וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שוודיה: "מדינות נוספות באירופה יכירו בפלסטין"

כמה מבעלות בריתה הקרובות של ארצות הברית באירופה מאיימות לנקוט בצעד דומה לזה של שוודיה, אם שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים לא יתחדשו בקרוב. "אנחנו לא מתכוונים לחכות לנצח"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יבקש מנשיא צרפת פרנסואה הולנד להכיר במדינה פלסטינית. AP
"מדינות נוספות שוקלות לפעול כמו שוודיה". אבו מאזן ונשיא צרפת פרנסואה הולנד/AP

כמה מבעלות בריתה הקרובות ביותר של ארצות הברית באירופה מאיימות ללכת בעקבות שוודיה ולהכיר במדינה פלסטינית באופן חד-צדדי, אם לא ינקטו צעדים כדי להחיות את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים – כך דווח הלילה (שבת) ב"וול סטריט ג'ורנל" מפי בכירים אמריקניים ואירופאיים. עמדה זו, המתגבשת בחלק מבירות אירופה, מציבה את ממשל אובמה במלכוד דיפלומטי, אשר ישפיע על מערכת היחסים המתוחה ממילא של הנשיא האמריקני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אנחנו לא מתכוונים לחכות לנצח", אמר גורם אירופאי בכיר על המהלך האפשרי של ארצו. "קיימות באירופה מדינות נוספות אשר שוקלות לפעול כמו שוודיה".

ידיעות נוספות בנושא:
שוודיה כשלה בגיוס תמיכה: השכנות מסרבות להכיר בפלסטין
קרי יציע לעריקאת "פתרון ביניים" למניעת הפנייה לאו"ם
אחרי ההכרה בפלסטין: ליברמן הורה להחזיר את השגריר משוודיה

מסיבת עיתונאים בבית ראש הממשלה, בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה, מרץ 2013. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
מלכוד דיפלומטי. בנימין נתניהו וברק אובמה בבית הלבן, בשנה שעברה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

על פי המדיניות המוצהרת של וושינגטון, מדינה פלסטינית יכולה לקום רק באמצעות הסכם במשא ומתן בין שני הצדדים. גורמים אמריקנים ואירופאים מביעים דאגה כי כישלון בחידוש השיחות הישירות בזמן הקרוב עלול לתדלק ולהגביר את האלימות המתרחשת בתקופה האחרונה בירושלים, בגדה המערבית וברצועת עזה.

לדברי בכירים בממשל ארה"ב בימים האחרונים נפגש שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, עם מנהיגים פלסטינים וערבים כדי לדון במצב בירושלים ובמצבו של תהליך השלום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בוועידה לשיקום עזה בקהיר, אוקטובר 2014. רויטרס
קיים פגישות על המצב בירושלים. ג'ון קרי/רויטרס

בשבוע שעבר הפכה שוודיה למדינה הראשונה באיחוד האירופי שמכירה במדינה פלסטינית. זאת לאחר ששרת החוץ מרגוט וולסטרום הודיעה כי ממשלתה אישרה צו המכיר במדינה הפלסטינית. "הממשלה קיבלה את ההחלטה להכיר במדינת פלסטין", אמרה וולסטרום. "מדובר בצעד חשוב שמאשר את זכויות הפלסטינים להגדרה עצמית". בעקבות ההחלטה הורה שר החוץ, אביגדור ליברמן, להחזיר לישראל את השגריר בשוודיה, יצחק בחמן, לצורך התייעצויות.

"להשתמש בהכרה ככלי להשגת הסדר קבע"

בשנת 2009, המדינות החברות באיחוד האירופי אישרו החלטה המגדירה את מוכנותן להכיר במדינה הפלסטינית "בזמן המתאים". הממשלה השוודית קיבלה את ההחלטה לאחר שנקבע כי המדינה הפלסטינית ממלאת את הקריטריונים להכרה לפי החוק הבינלאומי. "יש שטח, גם אם ללא גבולות מוגדרים", נמסר.

כמה ימים לפני כן אמרה שרת החוץ של קרואטיה, וזנה פוסיץ', כי ארצה "ככל הנראה" תכיר במדינה הפלסטינית בקרוב. בתי הפרלמנט בבריטניה ובאירלנד אימצו בחודש האחרון החלטות הקוראות לממשלותיהם להכיר בפלסטין, אולם מדובר בהחלטות סמליות בלבד, אשר אינן צפויות לפי שעה לגרור שינוי מדיניות.

שרת החוץ של שבדיה מרגוט וולסטרום. AP
"צעד חשוב". שרת החוץ השוודית מרגוט וולסטרום/AP

השבוע דווח כי גם הפרלמנט הצרפתי יצביע בקרוב על הכרה בפלסטין כמדינה. לפי הדיווח, חברי מפלגת השלטון, המפלגה הסוציאליסטית, יגישו בקרוב את ההצעה, שתעלה להצבעה באסיפה הלאומית, הבית התחתון בפרלמנט, שבו נהנית המפלגה מרוב. לפי נוסח ההצעה המוצעת, האסיפה הלאומית תקרא לממשלת צרפת "להשתמש בהכרה בפלסטין ככלי להשגת הסדר קבע בסכסוך בין ישראל לפלסטינים".

בחודש שעבר דווח שגם ספרד תקיים הצבעה דומה. על פי הדיווח, הפרלמנט הספרדי צפוי לקיים הצבעה על הכרה במדינה הפלסטינית במועד שאינו ידוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully