וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: התיעוד הברור ביותר אי פעם של לידת כוכב

במרחק של 450 שנות אור מכדור הארץ שלנו הצליחו מדענים לצלם כוכב בן מיליון שנה וסביבו תופעה שעד לפני מספר שנים התייחסו אליה כאל השערה בלבד

ערוץ היוטיוב של Eso Observatory

זה אולי נראה כמו הדמיית מחשב, אך זוהי למעשה התמונה הברורה ביותר אי פעם של לידת כוכב והיא חושפת תופעה שעד לפני מספר שנים חוקרי החלל התייחסו אליה כאל השערה בלבד.

תיעוד של לידת כוכב. ALMA/ESO/NAOJ/NRAO, אתר רשמי
איך כוכב נולד? ככה/אתר רשמי, ALMA/ESO/NAOJ/NRAO

התמונה הנדירה הזו צולמה על ידי טלסקופ הרדיו הגדול בעולם, שהוקם לפני כשנה וחצי במדבר אטקאמה שבצפון צ'ילה. הטלסקופ, המכונה "א?ל?מ?ה" מורכב מ-66 אנטנות רדיו גדולות. במסגרת ניסוי שנערך לטלסקופ, הפעיל רק מחודש ספטמבר, לבדיקת יכולותיו למרחקים ארוכים כיוונו המדענים את האנטנות שלו לכוכב שנקרא HL Tau ומצאו שהם מסתכלים על תופעה הנקראת "דיסקה קדם פלנטרית" בצורה שמעולם לא נראתה עד היום.

"דיסקה קדם פלנטרית", היא למעשה שכבה של גז ואבק דמוית דיסקה החגה סביב כוכב צעיר והיא צולמה סביב הכוכב בן מיליון שנה, הדומה לשמש שלנו ונמצא במרחק של 450 שנות אור מכדור הארץ, בקבוצת הכוכבים "שור".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
תיעוד של לידת כוכב. ALMA/ESO/NAOJ/NRAO, אתר רשמי
כאן נמצא הכוכב HL Tau , במרחק של 450 שנות אור מכדור הארץ/אתר רשמי, ALMA/ESO/NAOJ/NRAO

המדענים הבחינו כי בתמונה ניתן לראות מרווחים ברורים בין הדיסקות. "זהו כמעט ללא ספק תוצאה של כוכבים צעירים שנוצרו בדיסקה", אמר סגן מנהל הטלסקופ סטוארט קרודר, שהביר כי "רוב מה שאנחנו יודעים היום על לידת כוכבים והיווצרותם מבוססת על תיאוריה. עד עכשיו לא היו לנו צילומים באיכות כזו והסתפקנו בהדמיות מחשב. הופתענו מהתמונה, כיוון שהכוכב הזה הוא בקושי בן מיליון שנה, מה שנחשב לגיל צעיר עבור כוכב, וכוכבים צעירים לא אמורים לייצר את מה שאנחנו רואים בתמונה. חשבנו שנראה פה דיסק אחד חלק, אבל אפשר לראות פה מספר דיסקים שייצרו כוכבים, אסטרואידים וכוכבי שביט ובסופו של דבר הכוכב יתפתח, יתקרר ויהפוך למשהו שדומה למערכת השמש שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully