וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיצוני הר הבית גוררים לאבדון

6.11.2014 / 14:00

כבר דורות שהתסריט חוזר על עצמו: מתפללים יהודים מלווים בחברי כנסת וכוחות רבים של מג"ב עולים למקום הקדוש ומציתים בערה אזורית. הפעם יימצא המבוגר האחראי שיעצור את המפולת?

הר הבית הוא 140 דונמים של חומר נפץ דתי-לאומי וכל מה שקיים בשפע ביניהם. קללת המקום הזה מרחפת ללא הפסק מעל המזרח התיכון ומייצרת עימותי דמים בזה אחר זה. אין ספור יהודים וערבים נהרגו בשני העשורים האחרונים על הזכות לבקר בהר הבית, ולא רק שם נגבה המחיר הכבד - הוא גלש מירושלים גם לשפלה. דור אחרי דור אנחנו משלמים את המחיר העקוב מדם והמיותר עבור הוכחת בעלות על המקום, ועל גאווה לאומית קיצונית ומיותרת שאיננה יודעת שובע.

הבסיס ההיסטורי לסכסוך כבד ומוצק. הר הבית אכלס מעשה ידיו של המלך הורדוס לתפארת גם את בית המקדש והכותל המערבי התומך אותו מהצד האחד, וגם שנים אחר כך את מסגד אל-אקצא וכיפת הסלע מהצד השני. ככה, בלי להתכוון, יצרה ההיסטוריה המפותלת מלכודת לדורות, כל צד דורש ובצדק מבחינתו את הנגישות והשליטה למקומות הקדושים לו, ואין כמו סכסוך בין-דתי על מקומות קדושים כדי לייצר הקצנה ואלימות. כמה דם עוד צריך להישפך עד שיימצא סידור מכובד וראוי כך שכל בני הדתות יוכלו לבקר בשקט במקום היקר להם?

חמאס מלבה, ישראל נרפית: האחראים האמיתיים לגל הפיגועים / פרשנות

תפילת יום שישי בשכונת ראס אל עמוד במזרח ירושלים 24.10.2014. נועם מושקוביץ
"התסריט מוכר". שוטרי מג"ב בדרך להר הבית/נועם מושקוביץ
"במערכה הזאת אין מנצחים, וגם לא יהיו. כל צד מתחפר בעמדותיו, מתעקש לאחוז בכל סנטימטר של אדמת קודש"

לכל צד טיעונים משלו. לכל צד את הקיצוניים משלו, ואלו מכתיבים את סדר היום האלים בהר. התפאורה קבועה והתסריט מוכר: בעיתוי קבוע עולים מהצד האחד גדודי הציבור הדתי הקיצוני מאובזרים עם כמה חברי כנסת שבאים לגזור קופון על ההצגה, והתהלוכה הזאת שבדרך כלל מרקדת ושרה באופן פרובוקטיבי מגובה בכמות עצומה של חיילי מג"ב חמושים מכף רגל ועד ראש. כל המסה הזאת נתקלת בחמומי המוח מהצד השני שטרחו והכינו לילה קודם מתרסים וציוד לחימה פרימיטיבי לשימוש נגדם. והנה, ההצגה הטובה בעיר יוצאת לדרך, מופקת ומוסרטת לראווה בזמן אמת בכל בית ברחבי העולם, מלבה את הרוחות, מייצרת שהידים חדשים והורגת במו ידיה כל רצון או תקווה לדו-שיח.

במערכה הזאת אין מנצחים, וגם לא יהיו. כל צד מתחפר בעמדותיו, מתעקש לאחוז בכל סנטימטר של אדמת קודש. המערכה הזאת ידעה לייצר אינתיפאדה שלמה ואולי היא בדרך לייצר אירוע דומה נוסף. כמה נכון במקרה זה הפתגם הנדוש "במקום להיות צודקים – בואו נהיה חכמים". אנחנו הגוף החזק באזור אז בואו נוריד את הלהבות, נרחיק גופים קיצוניים מציתי מדורות מהאזור הנפיץ ונגביל את העלייה למקום. האם לא הגיע הזמן שימצא אצלנו המבוגר האחראי השקול והשפוי שיידע לשים קץ לסאגה המטורפת הזאת, שבה קומץ קטן של אוכלוסייה עם אג'נדה קיצונית ובלתי מתפשרת תגרור מדינה שלמה לתוך אירועי דמים חסרי סיבה אמתית.

לכל הטורים של אודי שמחוני בוואלה! דעות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully