וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבוקר בעליון: דיון בערעור יונתן היילו שהרג אנס שתקף אותו

1.12.2014 / 0:00

עשרות ישתתפו בצעדת מחאה לעבר בית המשפט בירושלים, שם ידון הערעור של היילו, צעיר אתיופי שהורשע אשתקד ברצח אדם שתקף אותו מינית ונידון ל20 שנות מאסר. סנגורו: "הוא הגן על עצמו כפי ששי דרומי הגן על קניינו"

יח"צ - חד פעמי

בבית המשפט העליון יתקיים בבוקר (שני) דיון בערעורו של יונתן היילו, שהורשע ברצח צעיר אשר תקף אותו מינית ונשפט ל-20 שנות מאסר. עשרות צפויים להשתתף בצעדת תמיכה בהיילו שתצא מגן הוורדים בירושלים ותסתיים בשערי בית המשפט העליון. היילו אמנם הורשע ברצח אולם השופטים קיבלו את טענת סנגורו, עורך הדין אלון אייזנברג, לענישה מופחתת משום שהיה קורבן לסחיטה ולמעשי סדום מצד המנוח.

גזר דין ליונתן היילו ימר המואשם ברצח מי שאנס אותו, דצמבר 2013. נמרוד סונדרס
היילו/נמרוד סונדרס

היילו, תושב נתניה בן 25, הורשע לפני כשנה בבית המשפט המחוזי בלוד. הוא נמצא אשם ברצח ירון איילין בן ה-27 בשכונת קריית נורדאו בשנת 2010. היילו טען כי נסחט ונאנס פעמיים בעבר על ידי איילין, עוד לפני האירועים שהתרחשו בליל הרצח. לטענתו של היילו, איילין - בעל עבר פלילי והרשעה באונס - ניסה לסחוט ולאנוס אותו בפעם השלישית באותו לילה, ולכן הוא נימק את המניע למעשיו כהגנה עצמית.

עוד בנושא
אישי ציבור לעליון: שקלו הרשעת הצעיר שרצח אדם שאנס אותו
דעה: צריך לעשות צדק עם יונתן היילו

היילו סיפר כי לא תכנן לפגוש את איילין באותו. לדבריו, לאחר שנפגשו - החל להתפתח דין ודברים ביניהם, ולטענתו של היילו נשמעו בו גם הערות בעלי גוון מיני שייתכן כי היו בהם כדי להוביל לכדי תקיפה מינית נוספת. בשלב מסוים, כך לפי תיאורו של היילו, השניים התרחקו משאר האנשים ששהו לצדם, ואיילין הסתובב להטיל את מימיו. כשביקש להסתובב בחזרה, חנק אותו היילו, לאחר מכן הכה אותו בראשו ובאיבר מינו בלבנה וגרר אותו על הרצפה עד שמת. היילו הסגיר את עצמו למשטרה ואף שחזר את מעשיו בפני החוקרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
עו"ד אלון אייזנברג , מייצג את יונתן היילו, דצמבר 2013. נמרוד סונדרס
עו"ד אייזנברג/נמרוד סונדרס

בגזר הדין כתבו השופטים כי היילו במעשיו פגע בערך העליון, והוא קדושת החיים. "השמירה על קדושת החיים היא העומדת בראש תכליות הענישה, במקום בו מדובר בנטילת חיי אדם. הזכות לחיות עומדת לכל אדם באשר הוא אדם, גם אם פשע וחטא ודמו של כל אדם אינו הפקר. אף אם היה הנאשם קורבן למעשים איומים וקשים מצד המנוח, ישנן דרכים חוקיות להתמודד עם מעשים עבריינים כאלה ואין ליתן לגיטימציה לנטילת חיים של אחר, גם בסיטואציות קשות ומורכבות", נכתב.

בשבועות האחרונים – לקראת הדיון בערעור לעליון, מתנהל קמפיין חברתי ברשתות החברתיות וגם מחוץ להן, שקורא לבית המשפט לשקול מחדש את עונשו של היילו. בין היתר פורסם גילוי דעת שעליו חתומים 48 חברי כנסת, משפטנים בכירים, אנשי אקדמיה ופעילים למען זכויות נשים, שביניהם חברות הכנסת עליזה לביא (יש עתיד), תמר זנדברג ומיכל רוזין (מרצ) ומרב מיכאלי (העבודה), פרופ' עמנואל גרוס והשופטת בדימוס סביונה רוטלוי, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית בישראל, "עלם" – עמותה לנוער במצבי סיכון, ראש התכנית ללימודי מגדר במכללה האקדמית בית ברל, ד"ר רוני הלפרן, ורבים נוספים.

"להתייחס להיילו כנפגע טראומה מינית"

החותמים טענו כי על בית המשפט העליון להתחשב בערעור בנסיבות המיוחדות של הפגיעה המינית בהיילו ולהציף את קשר השתיקה שאופף את נושא הפגיעה המינית בגברים. "לצופה מן הצד, לעתים לא יהיה ברור מדוע נפגע של תקיפה מינית אינו פועל על מנת למנוע את הפגיעה או מדוע הוא אינו מתלונן למשטרה. התמיהה אף גדלה כשהקורבן הוא גבר, שמבחינה חברתית נחשב לבעל סבירות גדולה יותר להתגונן באופן פעיל נגד התוקף", נכתב בגילוי הדעת. גילוי דעת נוסף עליו חתומים מומחים מתחום בריאות הנפש התפרסם היום והוא קורא לבית המשפט העליון להתייחס להיילו כנפגע טראומה מינית.

אחת הטענות שעלו בימים האחרונים היא ההבדל בהתייחסות שבין מעשהו של היילו לזה של שי דרומי. ב-2007 ירה דרומי בשני פורצים שחדרו לחוותו במטרה לגנוב ממנה והרג אחד מהם. הוא הועמד לדין, אך זוכה מהריגה. בעקבות התערבות של חברי כנסת, קודמה חקיקה שזכתה לכינוי "חוק שי דרומי" אשר "נתפרה" במיוחד למקרה כזה ודומים לו וקבעה כי אין אחריות פלילית על מי שפגע במי שניסה להדוף פורצים. אלא שהיילו - בניגוד לדרומי, טוען עו"ד אייזנברג, לא תכנן את המעשה ולא הצטייד בנשק. "הוא הגן על עצמו כפי שדרומי הגן על קניינו. "האם הגנה על קניינך חשובה יותר מהגנה על גופך?", תהה.

בתגובה לטענותיו של אייזנברג, ציינה המדינה בתגובתה כי "יש לדחות את ערעורו של היילו – הן על הרשעתו והן על עונשו – שכן הכרעת הדין וגזר הדין כתובים באופן מפורט ומנומק ונשענים על ממצאי מהימנות. המערער (היילו, ג"ג) הונע מרצון לנקום במנוח על הפגיעה המינית ולהשתחרר אחת ולתמיד מהתעמרותו. נסיבות אלו מחייבות השתת עונש מאסר ארוך ומכאיב, אם בית משפט נכבד זה אכן חפץ להעביר מסר חד ובלתי-מתפשר בדבר עקרון קדושת החיים (גם כשהקורבן אינו נמנה על ל"ו צדיקים) והאיסור על לקיחת החוק לידיים".

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully