וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת הפיגוע בבנגזי: ממשל אובמה לא הסתיר ראיות

לאחר שנתיים של חקירה מסווגת, סתרה ועדת המודיעין של בית הנבחרים את מרבית ההאשמות נגד הממשל בנוגע למתקפה במזרח לוב, שבה נהרג השגריר סטיבנס ו-3 דיפלומטים נוספים, ושיבחה את ה-CIA. "לא היה כישלון מודיעני"

הקונסוליה האמריקנית בבנגזי עולה באש אחרי מתקפה משולבת של חמושים. לוב, 11 בספטמבר 2012. רויטרס
"לחלק מהתוקפים היה קשר לאל-קאעדה". הקונסוליה בבנגזי לאחר הפיגוע/רויטרס

הממשל האמריקני לא טייח את חקירת הפיגוע בקונסוליה האמריקנית בבנגזי שבו נהרג השגריר כריסטופר סטיבנס ושלושה דיפלומטים נוספים – כך עולה ממסקנות חקירה מסווגת של הוועדה לענייני מודיעין של בית הנבחרים. החקירה נערכה בשנתיים האחרונות וממצאיה פורסמו ביום שישי. הוועדה הפריכה את הטענות שלפיהן לא נעשו מירב המאמצים באותה תקופה כדי לסכל את המתקפה, שאירעה ב-11 בספטמבר 2012 בעיר שבמזרח לוב.

הדוח אמנם מצא כי מחלקת המדינה לא הייתה מסוגלת להגן על מבנה הקונסוליה בעיר, אך סתר את מרבית ההאשמות שהוטלו על שלטונו של הנשיא ברק אובמה בימים ובחודשים שחלפו מאז התקיפה. על פי הממצאים, עולה כי "לא רק שאנשי ה-CIA במקום הגיבו כראוי, אלא עשו זאת בגבורה, לא הייתה הוראה לכוחות לסגת, לא הייתה הפחדה של עדי ראייה מצד הממונים עליהם, לא היה כישלון במודיעין לפני הפיגוע וכי "קבוצה מעורבת" של בודדים, בהם כמה הקשורים לארגון אל-קאעדה, השתתפו במתקפה".

לקריאה נוספת על הפיגוע בבנגזי
החשוד במתקפה בבנגזי הגיע לבית משפט בארה"ב
עוזבת בטריקת דלת: קלינטון "איבדה את זה" בקונגרס
רצח שגריר ארה"ב בלוב: התפטר בכיר במחלקת המדינה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריסטופר סטיבנס, שגריר ארה"ב בלוב שנהרג בפיגוע בבנגזי/מערכת וואלה!, צילום מסך

יתרה מכך, המסקנה החשובה ביותר שעולה מחקירת הוועדה היא שהשגרירה באו"ם דאז סוזן רייס, שטענה בתחילה כי הפיגוע היה ספונטני בעקבות זעם המקומיים על הסרטון "תמימות המוסלמים", שיצא נגד האיסלאם ועורר מחאה חריפה ברחבי העולם המוסלמי, לא ניסתה להמעיט בחומרת התקרית. הטענות נגד רייס היו בין התיאוריות הרבות שהשמיעו הרפובליקנים לאחר הפיגוע, בהם יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר, שיזם את החקירה.

על פי הדוח, הדיווחים המודיעיניים הראשוניים שלפיהם התוקפים הושפעו מהסרטון היו "לא מדויקים", אבל לא באופן מכוון. כמו כן, הדוח הדגיש כי דבריה של רייס היו מוטעים וחלקיים, אך לא היו שקרים מכוונים. עוד נכתב כי ה-CIA לא הבין את הדיווחים הסותרים עד שעברו יומיים מאז הופיעה רייס בטלוויזיה וטענה שהפיגוע בוצע על ידי מפגינים משולהבים.

מסקנות הדוח האחרון דומות לאלו של ועדות השירותים המזוינים של בית הנבחרים ושל הסנאט וכן של מחלקת המדינה, שהתבצעו עוד בטרם החלה החקירה של הוועדה לענייני מודיעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully