וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בממשלה: ישראל תרכוש 14 מטוסי F-35 נוספים עוד השנה

1.12.2014 / 5:13

ישראל הייתה אמורה לרכוש 31 מטוסים, אך לאור התנגדות לפיד ושטייניץ, הוחלט כי 14 מהם יירכשו כעת וב-2017 יירכשו 17 נוספים בכפוף לאישור ועדת השרים להצטיידות

צילום: לוקהיד מרטין, התעשייה האווירית לישראל, עריכה: מתן חדד

(טקס חניכת קו הייצור של כנפי מטוס ה-F-35, שנערך בתחילת החודש שעבר)

הממשלה אישרה אתמול (ראשון) את רכישתם של 14 מטוסי F-35 מתקדמים מחברת לוקהיד מרטין האמריקנית. ב-2017 תיבחן רכישת 17 מטוסים נוספים, בכפוף לדיון בוועדת השרים להצטיידות. ב-2010 חתמה ישראל על רכש של 19 מטוסים, שצפויים להגיע לארץ בשנת 2017. בתמורה התחייבה ארצות הברית לרכש גומלין מהתעשיות הביטחוניות בישראל בשווי של 5.3 מיליארד דולר.

שר הביטחון משה יעלון הביא את הרכישה - שעליה דווח בוואלה! חדשות - לאישור הממשלה עוד באוקטובר, לאחר שחזר מפגישתו עם שר ההגנה של ארצות הברית, צ'אק הייגל, בה סוכמו הפרטים. במקור ביקש יעלון, בהמלצת חיל האוויר, לרכוש כבר עתה 31 מטוסי F-35 ובכך להשלים טייסת שנייה של מטוסי F-35. עם זאת, לקראת הצגת ההמלצה וההבנות מול הפטנגון בממשלה הוא נתקל בהתנגדות של שר האוצר יאיר לפיד והשר לענייני מודיעין יובל שטייניץ, שסברו כי לא נכון לרכוש את כל 31 המטוסים כבר עתה.

עוד בוואלה! חדשות:
פיוס מלא ספקות: סימני השאלה לקראת פגישת נתניהו-לפיד
נחטפה, התאסלמה והתחתנה: השמועות על הישראלית שנלחמת בדאעש
הבוקר בעליון: דיון בערעור יונתן היילו שהרג אנס שתקף אותו

מטוס קרב F-35. AP
מטוס F-35/AP

התנגדות לפיד ושטייניץ העמידה בסימן שאלה את המשך רכש הגומלין של ארה"ב מישראל, שכלל: מכלי דלק, כנפיים, קסדה ופיתוחים נוספים תוצרת כחול-לבן שייוצרו בישראל. בתום הדיון המכריע הוחלט, כאמור, שכבר כעת תרכוש ישראל 13 מטוסי F-35 ומטוס ניסוי עבור אימוני חיל האוויר והכשרת הטייסים, ובעוד כשנתיים תיבחן רכישת 17 המטוסים הנותרים.

גורמים בכירים בתעשייה הביטחונית בירכו על ההחלטה וטענו כי "מדובר בבשורה לא רק לחיל האוויר הישראלי אלא גם לתעשיות הישראליות, שקיבלו דחיפה להרחבת פרויקט רכש הגומלין בין ישראל לארה"ב, שעשוי עוד להתרחב ולתרום משמעותית לכלכלה הישראלית ויצירת מקומות עבודה חדשים".

מנגד, גורמים באוצר הכחישו כי בעתיד תיבחן רכישת 17 מטוסים נוספים, ומסרו כי "ועדת השרים להצטיידות אישרה רכש של 13 חמקנים, לאחר שמשרד הביטחון ביקש לרכוש 32 מטוסים מסוג זה. זוהי הפעם הראשונה בה ועדת ההצטיידות אינה מאשרת את בקשת משרד הביטחון ומקבלת בפועל את עמדת משרד האוצר באשר לצורך מופחת מזה שהוצג. עלות ההחלטה שהתקבלה נמוכה במיליארדים רבים מהצעת משרד הביטחון שהובאה בפני הועדה".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully