וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: אלימות היא לא דרכה של מדינת ישראל

9.11.2014 / 0:14

העצרת השנייה לציון 19 שניה לרצח ראש הממשלה התקיימה בכיכר רבין בתל אביב. האירוע נערך בסימן דמוקרטיה ולחימה בגזענות והשתתפו בו אנשי ציבור, חינוך ודת. רחובות רבים בעיר נסגרו לתנועה

עצרת לזכר ראש הממשלה יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב, 8 באוקטובר 2014. דרור עינב
העצרת בכיכר רבין, אמש/דרור עינב

כ-40 אלף בני אדם השתתפו אמש (שבת) בעצרת המרכזית השנייה לציון 19 שנה להירצחו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב. זוהי השנה השלישית שבה התקיימה העצרת על ידי קואליציית "זוכרים את הרצח - נאבקים על הדמוקרטיה". האירוע נערך בסימן דמוקרטיה ולחימה בגזענות.

"19 שנים חלפו מאז, כמעט שני עשורים, אבל האלימות לא נעלמה", הצהיר הנשיא ראובן ריבלין. "היא נמצאת בתוכנו - יותר משהיא בבתי הספר,ברשתות החברתיות, בהפגנות ובמגרשי הכדורגל - היא נמצאת בתוכנו- בשפה שבה אנחנו מדברים, במילים שבהן אנחנו בוחרים, באופן שבו אנחנו מתווכחים ובחוסר היכולת שלנו להקשיב".

ריבלין הוסיף: "אנחנו חיים בשכונה אלימה וקשה. אכזריות רצחנית מקיפה אותנו מכל עבר. למרות הכול, ואולי דווקא בגלל זה, באנו לכאן הערב כדי לומר: אלימות היא לא דרכה של מדינת ישראל. אנחנו לא מוכנים לנצח במלחמה בטרור ולהפסיד במאבק על דמותנו. אנחנו במלחמה מתמשכת מול אויבים מחוץ, אבל אנחנו מוכרחים להפסיק לסמן אויבים מבית".

עוד בוואלה! חדשות
בעקבות הרג הצעיר בכפר כנא: מחר - שביתה במגזר הערבי
שגריר שוודיה מבהיר: "ההכרה בפלסטין אינה אנטי-ישראלית"
חמאס הודיע על הקמת "צבא עממי" לשחרור מסגד אל-אקצא

העצרת לציון 19 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, 8 בנובמבר 2014. דרור עינב
נשיא המדינה ראובן ריבלין בעצרת/דרור עינב

ריבלין התייחס גם להסתה נגד רבים בימים שקדמו לרצח. "שתקנו אז, בימים הקשים שלפני רצח רבין. חטאנו, יצחק. אני אומר זאת עכשיו - אסור לנו לשתוק היום". לדבריו, "עלינו להבין ששתיקה פירושה שוויתרנו על החלום. דמוקרטיה, כך למדנו במחיר חייו של ראש ממשלה, לא יכולה לעמוד על פי תהום. רבין לא נרצח רק בגלל חולשה רגעית של הדמוקרטיה הישראלית, אלא, ובעיקר, על רקע מציאות חברתית שבה שלטו בנו עוינות ואטימות האחד כלפי השני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
העצרת לציון 19 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, 8 בנובמבר 2014. דרור עינב
העצרת בכיכר רבין/דרור עינב

ריבלין סיכם כי "למרות המחלוקות הקשות והנוקבות בינינו, יש לנו גם ערכים משותפים. יש לנו במה להאמין יחד, יש לנו במה לקוות יחד. בואו נסכים לא להסכים. בואו נקשיב, גם אם לא נשתכנע. אני כאן אתכם, אני כאן לשירותכם. אני חייל בצבא התקווה, האמונה והחזון שלכם".

מוקדם יותר פתח את העצרת העיתונאי רינו צרור, שאמר: "הגיע השעה לתיקון. עוד שעה ואנחנו נאחר את המועד. הסכנה בשער, איתנו כאן הערב רוב רובם של תנועות הנוער בישראל. היום שבו אנחנו חוברים זה לזה הוא יום חג, יום שעשוי לחולל שינוי. ראוי שהוא יבוא מכאן, מהכיכר הזאת".

"הניחו לדעה הקדומה של ההורים, הכירו וראו שאתם מוצאים חן בעיני זה", הוסיף צרור. "יחד זוכרים את הרצח, את שלושת היריות בגב ואת מי שבירך עליהן. אנו זוכרים את הרצח ונאבקים על הדמוקרטיה בכל כוחנו".

רחל פרנקל, אמו של הנער נפתלי פרנקל שנחטף ונרצח בגוש עציון, נאמה הערב בעצרת. "עברו כבר 19 שנים מהרצח, כיבדנו והוקרנו את רבין של הפלמ"ח, של שחרור ירושלים. זה שלחם על הארץ וזה שבנה אותה לאורכה ולרוחבה. זה שבעזות נפש שלח חיילים לשחרר חטופים מלב אפריקה, ושהיה הראשון לתבוע את שחרורו של יונתן פולארד", אמרה. "עד היום ,רבים ואני בתוכם, אינם מזדהים עם הרבה ממה שמכונה 'מורשת רבין'. אבל כל אדם שהיה בוגר דיו זוכר היכן היה כששמע על הרצח. אני זוכרת שהיינו במקום של צער איום, של שבר וכעס".

"בשולי המחאה ההיא, היו צלילים זרים שצרמו לנו כבר אז ובמבט לאחור, נהיינו רגישים להם יותר. אם נשמעים בינינו צלילים המתירים את דמו של מישהו, אפילו אצל שוליים סהרוריים, הרי שעלינו למחות ולחנך, לתקן ולאהוב".

רחל פרנקל, אמו של נפתלי פרנקל, הערב בקריה בתל אביב, יולי 2014. מוטי מילרוד, הארץ
"היינו במקום של שבר וכעס". רחל פרנקל/הארץ, מוטי מילרוד

לעצרת הגיעו בין היתר אלפי חניכי תנועות הנוער ובני נוער אחרים. החניכים הניפו שלטים שבהם נכתב: "לא לגזענות, כן לשלום", "לא ניתן לאיש להרים יד על הדמוקרטיה", "צו שמונה לדמוקרטיה", "צופים על המחר, שומרים על הדמוקרטיה".

דנה לבנון, חניכה בת 16 בתנועת הצופים בראש העין, אמרה: "לא נולדתי עוד ברצח רבין, אבל כן חשוב לי לדעת ולהתעניין. לחברים חשובה המודעות, הגענו לעצרת כדי להראות שאיכפת לנו"

ים כהן, חניכת צופי ראש העין, הוסיפה: "לי היה חשוב להגיע לא רק בגלל הבן אדם אלא בגלל המקרה, שלא יקרו עוד מקרים כאלה, היום התפרסם סקר שמחצחת מאזרחי מאזרחי ישראל חושבים שיהיב עוד רצח פוליטי ודווקא בגלל זה בני הנוער הגיעו להראות שהם מתנגדים לאלימות ולמקרים כאלה".

מיכל בר חנין, בת 17, חניכת הנוער העובד והלומד, אמרה: "בשבועות האחרונים זה מאוד מורגש שהדמוקרטיה בסכנה. מרגישים את האלימות ברחובות, במגרשי הכדורגל. צריך לצאת ולהילחם כי המצב רק ממשיך להדרדר".

העצרת לציון 19 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, 8 בנובמבר 2014. דרור עינב
העצרת, אמש/דרור עינב

מארגני האירוע הדגישו כי "העצרת מתקיימת השנה לאחר אירועי הקיץ האחרון, אשר הדגימו בצורה קשה עד כמה הדמוקרטיה הישראלית מאוימת על ידי אלימות ברחובות, גזענות ברשת ורצח של חפים מפשע". לדבריהם, "העצרת מהווה שיא של תהליך לבניית מרכז מתון, חורג מהמחנות המקובלים, על מנת להתמודד ביחד עם האתגרים הרבים הניצבים בפני החברה הישראלית".

בשל קיום העצרת נסגרו לתנועה החל מהשעה 18:00 הצירים הבאים: אבן גבירול לשני הכיוונים בין שאול המלך לפנקס. שדרות שאול המלך מוויצמן עד אבן גבירול. רחוב פרישמן מכיכר מסריק עד אבן גבירול. שדרות דוד המלך מוויצמן עד אבן גבירול. רחוב גורדון משלמה המלך ועד מלכי ישראל, רחוב מלכי ישראל לשני הכיוונים מבן גוריון ועד שדרות ח"ן. שדרות בן גוריון ורחוב הדסה משלמה המלך ועד אבן גבירול. רחוב בלוך מארלוזורוב עד אבן גבירול. רחוב ארלוזורוב מוויצמן עד אבן גבירול. בנוסף לכך, נחסמו לתנועה רחובות המובילים לצירים הללו.

עצרת לזכר ראש הממשלה יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב, 8 באוקטובר 2014. דרור עינב
כיכר רבין, אמש/דרור עינב

בשבוע שעבר התקיימה עצרת נוספת בכיכר, שבה השתתפו הנשיא לשעבר שמעון פרס ובנו של יצחק רבין, יובל. "19 שנים חלפו מאז הרצח הנורא, כאן בכיכר. באנו היום לקדש זכרו של יצחק, לוחם השלום הגדול. באנו לומר כי דרכו חיה ותחיה", אמר פרס בתחילת העצרת, בפני עשרות אלפי משתתפים.

"הלב עדיין בוכה. השלום התרחק", אמר פרס, בנאום המרכזי בעצרת של עמותת "ישראל יוזמת" בראשות יובל רבין, בנו של ראש הממשלה המנוח, אשר נושאת מסר מדיני וקוראת לקידום הסכם השלום המקומי והאזורי.

בנוסף לפרס, נשאו דברים גם ראש המועצה האזורית אשכול חיים ילין, ראש מועצת ירוחם מיכאל ביטון, יו"ר תנועת "כחול לבן", גלעד שר, ודוברים נוספים.

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

(עדכון ראשון: 19:25)

עצרת לזכר ראש הממשלה יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב, 8 באוקטובר 2014. דרור עינב
עצרת לזכר ראש הממשלה יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב, 8 באוקטובר 2014/דרור עינב
עצרת לזכר ראש הממשלה יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב, 8 באוקטובר 2014. דרור עינב
עצרת לזכר ראש הממשלה יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב, 8 באוקטובר 2014/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully