וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: העליון יחל בדיון בערעורים של מורשעי הולילנד

1.12.2014 / 3:30

כמעט כל המורשעים בפרשה, בראשם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מערערים על הרשעתם ועל עונשם וטוענים כי בית המשפט המחוזי בתל אביב שגה כשהסתמך על עד מדינה בעייתי. המדינה: "הכרעת הדין מבוססת"

אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים. דודי ועקנין, מערכת וואלה! NEWS
אינה מערכה קלה עבור ראש הממשלה לשעבר. אולמרט/מערכת וואלה! NEWS, דודי ועקנין

בית המשפט העליון יחל היום (שני) לשמוע את הערעורים בפרשת הולילנד. כמעט כל המורשעים בפרשה ערערו על ההרשעה ועל העונש שניתן להם בבית המשפט המחוזי בתל אביב - בראשם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט וראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי, שעליהם נגזרו שש שנות מאסר.

מערערים נוספים הם יו"ר בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר, שנושא בימים אלה את מאסרו שנגזר עליו בתיק אחר ויגיע מבית הכלא חרמון, היזם הלל צ'רני, איש העסקים אביגדור קלנר וה"מאכער" מאיר רבין. גם סגנו של לופוליאנסקי בשבתו כראש עיריית ירושלים, אליעזר שמחיוף והאדריכל אורי שטרית, שהיה מהנדס העיר, בין המערערים. לבסוף, מדינת ישראל בעצמה ערערה על קלות עונשם של שניים מהנאשמים - צ'רני וקלנר.

הנאשמים היחידים בתיק שאינם מערערים הם חבר מועצת העיר ירושלים לשעבר אברהם פיינר, שנשלח לעבודות שירות בשל מצבו הרפואי, ושולה זקן, שעשתה את עסקת חייה וחתמה על הסכם עדת מדינה עם הפרקליטות. בתמורה להקלטות שסיפקה נגזרו עליה 11 חודשי מאסר בלבד, אותם החלה לשאת בחודש יולי השנה. השופט דוד רוזן אישר את הסדר הטיעון, למרות שאמר שהיה מכניס אותה לחמש שנות מאסר לפחות על העבירות שלה בתיק. ההקלטות שהביאה לפרקליטות, נמצאות כעת במוקד דיון ההוכחות בתיק פרשת טלנסקי שחזר למחוזי.

לקריאה נוספת:
הפרקליטות בהולילנד לעליון: קחו בחשבון את הראיות החדשות
חופשה בטוסקנה ופרוטקציה בבינתחומי: הדרישות של זקן
העליון החליט לעכב את מאסרו של אהוד אולמרט

שולה זקן בבית המשפט, משפט טלנסקי נובמבר 2014. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
שמה נפקד מרשימת המערערים בשל הסכם עד המדינה שחתמה עם הפרקליטות. זקן/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

זוהי אינה מערכה קלה בשביל ראש הממשלה לשעבר אולמרט, שמסובך עד הצוואר בתיק טלנסקי גם כך. בערעורו כתב באמצעות פרקליטיו כי גזר הדין הסתמך יתר על המידה על עד המדינה המנוח, שמואל דכנר, למרות קביעות בנוגע לבעיות באמינותו. עוד טוען אולמרט כי קביעת השופט רוזן לפיה הוא ידע על חצי מיליון השקלים שהעביר דכנר לאחיו יוסי, השקוע בחובות, שגויה וכי שולה זקן שיקרה בנוגע לאותם 60 אלף שקלים שנטען שהעבירה לו מדכנר.

אלא שגם כאן ממשיכות הראיות החדשות לרדוף אותו, כשהפעם מדובר בתכתובת מייל ששלחה שולה זקן לעורכי דינה בזמן משפט הולילנד ששופכת אור על השאלה האם ידע או לא ידע אולמרט על הכספים שהועברו לאחיו. גם ההקלטות יכולות להיות רלוונטיות לנושא. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט כי בבואו לשקול לקבל את הערעור יעשה שימוש באותן ראיות חדשות.

עוד באותו נושא

פרקליטו של אולמרט: "הוא זכאי - עם זה נלך לעליון"

לכתבה המלאה

המדינה: עדות שמואל דכנר - לא הבסיס להרשעות

באשר לדכנר - לגביו כל המערערים טוענים כי הכרעת הדין במחוזי נסמכת יתר על המידה על עדותו - טוענת המדינה כי בית המשפט המחוזי קבע ממצאים על בסיס העדות רק במקומות שבהם נמצאו לה חיזוקים ראייתיים. זאת, בהתאם לדבריו של השופט רוזן בזמנו, לפיהם העדות לא תשמש כ"לבנה בחומת ההרשעה". עוד נאמר על ידי המדינה כי הרשעתו של כל אחד מהמערערים במסגרת הכרעת הדין "מבוססת בראש ובראשונה על ראיות עצמאיות שאינן תלויות בעד המדינה".

שמואל דכנר, עד המדינה בפרשת הולילנד שמת בסוף השבוע האחרון, מרץ 2013. ניב אהרונסון
השופט רוזן טען כי עדותו של עד המדינה אינה תשמש כ"לבנה בחומת ההרשעה". דכנר/ניב אהרונסון

הרכב השופטים הדן בתיק אינו מבשר לאולמרט טובות. השופטים סלים ג'ובראן, ניל הנדל ועוזי פוגלמן ישבו גם בהרכב ששמע את ההקלטות בתיק טלנסקי וקבע שהתיק יחזור למחוזי. חלק מן ההקלטות הללו מתייחסות גם לפרשת הולילנד ולמה שנדמה כשיבוש מהלכי משפט. על בסיס אותן הקלטות קבעה המשטרה כי יש תשתית ראייתית להגשת כתב אישום נגד אולמרט.

גם השופט דנציגר ישב בשני ההרכבים אולם לאחרונה פסל את עצמו בשל חברותו עם עורך הדין קנת מן, שמייצג את המערער אורי שטרית, והוחלף בשופט צבי זילברטל. השופט החמישי הוא השופט יצחק עמית.

את המדינה מייצגים עורכי הדין יהונתן תדמור, אתי בן-דור, ירון גולומב, אביבה חפץ-נוימן, אלעד פנחס ועודד קם מצוות הולילנד בפרקליטות מיסוי וכלכלה - ועורכי הדין זיו אריאלי ונורית הרצמן מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully