וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובת המדינה: מח"ש רצתה לחקור את ברכה

4.11.2014 / 22:34

תגובת המדינה לעתירת אומ"ץ בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש יאח"ה בפרשת פינטו, מלמדת על הפער שבין הפרקליטות למח"ש - כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות. עם זאת, הוחלט: "אין תשתית לחקירה"

תנ"צ אפרים ברכה בבית משפט העליון, אוקטובר 2014. נועם מושקוביץ
תנ"צ ברכה בעליון/נועם מושקוביץ

פרקליטות המדינה הגישה היום (שלישי) תגובה משלימה לעתירת תנועת אומ"ץ שדרשה לחקור את תת-ניצב אפרים ברכה, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) על חלקו בפרשת הרב יאשיהו פינטו. מהתשובה מתבהר - כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות - כי בפרקליטות התנגדו לחקירה כזאת, אף שבמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) חשבו אחרת.

העתירה דרשה לפתוח בחקירת מח"ש בין היתר משום שברכה נחקר באותה יחידה עליה הוא מפקד כיום. המדינה טענה בתגובתה כי אין מקום לפתוח בחקירה פלילית שכן נערכה חקירה משטרתית. במסגרת חקירה זו, כך נטען, נעשו פעולות רבות - ומכלול הראיות העלה כי לא התבסס חשד סביר ברמה המצדיקה פתיחת חקירה פלילית נגד ברכה. "במוקד יריעת המחלוקת מצויה שאלה יישומית-עובדתית, היינו אם נצברה תשתית ראייתית התחלתית המצדיקה פתיחה בחקירה. התשובה לשאלה זו הינה שלילית, נוכח הבדיקה המקיפה שנערכה במסגרת החקירה המשטרתית".

אלא שכאמור, זו לא הייתה עמדת מח"ש. בתגובת המדינה אמנם מפורט כי לאורך חלק ניכר מהדרך גם במח"ש חשבו כי אין תשתית ראייתית לפתוח בחקירה, אולם הדעה כנראה השתנתה שם עם הזמן. כפי שפורסם בוואלה! חדשות, בחודשים האחרונים ביקשו אנשי מח"ש לא פעם לחקור את ברכה, ואף להעבירו בדיקת פוליגרף - אך נתקלו בסירוב של גורמים משפטיים שונים. בתום ישיבה שהתקיימה יממה לפני הדיון בעתירה בבג"ץ, בה שוב דרשו במח"ש לבצע חקירה משלהם, ולו בשביל ההליך התקין - החליט היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין נגד.

עוד בפרשה
פינטו נגד ברכה: "דיווחתי ל-FBI על הכסף שהעברתי לו"
הרב פינטו אושפז בניו יורק לאחר שאובחן כחולה סרטן
השופטת תקפה את הפרקליטות: "פינטו מחזיק אתכם בגרון"

המדינה טענה כי בוצעה חקירת משטרה מעמיקה, שבחלקה הייתה סמויה ואף כללה האזנות לטלפון של ברכה. אלא שכפי שהמדינה מודה, ברכה הוא לא נחקר רגיל, אלא מהסוג שזוכה להקלות. למשל, לא מדובר היה בהאזנות רציפות - על מנת לשמור על פרטיותו של הקצין הבכיר. הנוהל היה שבכל פעם שפינטו התקשר - ברכה דאג לעדכן את האחראי על ההאזנות והשיחה הייתה מוקלטת.

ריבוי השיחות "לא מלמד על חציית גבול האסור והמותר"

הרב פינטו מצדו טען בחקירתו כי נתן לברכה עוד כספים רבים עליהם לא דיווח, אולם באותן הקלטות לא נאמר דבר על העברות קודמות - מה שהוביל את המדינה להסיק שאין זה הגיוני שהיו כאלה כי אחרת העניין היה עולה בשיחות. טענה נוספת שעלתה נגעה בבדיקת חשבונות הבנק של ברכה ובני משפחתו. לפי תגובת המדינה אכן נבדקו החשבונות ולא נמצא כל תיעוד לחריגה מהפעילות הרגילה בחודשים הרלוונטיים. ברכה עצמו מסר בחקירתו מיוזמתו כי הוא מחזיק ייפוי כוח נוטריוני לפעול בחשבונות שששיכיים לאחיו. עם זאת, המדינה לא בדקה את אותם חשבונות.

"בהתחשב בכך שהמשיב 4 (ברכה, ג"ג) מסר עובדה זו ביוזמתו; שבדיקה כזו היתה כרוכה בפגיעה בפרטיות אחיו - נראה היה כי אינה נדרשת; ועל רקע מכלול הראיות שנצברו, אשר הפריכו את גרסת המשיב 5 (פינטו, ג"ג) ואת נחיצות עריכת בדיקה זו".

גם ריבוי השיחות בין אשת הרב פינטו לברכה "אינה מלמדת חציית גבול האסור והמותר", לשון תגובת המדינה. זאת משום שמרבית השיחות היו ביוזמת אשתו של פינטו. פינטו עצמו סיפר כשנחקר על קשר הדוק בין אשתו לברכה. המדינה בתגובה אינה מקבלת את הדברים הללו וטוענת שהקשר לא היה סדיר - ימים עם כמה שיחות וימים ללא שיחות כלל. כמו כן נאמר בתגובה שעל אף שפינטו הצהיר שיש לו ראיות למעשים לא כשרים מצד ברכה, הללו מעולם לא הוצגו.

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully