וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההבטחות: משרד החינוך ממשיך לנכות שכר ממורים

לאחר שנחשף בוואלה! חדשות כי משרד החינוך מקזז שכר ממורים, הוחלט להקפיא את גביית ה"חובות" מהמורים - שכספיהם נוכו גם בקרנות הפנסיה וקופות הגמל. עם זאת, החרפה נמשכת: "פשוט לא מוצדק"

שר החינוך, הרב שי פירון, ומנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. קרדיט: דוברות משרד החינוך. צלם: ששון תירם,
הכול בשל "טעות חישוב שכר". פירון/קרדיט: דוברות משרד החינוך. צלם: ששון תירם

למרות ההכרזות לפני כחודשיים על ההקפאה הגורפת של גביית חובות ממורים בשל "טעות חישוב שכר", משרד החינוך ממשיך לנכות שכר ממורים שחייבים פחות מעשרת אלפים שקלים. בדיון בנושא שנערך אתמול (רביעי) בוועדת החינוך בכנסת, העידו מורים ששכרם נוכה על קבלת מסרים סותרים ומבלבלים ממשרד החינוך, שמסיר מעצמו אחריות לנעשה. הפרשה נחשפה לראשונה בוואלה! חדשות.

בדיון - שבו נכחו גם נציגי ההסתדרות, ושנערך ביוזמת חברי הכנסת עפו אגבריה (חד"ש), שלי יחימוביץ' (העבודה) ותמר זנדברג (מרצ) - סיפרו מורים כי אותו "חוב" למשרד החינוך נגבה לא רק משכרם אלא גם מקופות הגמל וקרנות הפנסיה שלהם.

"אני פונה למשרד החינוך והחשב הכללי להקפיא את כל מהלך הטיפול בחובותיהם של 500 המורים ולנסות יחד עם ההסתדרות למצוא את הדרך איך מטפלים בזה בצורה נכונה ושיטתית", קרא בתום הדיון ח"כ עמרם מצנע (התנועה), יו"ר ועדת החינוך של הכנסת. "מערכת הטיפול בהסכמי העבודה, השכר ותנאי השירות של המורים במערכת החינוך היא מתחת לכל ביקורת. יש אלף סיבות לכך ואף אחת לא מוצדקת. זה מחייב שידוד מערכות וטיפול אחר".

לקריאה נוספת:
סקנדל: 500 מורים יחזירו שכר בשל "טעות חישוב"
יו"ר ארגון המורים לפירון: "בטל את עיקול המשכורות"
המורים שנדרשו להחזיר משכורות: "דמנו מותר"

תחילת הפרשה, שנחשפה לראשונה בוואלה! חדשות, עם פתיחת שנת הלימודים תשע"ה בבתי הספר וגני הילדים, אז גילו 500 מורים כי עליהם לשלם למשרד החינוך סכומים אסטרונומיים, במקרים מסוימים יותר ממאה אלף שקלים, בשל מעבר להסכמי "אופק חדש" לפני שש שנים ומתן הגדרות שכר וקידום שגוי של המורים כתוצאה מכך.

לאחר הרעש הציבורי הגדול והחשיפה בתקשורת, בתחילת אוקטובר האחרון, נפגשו מזכ"ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן ומנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן לדיון חירום, ובתומו יצאה הודעה משותפת כי ניכוי שכר 500 המורים יושהה עד אשר יוחלט על הסדר שיהיה מקובל על שני הצדדים. מנכ"לית המשרד שיגרה מכתב למורים שניזוקו בו היא מצרה על המצב נוצר ומבטיחה כי הם "פועלים לגיבוש פתרון הולם". מאות חברי הסתדרות המורים קיבלו במקביל מכתבים אישיים ממזכ"ל הסתדרות המורים שהבהיר כי "הסתדרות המורים תנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה אם לא יוקפאו הניכויים לאלתר".

עם זאת, בתחילת החודש פורסם כי מורים מתלוננים על המשך קיזוז שכרם למרות ההבטחות, וכאשר ביררו מול גורמים במשרד החינוך פשר הדבר, נמסר להם כי מדובר ב"חישובי מחשב" לא נכונים. בשיחות עם נציגי גזברות משרד החינוך, הודו האחרונים כי במשרד הפיצו שתי רשימות, רשימה בה נמצאים "המוקפאים" ורשימה בה נמצאים המורים ששכרם ממשיך להיפגע, אך משרד החינוך סרב להתייחס לסוגיה באופן רישמי ומסר אז כי "המשרד אינו מותיר מורים ללא שכר". גם בהסתדרות המורים מסרו אז כי "ההסכם עם משרד האוצר על ההקפאה עומד בעינו, ואם עולים מקרים בודדים ניתן לפנות לגזברות משרד האוצר או להסתדרות".

"כיצד 'מחשבים' נכנסים לקרנות פנסיה של מורים"?

כאשר שאלו היום חברות הכנסת שלי יחימוביץ' ותמר זנדברג את נציגי משרד החינוך בדיון כיצד ייתכן שמורים קיבלו מסרים על הקפאה וכעת המצב השתנה ללא ידיעתם, נציגי משרד החינוך נאלצו להודות שההקפאה אינה גורפת, וכי "חובם" של מורים מתחת לעשרת אלפים שקלים ממשיך להיגבות מהם. זאת, כששכרם החודשי של חלק מהמורים עומד על פחות מ-4,000 שקלים.

בדיון נשאלו גם נציגי האוצר על ידי חבר הכנסת עמרם מצנע "כיצד יתכן ש"מחשבים" נכנסים לקרנות פנסיה של מורים ומוציאים משם כסף?", הם השיבו כי אינם יודעים כיצד נעשים חישובי הקיזוז בפרשה שנוצרה. "ההסתדרות חתמה על ההסכם. הם חתמו אחרי שידעו במפורש שאם משהו יתגלה כתוספת יהיה קיזוז", הוסיף מרדכי אלישע, סגן בכיר לחשבת הכללית במשרד האוצר. "גובה פריסת התשלומים המקסימלי עומד על 60 תשלומים אבל לאחר שהמנכ"לית פנתה אלינו החלטנו לפרוס את החוב עד 120 תשלומים".

עוד באותו נושא

אחרי הביזיון: עיקול משכורות של 500 מורים הוקפא

לכתבה המלאה

גילה קליין, ראש סיעת נח"ל בהסתדרות המורים, התייחסה בדיון על פגיעה בדרגות הקידום של המורים, ואמרה: "אני משמשת פה להרבה עובדי הוראה מהרגע שהסיפור הזה התפוצץ. אנו רואים את הזלזול של מערכת החינוך כלפי עובדי ההוראה. מורים מגלים בתלוש השכר שאין משכורת, ואחר כך באים אליהם בתלונות שהם חייבים. מורים השקיעו שנים של לימודים, השקיעו שעות מזמנם ובא משרד החינוך ושולח מכתב אנונימי לבטל הכול".

לדבריה, "אף אחד לא יודע היום איך לחשב את המשכורת במשרד החינוך, אז למה לבוא ולהאשים ציבור מורים שלם, שקיבל במשך שש-שבע שנים תוספות שכר? ציבור המורים חלש ואין לו כוח להתגונן מול המערכת".

בתום הדיון הוחלט כי ייעוץ משפטי של משרד החינוך ידרש לתת התייחסות משפטית לשורה של צעדים שננקטו לא כשורה כלפי המורים, לקראת הדיון הבא.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

(עדכון ראשון: 18:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully