וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: נתניהו והמלך עבדאללה נפגשו ודנו במצב בירושלים

לפי דיווח שמהימנותו אינה ברורה בעיתון כווייתי, ראש הממשלה והמלך הירדני נועדו בעמאן שלשום, ודנו בהרגעת הרוחות בירושלים, כמו גם בתוכניות הבנייה הישראליות בעיר

ביקור פתע: נתניהו נועד עם המלך עבדאללה בעמאן. לשכת העיתונות הממשלתית
דנו במצב בירושלים. עבדאללה ונתניהו בעבר/לשכת העיתונות הממשלתית

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך ירדן עבדאללה נועדו שלשום (שבת) בחשאיות בעמאן, כדי לדון בהרגעת המתיחות בירושלים – כך לפי העיתון הכווייתי "אל-ג'רידה", בדיווח שמהימנותו אינה ברורה. גורמים בישראל טרם הגיבו לדברים.

לפי הדיווח, הפגישה עסקה באירועי הימים האחרונים בבירה, ובתוכניות הבנייה של ישראל בעיר, והוסכם בה על חיזוק התיאום בין ישראל לבין הווקף המוסלמי לשם שמירה על הרגיעה באזור הר הבית. עוד דווח כי נתניהו מתכוון לאסור בתקופה הקרובה כניסת יהודים להר הבית באופן מוחלט, ובהמשך לקבוע נהלים חדשים לביקורים אלה. לפי הדיווח, המלך עבדאללה עדכן את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בדבר הפגישה.

אבטחה כבדה בעיר העתיקה וסגירת הר הבית, אוקטובר 2014. טלי מאייר
אבטחה כבדה בהר הבית ביום שישי האחרון/טלי מאייר

ירדן לא שמרה על ניטרליות ביחס לאירועים האחרונים בבירה ובשבוע שעבר מימשה את בקשתו של ריאד מנסור, נציג הרשות הפלסטינית באו"ם, לדיון חירום בעקבות הודעתה של ישראל כי היא מתכננת לבנות יותר מאלף יחידות דיור בשכונות הירושלים שמעבר לקו הירוק.

בפנייתו, הפציר מנסור במועצה לדרוש מישראל לבטל את התכניות באופן מידי ו"להתחייב לתהליך השלום שאותו זנחה בצורה ברורה וחסרת אחריות". על פי התכנית החדשה, ייבנו 660 יחידות דיור בשכונת רמת שלמה ועוד כ-400 יחידות דיור בשכונת הר חומה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא דאעש. רויטרס
מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

כמו כן, שר ההקדשים והמקומות הקדושים של ירדן, האיל עבד אל-חפיז דאווד, גינה בשבוע שעבר את החלטת ישראל לסגור את מסגד אל-אקצא בירושלים ולמנוע כניסת מתפללים מוסלמים – כך דיווחה סוכנות הידיעות הירדנית פטרה. הוא הוסיף כי "זאת הסלמה חמורה מצד השלטונות הישראלים" ואמר כי אין לסגור את המסגד משום סיבה ביטחונית או כל תירוץ אחר. דאווד קרא לעולם האסלאמי והערבי ולארגונים בין לאומיים לסייע לירדן להפעיל לחץ על ישראל כדי "שתסיר את המצור על המסגד".

יומיים לאחר מכן אמר דובר הממשלה הירדנית, מוחמד אל-מומני, כי מאמציו של מלך ירדן עבדאללה הובילו לשינוי החלטתה של ישראל ולפתיחת הר הבית בירושלים ביום שישי האחרון למתפללים מוסלמים. אל-מומני הוסיף כי "המלך הורה לשלוח מסרים תקיפים לקהילה הבינלאומית בנושא ואלה תרמו לשינוי ההחלטה הישראלית".

אבו מאזן: הפלסטינים נחושים להגן על עצמם ולהתנגד לישראל. רויטרס
העביר מכתב למשפחתו של חיג'אזי. אבו מאזן/רויטרס

בתוך כך, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ככל הנראה העביר אתמול מלשכתו מכתב רשמי למשפחתו של מועתז חיג'אזי, בן 32 מסילוואן, שניסה להתנקש בפעיל הימין יהודה גליק, ונהרג יום לאחר מכן על ידי כוחות הביטחון. "בכעס ובגינוי רב קיבלנו את הידיעה על פשע ההתנקשות הנפשע שביצעו כנופיות ההרג והטרור של צבא הכיבוש הישראלי השנוא, נגד מועתז חיג'אזי, שמת כשהיד בהגנה על זכויות עמנו, ועל מקומותינו הקדושים", כתב אבו מאזן במכתבו וציטט בפתיח פסוק מהקוראן המהלל את האנשים שנהרגו על מנת ללכת בדרכו של אללה.

בהמשך כתב אבו מאזן, כי הפעולה אינה אלא עוד אחת מיני רבות שנמנות על "פשעי הכיבוש הישראלי הנתעב". "אנו מביעים בפניכם את תנחומינו הכנים על מותו, ומביעים גינוי על הפעולה הברברית והנתעבת הזו, שמתווספת לפשעי הכיבוש הישראלי בקרב עמנו מאז הנכבה, וממשיכה את העוול בכל מקום בו עמנו נמצא".

האסיר המשוחרר מעתז חג'אזי נהרג מעימותים חמושים עם כוחות משטרה בשכונת אלת'ורי בירושלים. מתוך אתר בוקרא, אתר רשמי
חיג'אזי/אתר רשמי, מתוך אתר בוקרא

אבו מאזן המשיך וכתב כי ההרג של חיג'אזי אינו מחליש מכוחם של הפלסטינים מול ישראל. "אנו מדגישים כי פעולות אלו לא מאיימות על עמנו הפלסטיני, אלא מוסיפות לעמידתו האיתנה ולאחיזתנו בארץ מולדתנו", כתב. הוא חתם את המכתב בקריאה כללית לבני העם הפלסטיני: "אנו קוראים לכל בני העם הפלסטיני לדבוק באחדות הלאומית, להגן על רכוש העם ועל הישגיו ולהקדיש את כל הכוח למאבק בתוקפנות הישראלית ובהכשלת מאמצינו להשגת זכויות, בהן הגדרה עצמית והקמת מדינה עצמאית שבירתה ירושלים הקדושה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גינה את מכתב התנחומים של אבו מאזן. "בשעה שאנו מנסים להרגיע את הרוחות, אבו מאזן שולח מכתבי תנחומים על מותו של מי שניסה לבצע רצח נתעב", טען נתניהו. "הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תגנה אותו על מעשיו אלה".

חיג'אזי נקבר ביום חמישי תחת אבטחה כבדה ובהלווייתו נכחו 45 בני אדם בלבד, לפי מגבלות משטרת מחוז ירושלים. יום לפני כן, בפעילות משותפת של השב"כ, הימ"מ ומשטרת ירושלים, הרגו כוחות הביטחון את חיג'אזי, שהיה כלוא בישראל במשך 11 שנים, לאחר שירה בגליק בערב לפני כן ופצע אותו באורח קשה. ברגע שהחל שלב הכיתור של המבנה שבו הסתתר חיג'אזי הוא הבחין בכוחות, עלה לגג ופתח בירי לכל עבר. "הוא לא התכוון להסגיר את עצמו", אמר גורם ביטחוני. "הוא פעל כמתאבד באירוע הזה, ולא הרים ידיים. לא התכוון להיכנע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully