, אמר אחד המשתתפים בהפגנה כי "צריך לזכור כי הוא יושב כבר ארבע שנים בכלא. הריגה יכולה להיות במצב כזה למעשה שחרור".

עוד בנושא:
דעה: צדק ליונתן היילו
אישי ציבור לעליון: שקלו הרשעת הצעיר שרצח אדם שאנס אותו

הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון הדן בערעורו של יונתן היילו, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
"די להאשמת הקורבן"/נועם מושקוביץ

מארגנת ההפגנה, ספיר סלוצקר-עמרן, רכזת פרויקטים בארגון "אחותי" למען נשים בישראל, אמרה: "הגענו לכאן בשביל להביע תמיכה ביונתן היילו. בחור צעיר שהיה קורבן להתעללות מינית וסחיטה כספית שנאלץ להכריע רגע לפני שנאנס בפעם השלישית אם הוא מגן על גופו ונפשו. אנו פה כדי לחזק אותו ולומר שאנו לא מסכימים לקביעת בית משפט המחוזי. אנו דורשים את השיחרור של יונתן ודורשים ממערכת המשפט בכלל להתייחס אחרת לקורבנות סחיטה מינית וביחוד לגברים שם החברה מתקשה יותר לקבל אותם כקורבנות".

סלוצקר-עמרן הוסיפה כי "הפרקליטות צריכה לשאול את עצמה מדוע היא בוחרת להתעקש כל כך לשים אדם שהגן על עצמו בכלא בשעה שאנסים ורוצחים משתחררים מסיבות שונות ומשונות או שהעונש שלהם מוקל משמעותית. אני חושבת שבסיטואציה הזו ליונתן לא הייתה בררה אלה להגן על עצמו וגם אם בית המשפט יכיר כי מדובר בהגנה עצמית הוא עדיין יהיה צריך לנהוג ביד הרחמים והרגישות שבמקרה הזה ולהבהיר לציבור בישראל שהוא לא נוקט בהאשמת הקורבן ומבין שכך כל אדם שפוי היה נוהג".

בגילוי הדעת, שהתפרסם לראשונה בוואלה! חדשות, טענו החותמים כי על בית המשפט העליון להתחשב בערעור בנסיבות המיוחדות של הפגיעה המינית בהיילו, שאף הוכר רשמית כקורבן תקיפה מינית, ולהציף את קשר השתיקה שאופף את נושא הפגיעה המינית בגברים. "לצופה מן הצד, לעתים לא יהיה ברור מדוע נפגע של תקיפה מינית אינו פועל על מנת למנוע את הפגיעה או מדוע הוא אינו מתלונן למשטרה. התמיהה אף גדלה כשהקורבן הוא גבר, שמבחינה חברתית נחשב לבעל סבירות גדולה יותר להתגונן באופן פעיל נגד התוקף", נכתב בגילוי הדעת.

החותמים טענו כי על בית המשפט העליון להתחשב בערעור בנסיבות המיוחדות של הפגיעה המינית בהיילו ולהציף את קשר השתיקה שאופף את נושא הפגיעה המינית בגברים. "לצופה מן הצד, לעתים לא יהיה ברור מדוע נפגע של תקיפה מינית אינו פועל על מנת למנוע את הפגיעה או מדוע הוא אינו מתלונן למשטרה. התמיהה אף גדלה כשהקורבן הוא גבר, שמבחינה חברתית נחשב לבעל סבירות גדולה יותר להתגונן באופן פעיל נגד התוקף", נכתב בגילוי הדעת. גילוי דעת נוסף עליו חתומים מומחים מתחום בריאות הנפש התפרסם היום והוא קורא לבית המשפט העליון להתייחס להיילו כנפגע טראומה מינית.

גזר דין ליונתן היילו ימר המואשם ברצח מי שאנס אותו, דצמבר 2013. נמרוד סונדרס
היילו בעת שהורשע, לפני כשנה/נמרוד סונדרס

אחת הטענות שעלו בימים האחרונים היא ההבדל בהתייחסות שבין מעשהו של היילו לזה של שי דרומי. ב-2007 ירה דרומי בשני פורצים שחדרו לחוותו במטרה לגנוב ממנה והרג אחד מהם. הוא הועמד לדין, אך זוכה מהריגה. בעקבות התערבות של חברי כנסת, קודמה חקיקה שזכתה לכינוי "חוק שי דרומי" אשר "נתפרה" במיוחד למקרה כזה ודומים לו וקבעה כי אין אחריות פלילית על מי שפגע במי שניסה להדוף פורצים. אלא שהיילו - בניגוד לדרומי, טוען עו"ד אייזנברג, לא תכנן את המעשה ולא הצטייד בנשק. "הוא הגן על עצמו כפי שדרומי הגן על קניינו. "האם הגנה על קניינך חשובה יותר מהגנה על גופך?", תהה.

בתגובה לטענותיו של אייזנברג, ציינה המדינה בתגובתה כי "יש לדחות את ערעורו של היילו – הן על הרשעתו והן על עונשו – שכן הכרעת הדין וגזר הדין כתובים באופן מפורט ומנומק ונשענים על ממצאי מהימנות. המערער (היילו, ג"ג) הונע מרצון לנקום במנוח על הפגיעה המינית ולהשתחרר אחת ולתמיד מהתעמרותו. נסיבות אלו מחייבות השתת עונש מאסר ארוך ומכאיב, אם בית משפט נכבד זה אכן חפץ להעביר מסר חד ובלתי-מתפשר בדבר עקרון קדושת החיים (גם כשהקורבן אינו נמנה על ל"ו צדיקים) והאיסור על לקיחת החוק לידיים".

ממטה המאבק למען היילו נמסר: "אנו שמחים על כך ששופטי העליון, בדבריהם בדיון, הכירו בכך שצריכה להיות הפחתה משמעותית בעונשו של יונתן היילו, שהיה קורבן במשך תקופה ארוכה ונזנח בידי המערכת. אנו תקווה כי בניגוד לדרישת המדינה להטיל על יונתן היילו 'עונש ארוך ומכאיב', כדבריה, שופטי העליון יגלו אנושיות והבנה לנסיבות ולמצבם המיוחד של נפגעי תקיפה מינית בישראל, שנפגעים פעמיים - הן בידי התוקף והן בידי המדינה המזלזלת במצבם".

הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון הדן בערעורו של יונתן היילו, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון הדן בערעורו של יונתן היילו, נובמבר 2014/נועם מושקוביץ

היילו, תושב נתניה בן 25, הורשע לפני כשנה בבית המשפט המחוזי בלוד. הוא נמצא אשם ברצח ירון איילין בן ה-27 בשכונת קריית נורדאו בשנת 2010. היילו טען כי נסחט ונאנס פעמיים בעבר על ידי איילין, עוד לפני האירועים שהתרחשו בליל הרצח. לטענתו של היילו, איילין - בעל עבר פלילי והרשעה באונס - ניסה לסחוט ולאנוס אותו בפעם השלישית באותו לילה, ולכן הוא נימק את המניע למעשיו כהגנה עצמית.

היילו סיפר כי לא תכנן לפגוש את איילין באותו. לדבריו, לאחר שנפגשו - החל להתפתח דין ודברים ביניהם, ולטענתו של היילו נשמעו בו גם הערות בעלי גוון מיני שייתכן כי היו בהם כדי להוביל לכדי תקיפה מינית נוספת. בשלב מסוים, כך לפי תיאורו של היילו, השניים התרחקו משאר האנשים ששהו לצדם, ואיילין הסתובב להטיל את מימיו. כשביקש להסתובב בחזרה, חנק אותו היילו, לאחר מכן הכה אותו בראשו ובאיבר מינו בלבנה וגרר אותו על הרצפה עד שמת. היילו הסגיר את עצמו למשטרה ואף שחזר את מעשיו בפני החוקרים.
היילו אמנם הורשע ברצח, אולם השופטים קיבלו את טענת סנגורו, עורך הדין אלון אייזנברג, לענישה מופחתת משום שהיה קורבן לסחיטה ולמעשי סדום מצד המנוח.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully