וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חללית המחקר בשביט כבתה - אך הספיקה לשלוח נתונים רבים

הנחתת "פילאי" שידרה את הנתונים החיוניים מהקידוח שביצעה על הכוכב. "קיבלנו הכל", צהלו המדענים. מעט אחר כך פסקה מלפעול לאחר שהסוללה התרוקנה. התקווה היא שתזוזה קלה של הנחתת תאפשר לקרני השמש להטעינה מחדש

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

נחתת המחקר "פילאי", שנחתה השבוע על כוכב השביט "67P צ'וריומוב-גראסימנקו", כבתה אתמול (שבת) לאחר ששידרה לראשונה – וככל הנראה בפעם האחרונה - לכדור הארץ את נתוני הקידוח שבוצעו על הכוכב. "אנו לא יודעים האם נוכל להטעין פעם נוספת את הסוללה ברמה כזו שתאפשר לנו להפעיל את הנחתת שוב", הודה פאולו פרי, מנהל חטיבת המבצעים של סוכנות החלל האירופית. "יש סבירות גבוהה מאוד שלא נוכל לחדש את התקשורת בזמן הקרוב".

לפני שסיימה לפעול, הצליחה "פילאי" להעביר נתוני קידוח שביצעה על הכוכב. "קיבלנו הכול", אמר ז'אן-פייר ביברינג, חבר בצוות המחקר של סוכנות החלל. "הכול הלך בדיוק כמו שציפינו, ואף הצלחנו לסובב את הנחתת (לכיוון השמש) על מנת להגיע לקליטת אור מיטבית בלוחות הסולריים לצורך המשך המחקר".

עוד על הנחיתה ההיסטורית של חללית המחקר:
לראשונה בהיסטוריה: רובוט ינסה היום לנחות על כוכב שביט
האם חללית המחקר נחתה בהצלחה על כוכב השביט?

צילומים ראשונים מהנחיתה על כוכב השביט, נובמבר 2014. AP
אחת התמונות הראשונות שהעבירה השבוע הנחתת משביט/AP

כעת, התקווה בקרב החוקרים היא כי לאור הזווית החדשה שבה הוצבה הנחתת, הסוללות יוכלו להיטען מחדש. "אולי כאשר הכוכב יהיה קרוב יותר לשמש תהיה לנו מספיק אנרגיה סולארית לצורך חידוש הקשר והפעלה מחדש של הנחתת", אמר סטפן אולמק, ראש צוות התפעול של "פילאי".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
החללית שאמורה לנחות על כוכב שביט. AP
בעיות בזמן הנחיתה. הגשושית "רוזטה"/AP

כבר ביום חמישי, יום לאחר שהגשושית "רוזטה" הנחיתה את נחתת, החלו להתפרסם דיווחים על כך שאירעו בעיות בזמן הנחיתה, דבר שהקשה על מדעני סוכנות החלל האירופית לקבוע את מיקומה המדויק של הנחתת, וכנראה שגם פגע בתהליך הטענת הסוללה. אחת ההערכות היא כי הקושי נבע מכך שכוח הכבידה חלש מאוד בכוכב השביט. המדענים הסבירו כי בנחתת קיימים עוגנים שנועדו לתקן את נחיתתה ולייצב אותה כך שתחזור אל פני השטח של הכוכב, וכי הם לא בטוחים האם העוגנים לא פעלו כמתוכנן או שהמדחף שתפקידו לקרב את הנחתת לפני השטח לא פעל כשורה.

בהתייחסו לרגע הנחיתה, אמר אולמאק בריאיון לרשת BBC כי "אולי לא נחתנו רק פעם אחת, אולי נחתנו פעמיים", והוסיף כי יש להמתין כמה שעות עד שיהיה מידע רב יותר בקשר לאירוע. "בשלב זה אנחנו לא בטוחים מה בדיוק קרה שם", אמר.

(עדכון ראשון: 17:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully