וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בטורקיה על מושל שרצה להפוך בית כנסת למוזיאון

מושל מחוז אדירנה דרש שבית הכנסת "בויק", השני בגודלו באירופה, ישמש מוזיאון בשל "הפשעים של ישראל באל-אקצא". אחרי שסגן ראש הממשלה ביקר את ההחלטה, חזר ב המושל והתנצל בפני הרב הראשי של טורקיה

בית הכנסת "בויוק" במחוז אדירנה, טורקיה. הורייט, צילום מסך
נבנה ב-1907. בית הכנסת "בויוק"/צילום מסך, הורייט

הרוחות בטורקיה סוערות בעקבות רצונו של מושל מחוז בצפון-מערב המדינה להפוך בית כנסת למוזיאון כנקמה על מדיניות ישראל סביב מסגד אל-אקצא בירושלים. מושל מחוז אדירנה, דוסראן עלי סהאין, מואשם בהפצת שנאה כלפי הקהילה היהודית. זאת לאחר שאמר ביום שישי כי בית הכנסת "בויוק", השני בגודלו באירופה, צריך לשמש רק מוזיאון. לאחר הביקורת החריפה נגדו, חזר בו סאהין והביע התנצלות.

"בזמן שהפושעים הללו מלהיטים את רוחות המלחמה וטובחים באנשים במסגד, אנחנו משחזרים את בתי הכנסת שלהם", אמר סאהין. "אני אומר זאת עם שנאה עזה בתוכי. ניקינו את סביבות בתי הקברות שלהם והחזרנו את הפרויקטים שלהם לוועדות. בית הכנסת כאן יפעל רק כמוזיאון". בית הכנסת, שהוקם בשנת 1907 בתקופת שלטונו של הסולטן עבד אל-חמיד, נמצא בשיפוצים בשנים האחרונות מאז קרס גג המבנה בשנות ה-80'.

עוד ידיעות מהעולם
תייר ישראלי הותקף בברלין; הרקע לא ברור
אחרי הארכת שיחות הגרעין: אובמה צפוי להיתקל בקשיים מבית
עדותו המצמררת של השוטר שהרג: "הנער השחור נראה כמו השטן"

כוננות מוגברת סביב הר הבית 31.10.14. טלי מאייר
"בזמן שהם טובחים באנשים באל-אקצא, אנו משפצים את בתי הכנסת שלהם". הר הבית/טלי מאייר

סגן ראש ממשלת טורקיה, בולאנט ארינצ', אמר כי המושל עשה טעות והבטיח כי בית הכנסת לא יאבד את מעמדו. "בזמן שמשחזרים את בית הכנסת, אף אחד לא יכול לחשוב על להפסיק את תפקודו כבית תפילה", אמר ארינצ' במסיבת עיתונאים לאחר ישיבת הקבינט השבועית שהתקיימה אתמול. "אני מכבד את המושל. הוא פעל בצורה רגשנית. אנחנו מגנים את הזוועות באל-אקצא, אבל אנו לא יכולים להסתכל כאן על יהודים עם שנאה בעיניים", הוסיף.

בעקבות הביקורת, שוחח המושל סאהין עם הרב הראשי של טורקיה יצחק חליבה והביע התנצלות על הערותיו. עם זאת, הוא אמר כי הוא "עצוב מאוד" שההערות פורשו לא נכון ועוותו – כך נמסר ממשרדו של הרב חליבה.

אף על פי כן, יש מי שאינם מרוצים מהתנצלותו של סאהין ודורשים שיתפטר. "רוח הדברים שנאמרו בהצהרה הזאת אינם מתאימים לעבודה במשרה ממשלתית", אמר אייקאן ארדמיר, מחוקק מטעם מפלגת העם הרפובליקנית שבאופוזיציה. "אמנם הוא חזר בו, אבל מה שחשוב זה אם הוא הולך לחזור בו מהאנטישמיות, השנאה והדעות הקדומות הטבועות בתת-המודע שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully