וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: תמותת התינוקות במגזר הערבי - פי 2.5 מבציבור היהודי

27.11.2014 / 0:25

על פי דוח משרד הבריאות, 54% ממקרי המוות של תינוקות עד גיל שנה נגרמים כתוצאה מלידת פג, בעוד באוכלוסייה הערבית סיבת המוות המובילה (44%) היא מומים ומחלות גנטיות

תינוק בן יומו עם צמיד שם. ShutterStock
3.5 תינוקות מתים בישראל בכל אלף לידות/ShutterStock

תמותת התינוקות במגזר הערבי גדולה פי 2.5 מאשר בציבור היהודי - כך עולה מדוח שמפרסם הלילה (חמישי) משרד הבריאות ומתייחס לנתונים שנאספו עד שנת 2011 על ידי המחלקה לאם ולילד במשרד. באוכלוסייה היהודית, שיעור תמותת התינוקות עומד על 2.6 לאלף לידות. זאת, בעוד בקרב הערבים הנתון הוא 6.4 לאלף לידות.

בקרב התינוקות היהודים, 54% ממקרי המוות של תינוקות עד גיל שנה נגרמו כתוצאה מלידת פג. 26% ממקרי המוות הם בשל מומים ומחלות גנטיות, 7% ממוות בעריסה, ושאר מקרי המוות הם בשל זיהומים, סרטן, סיבוכים הקשורים בלידה ועוד. בקרב התינוקות הערבים, סיבת המוות המובילה (44%) היא מומים ומחלות גנטיות ואחריה לידת פג (37%). 6% נוספים מהמקרים מתרחשים בשל מוות בעריסה.

הפער בין האוכלוסייה הערבית והיהודית לא מסתכם רק בשיעור תמותת התינוקות, אלא ממשיך גם לשיעור המומים והמחלות הגנטיות, הגבוה יחסית במגזר הערבי. על פי משרד הבריאות, הגורם המרכזי לכך הוא נישואי קרובים, וגם מכיוון שבמגזר הערבי נהוג פחות לבצע הפסקות היריון במקרה של מום או מחלה שמתגלה בעובר. גם גיל הלידה בקרב הנשים הערביות הוא צעיר יותר, ולכן הסיכוי לסיבוכים בלידה גבוה יותר מאשר אצל הנשים היהודיות. "הקטנת מספר מקרי המוות באוכלוסייה הערבית הוגדר כיעד עיקרי לשנים הקרובות", נכתב בדוח של משרד הבריאות.

עוד בוואלה! חדשות:
שני מטיילים חולצו מ"אי" בלב שיטפון במדבר יהודה
"איש שלום - יותר מפרס": כך הפך ריבלין ליקיר השמאל
לבני: חוק הלאום - אנטי ציוני, אנטי דמוקרטי ואנטי יהודי

על פי הנתונים, בישראל מתים בשנה 3.5 תינוקות עד גיל שנה לכל אלף לידות. עוד נמצא כי בקרב הציבור היהודי חלה ירידה בתמותת התינוקות לאורך השנים, כאשר בשנת 2008 הנתון עמד על 2.9 תינוקות לאלף לידות, לעומת 2.6 ב-2011, כאמור. בקרב הערבים, בשנת 2008 שיעור התמותה היה 6.5 לאלף לידות, ב-2009 הוא עלה ל-7.3 ולאחר מכן ירד שוב עד שהגיע ל-6.4 ב-2011.

נתוני התמותה הגבוהים ביותר נרשמו באזור הדרום - 3.7 לאלף בקרב היהודים ו-11.4 לאלף בקרב ערבים - הפער הגדול ביותר בין היהודים לערבים (3.1). הפער הקטן ביותר (1.6) נרשם באזור הצפון, שם שיעור תמותת התינוקות באוכלוסייה היהודית עומד על 3 תינוקות לאלף לידות, לעומת 4.9 תינוקות לאלף לידות אצל הערבים.

קבוצת הסיכון הגדולה ביותר: נשים צעירות או מבוגרות

תינוקות שנולדו לנשים צעירות או נשים מבוגרות במיוחד, נמצאים בקבוצת הסיכון הגדולה ביותר. התמותה בקרב ילדים לאימהות מתחת לגיל 20 גבוהה פי 2.9 מאצל אימהות בגילאי 30 עד 34. בקרב אימהות מעל גיל 45 הסיכון לתמותת תינוק עד גיל שנה הוא פי 2.43.

גם משקל התינוק בלידה, שנגרם לרוב עקב פגות, משפיע על התמותה. התמותה בקרב פעוטות ששוקלים פחות מקילוגרם אחד היא 410.8 לאלף לידות לעומת 1.4 לאלף בתינוקות ששוקלים יותר מ-2.5 קילו.

בנוסף, גם שבוע הלידה מהווה גורם סיכון. התמותה בקרב תינוקות שנולדו בשבוע השלושים, למשל, היא 48.8 לאלף, ביחס ל-2.6 לאלף לידות בשבוע ה-37 להיריון. קבוצת סיכון נוספת היא תינוקות שנולדו בהיריון מרובה עוברים - 13.7 לאלף לידות לעומת 3 לאלף בהיריון של עובר יחיד.

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

(עדכון ראשון: 00:00 )

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully