וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיסי לישראל: חדשו את המו"מ על בסיס היוזמה הערבית

בוועידה הבינלאומית לשיקום עזה קרא נשיא מצרים לחתור לשלום שיבטיח יציבות באזור. אבו מאזן: "כישלון המו"מ נובע מהתעקשות ישראל לכבוש את פלסטין". קרי: "ארה"ב מחויבת לחזרה לשיחות"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קשת סידי

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, קרא היום (ראשון) לישראל לשקול לחדש את המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית על בסיס היוזמה הערבית מ-2002. "עלינו להפוך את הרגע הזה לנקודת התחלה אמיתית להשגת שלום שיבטיח את היציבות והשגשוג באזור ויהפוך את חלום הדו-קיום למציאות. זהו החזון של יוזמת השלום הערבית", אמר סיסי בפתח הוועידה הבינלאומית של המדינות התורמות לשיקום עזה בקהיר.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נאם אף הוא בפתח הוועידה ושב והאשים את ישראל בכישלון המשא ומתן. "קיוויתי שלא נידרש לקיים ועידה כזו בפעם השנייה. קיוויתי שתהליך השלום על בסיס הסכמי אוסלו שנחתמו לפני יותר מ-20 שנה יצליח", אמר אבו מאזן. "הכישלון נובע מהתעקשותה של ישראל לכבוש את אדמת פלסטין". לדבריו, סירובה של ישראל לעמוד בתנאים הקשורים לפתרון שתי המדינות מוביל לחידוש מעגל האלימות בין הצדדים.

"יש ליצור גישה בינלאומית חדשה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני", אמר אבו מאזן, "גישה שתשים קץ לכיבוש מצד ישראל ותוביל להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967, שבירתה מזרח ירושלים, המתקיימת לצד מדינת ישראל בביטחון וביחסי שכנות טובים". הוא הוסיף כי יותר מאי פעם, נדרשת הקהילה הבינלאומית לתמוך בדרישתה של הרשות ממועצת הביטחון של האו"ם לקבל החלטה שתגדיר מועד אחרון לסיום הכיבוש ולפתיחה במשא ומתן רציני לפתרון כל סוגיות הסדר הקבע.

עוד על תהליך השלום:
בשל הכרת שבדיה בפלסטין: השגריר זומן לשיחה
הניו יורק טיימס: נתניהו גורם לעוינות בקרב כולם
"בנייה במזרח ירושלים תרחיק את ישראל מארה"ב"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא מצרים גנרל א-סיסי בוועידה הבינלאומית לשיקום עזה בקהיר, אוקטובר 2014. רויטרס
סיסי ואבו מאזן בקהיר, היום/רויטרס

יו"ר הרשות התייחס גם להרס הרב שנגרם לרצועת עזה במבצע "צוק איתן", ואמר כי יותר מ-60 אלף בתים נהרסו או ניזוקו במערכה האחרונה, וכן נזק רב נגרם לתשתיות, למתקנים ציבוריים ולמבנים של המגזר הפרטי, ובהם תחנת הכוח ברצועה, כמו גם המים, התברואה, החשמל, התקשורת והתחבורה. "כתוצאה מהמלחמה הזאת, תושבי עזה ספגו אין-ספור טרגדיות, כולל החרבת שכונות שלמות והשמדת יותר מ-90 משפחות מרשומות האוכלוסייה", אמר אבו מאזן. "יותר ממאה אלף נותרו ללא קורת גג. תושבי עזה זקוקים לסיוע בהשבת רכושם ובריפוי פצעיהם. הם זקוקים לסיוע מאלה המוכנים להושיט את ידם לעזרה, לספק מגורים זמניים ולבנות מחדש את בתיהם".

אבו מאזן ציטט מתוך דוח של הבנק העולמי ואמר כי "הכיבוש וההתנחלויות על אדמות מדינת פלסטין" מונעים מהפלסטינים לפתוח 60% מהשטחים בגדה המערבית וממשאבי הטבע שלה וגורמים להפסדים של שלושה מיליארד דולר בכל שנה. "שימוש במשאבים אלה יכול היה לסייע לנו להתגבר על הגירעון התמידי בתקציב הממשלה הפלסטינית ולהגיע לרמה גבוהה יותר של עצמאות", הוא אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שר החוץ ג'ון קרי עם שר החוץ הכווייתי בוועידה הבינלאומית לשיקום עזה בקהיר, אוקטובר 2014. רויטרס
ינצל את הוועידה כדי להתחייב מחדש לפתרון שתי המדינות. קרי י ושר החוץ של כווית בקהיר/רויטרס

בין עשרות המדינות ששלחו נציגים לוועידה ומתכוונות לתרום לשיקום הרצועה גם ארצות הברית. שר החוץ ג'ון קרי הודיע על כוונת ארצו להעביר לשם כך 212 מיליון דולר בכספי סיוע. "תושבי עזה זקוקים נואשות לעזרתנו, לא מחר, לא בשבוע הבא, הם זקוקים לה עכשיו", אמר קרי.

בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, הבהיר קרי כי ארצות הברית מחויבת לחלוטין לחזרה למשא ומתן. "כל דבר אחר יהיה בגדר 'פלסטר', לא פתרון ארוך טווח", אמר קרי. "ארצות הברית תמשיך לעבוד עם שותפותנו כדי למצוא דרך להתקדם. זוהי העת למנהיגות, זה מה שעמינו מצפים מאיתנו, אל לנו להסתפק בפחות".

קרי צפוי לנצל את הוועידה כדי להתחייב מחדש לפתרון שתי המדינות ולפתוח את הדלת למשא ומתן. על פי גורם רשמי בממשל האמריקני, במהלך ביקורו בקהיר צפוי השר לפגוש את אבו מאזן ולנסות להניא אותו מהמהלכים הדיפלומטיים שלו, שלדבריו יערערו את היציבות באזור.

גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, נשא דברים ואמר כי שיקום הרצועה מחייב "בסיס פוליטי איתן", ולא רק העברת כספים לעזה. "עזה נותרה חבית חומר נפץ. האזרחים חייבים נואשות לראות תוצאות בחיי היום-יום שלהם". באן קרא לחקירת הפרות החוק הבינלאומי במהלך מבצע "צוק איתן" בשני הצדדים, כמו גם למחויבות לפתרון שתי המדינות ולהסרת המצור מעל רצועת עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully