וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר שוודיה מבהיר: "ההכרה בפלסטין אינה אנטי-ישראלית"

8.11.2014 / 14:10

בריאיון לוואלה! חדשות מדגיש השגריר קארל מגנוס כי ההכרה במדינה פלסטינית נועדה לעודד כוחות מתונים המעונינים בשלום. לדבריו, "ישראל בעלת ברית חשובה", ושוודיה מחויבת לביטחונה

שגריר שוודיה בישראל, קארל מגנוס, בתל אביב  נובמבר 2014. טוויטר, צילום מסך
"לא בוחרים צד". השגריר השוודי קארל מגנוס בחוף הים בתל אביב/צילום מסך, טוויטר

כבר יותר משבוע שישראל מתנהלת ללא שגריר בשוודיה, מדינה שנחשבה בעבר אחת מידידותינו הטובות ביותר באירופה, אבל סומנה לאחרונה כמוקד של עוינות לישראל, על רקע החלטת הממשלה השוודית להכיר במדינה פלסטינית באופן חד-צדדי. שר החוץ אביגדור ליברמן ומקבילתו השוודית מרגוט וולסטרום מחליפים מהלומות מילוליות ומוסדות פיננסיים במדינה מחרימים חברות ישראליות, אבל שגריר שוודיה בישראל, קארל מגנוס, משוכנע שהמשבר בין המדינות קיים בעיקר בתקשורת, ושבפועל היחסים נשארו טובים.

בריאיון לוואלה! חדשות שהתקיים השבוע בתל אביב ניסה מגנוס להסביר כי המחלוקת בנושא המדינה הפלסטינית היא רק סוגיה אחת במערכת היחסים בין ישראל לשוודיה, ולא בהכרח החשובה שבהן. "אנחנו מאוד מעוניינים שהשגריר הישראלי יחזור לשטוקהולם, כי יש לנו מערכת יחסים מסחרית מצוינת ושיתופי פעולה מעניינים בתחומי הכלכלה, המדע, התרבות והחינוך", אמר מגנוס. "שוודיה מעריכה את החדשנות הישראלית ומעוניינת לקדם שיתופי פעולה גם בתחום הזה. ישנן כמובן גם מחלוקות בינינו, אבל זו לא סיבה להתעלם מכל הדברים הטובים שקורים בין שתי המדינות".

עוד על המשבר עם שוודיה:
זעם בהתנחלויות על החרם השוודי: "האנטישמים החדשים"
שוודיה כשלה בגיוס תמיכה: השכנות מסרבות להכיר בפלסטין
אחרי ההכרה בפלסטין: ליברמן הורה להחזיר את השגריר משוודיה

מגנוס הוא שגריר צעיר וישראל היא המדינה השנייה בה הוא הנציג הבכיר ביותר של שוודיה. התחנה הקודמת שלו הייתה השגרירות בבגדאד, בירת עיראק. הוא חי את הסוגיות הבוערות במזרח התיכון, ומשוכנע שההחלטה השוודית להכיר במדינה פלסטינית אינה אנטי-ישראלית, אלא מחזקת את הכוחות המתונים באזור. "שרת החוץ שלנו אמרה בבירור שמטרת הצעד הזה היא לעודד את הכוחות המתונים ברשות הפלסטינית ובעולם הערבי, שרוצים להגיע לשלום עם ישראל דרך משא ומתן", הסביר. "אנחנו רוצים לתת תקווה למתונים כחלק מההתנגדות שלנו לאלימות. אנחנו לא בוחרים בצד של הפלסטינים או של ישראל, אנחנו בצד של השלום".

ישראל, מבהיר מגנוס, היא "בעלת ברית חשובה של שוודיה". לדבריו, "אנחנו מחויבים לביטחונה של ישראל. אנחנו מאמינים שהסכם שלום יהיה טוב לביטחונה של ישראל ולמעמדה הבינלאומי, וזו גם אחת הסיבות שאנחנו כל כך מחויבים לנושא". מגנוס ביקש גם לגנות בחריפות את פיגוע הדריסה שהתרחש השבוע בירושלים, אותו כינה "אירוע מזעזע ונוראי". הוא הבהיר כי שוודיה "מתנגדת לחלוטין לאלימות וטרור, וזהו מסר קבוע שאנחנו מעבירים בכל עת לשני הצדדים. אנחנו מגנים ונמשיך לגנות בקול אירועים מסוג זה".

הרוג ו-12 פצועים בפיגוע דריסה בירושלים - המחבל נורה למוות. צילום מסך
"אירוע מזעזע ונוראי". פיגוע הדריסה בירושלים, השבוע/צילום מסך

איך אתה מסביר את האווירה האנטי-ישראלית שבכירים ישראל מתארים בשוודיה, שמתבטאת בין השאר בהחלטות להחרים חברות ישראליות בשל פעילותן בשטחים?

"המדיניות שלנו בנושא ההתנחלויות ברורה מאוד, והיא זהה למדיניות הכללית באירופה – אנחנו מתנגדים להתנחלויות ומודאגים מההשפעה שלהן על הסיכוי לשלום. האיחוד האירופי מבדיל בין מוצרים שמיוצרים בישראל וכאלה שמיוצרים בהתנחלויות, זו לא מדיניות שוודית או אנטי-ישראלית, זו מדיניות אירופאית כללית. לגבי תאגידים ומוסדות פיננסיים שמקבלים כל מיני החלטות, אנחנו לא מתערבים בהחלטות עצמאיות מסוג זה. ראינו במהלך השנה חברות שקיבלו החלטות דומות בדנמרק, הולנד, נורווגיה ומדינות נוספות".

"ישראל היא באמת מקום מיוחד"

מגנוס נמצא בישראל מזה שנה וחצי, ומתאר אותה כ"מדינה מדהימה". הוא מרבה לטייל בארץ יחד עם אשתו, ומספר כי אחת החוויות האהובות עליו הייתה רכיבה על אופניים ברחבי הארץ ביום כיפור. "אני אוהב להיות כאן. אחד התפקידים שהשגרירות לקחה על עצמה זה לקדם עוד יותר את נושא התיירות בין ישראל לשוודיה", אמר. "ישראל היא באמת מקום מיוחד, ואני מקווה שנצליח להגדיל את היקף היחסים בתחום הזה".

השגריר השוודי הביע תקווה כי המשבר בין המדינות יהפוך בקרוב לנחלת העבר, ועל פי מה שאומרים גורמים בכירים במשרד החוץ בירושלים, ייתכן כי תקוותו תתגשם בקרוב. בירושלים מבינים היטב כי החזרת השגריר משוודיה לא תרתיע מדינות נוספות מנקיטת צעד דומה, ומעדיפים לנסות לסיים את השבר מול שטוקהולם. ההערכה היא שבחודשים הקרובים, אלא אם יחודש המשא ומתן עם הפלסטינים, מדינות נוספות באירופה יילכו בעקבותיה של שוודיה, וישראל תיאלץ לגבש מדיניות מסודרת להתמודדות עם הנושא.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully