וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיקום עזה לא החל, אבל חמאס עדיין חזק

29.10.2014 / 10:30

חודשיים למבצע "צוק איתן", העבודה על שיקום 17 אלף הבתים שניזוקו ברצועת עזה תקועה, ולתושבים רבים עדיין אין חשמל. אלא שבכל זה אין כדי לפגוע משמעותית בכוחו של חמאס בציבור הפלסטיני

מחסן ובו חומרי בנייה שהעביר האו"ם לרצועת עזה – שג'אעיה, אוקטובר 2014. AP
שקי מלט של האו"ם, תחומים בגדר, במחסן בשג'אעיה/AP

שיקום רצועת עזה אינו מתקדם, ולמעשה אפילו תקוע. למרות שחלפו חודשיים מאז שהסתיימה המלחמה, עדיין לא החלה בנייתם של כ-17 אלף הבתים שנהרסו כליל במהלך "צוק איתן". למרות שאלפי משפחות עדיין מחכות לקורת גג, נראה שכוחו של חמאס בדעת הקהל עדיין איתנה.

לפני שבועיים הוכנס המשלוח הראשון של חומרי הבנייה לרצועת עזה, במסגרת תוכנית השיקום השאפתנית שעליה סיכמו ישראל, האו"ם והרשות הפלסטינית (ובעקיפין גם חמאס). אולם לפי הדיווחים מעזה, חלק גדול משקי המלט עדיין שוכבים במחסנים בעזה. תצלומים מאשרים זאת.

על פי ההסכם, חומרים הבנייה נמצאים במעקב של מצלמות וידאו, כדי לוודא שהשקים לא ימצאו את דרכם לחמאס או לארגוני הטרור האחרים הפועלים ברצועה.

אלפי המשפחות שנותרו ללא קורת גג לאחר המלחמה עדיין מחפשות אחר פתרון למצוקתן. ועל אף שלרגע אחד נדמה שהפתרון הזה נמצא באופק, מתברר ששלל מאבקי הכוח המדיניים מעכבים את שיקום עזה.

על פי הערכות שונות, ב-11 בתי ספר של אונר"א עדיין נמצאים היום כ-40 אלף פליטים שאיבדו את בתיהם. בשל התפוסה הרבה באותם מקלטים זמניים, פועלת מערכת החינוך העזתית במתכונת שונה: מעט בתי הספר שעדיין יכולים לשמש ללימוד, מארחים בכיתותיהם את התלמידים מבתי הספר התפוסים, ופועלים בשלוש משמרות ביממה.

ארגוני הטרור: "שיקום עזה - תנאי להמשך הרגיעה"

ג'ון קרי ואבו מאזן במהלך הוועידה של המדינות התרומות לשיקום רצועת עזה המתקיימת בקהיר 12 באוקטובר 2014. רויטרס
ג'ון קרי ואבו מאזן בוועידת שיקום עזה, לפני כשבועיים/רויטרס

גם בנוגע למשכורות המגיעות לפקידי ממשלת חמאס אין שינוי דרמטי. רק חלק קטן מהכספים, המעוכבים מאז חודש אפריל, הועבר לחשבונות הבנקים. אספקת החשמל עדיין משובשת, ותושבים בעזה אמרו לוואלה! חדשות כי אל הבתים מגיע זרם במשך שש שעות ביום, ולאחר מכן יש הפסקה של 12 שעות רצופות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

זליגה מדאיגה לגדה המערבית

למרות המצב המחפיר ברצועה, סקר חדש שנערך בשטחים לפני שבועיים, ושהתפרסם היום, מצביע על התחזקות התמיכה בחמאס ובתמיכה במאבק המזוין נגד ישראל, לצד צניחה בתמיכה בפתח.

הסקר נערך על-ידי JMCC, מכון ירושלים לתקשורת (Jerusalem Media and Communications Centre), ולמעשה מוכיח, שמבחינת דעת הקהל המקומית, המלחמה האחרונה בעזה היוותה ניצחון לחמאס. 57% מהנשאלים טענו כי חמאס ניצח במלחמה, וזאת לעומת 8% בלבד שהשיבו כי ישראל ניצחה בה. אחרי "עמוד ענן" ב-2012, למשל, יותר מ-70% מהנשאלים בסקר מקביל טענו שחמאס ניצח.

ערב המלחמה הביעו 17% שהם מביעים אמון בחמאס (בנוגע לשאלה "באיזה ארגון אתה מאמין יותר מכל"), בעוד שבסקר הנוכחי, כבר 26% נתנו אמון בארגון. בהתאם, עלתה גם התמיכה במאבק המזוין עם ישראל: מ-31.5% ערב "צוק איתן", ל-42.7% כעת.

יו"ר רשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) עדיין נחשב למנהיג הפופולארי ביותר בשטחים, או לפחות לזה שהפלסטינים מאמינים בו יותר מכל מנהיג אחר (23.3%). ואולם, התמיכה בו נמצאת בירידה, בעוד שהאמון בבכיר חמאס, איסמעיל הנייה, עולה בהדרגה (מ-13.5% ערב המלחמה בעזה, ל-17.9% בסקר הנוכחי). ואולי הנתון המסקרן ביותר הוא שבכל השאלות והסוגיות, ניכרת עמדה קיצונית יותר בקרב הנשאלים בהגדה המערבית מאשר של הנשאלים ברצועת עזה, שהפגינו, לרוב, עמדות מתונות יותר.

פרשנות || ישראל רוצה לשקם את עזה, קהיר ואבו מאזן ישמחו להתעכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully