וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה נגד דאעש: לטורקיה יש דאגות גדולות יותר

אנקרה ממשיכה לסרב לשלוח כוחות לעיר הגבול כובאני, חרף מאמצי השכנוע מהמערב, שסדר העדיפויות שלו שונה לחלוטין. "הסיבות של טורקיה להצטרף הן דיכוי הבדלנים הכורדים - והפלת אסד"

לחימה באזור כובאני, צפון סוריה. רויטרס
הקרבות בכובאני השבוע, כפי שנראים מצדו הטורקי של הגבול/רויטרס

עם המשך הלחימה הקשה בין ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) לכוחות הכורדים באזור העיר כובאני, על רקע הלחימה בחלקים נוספים של עיראק ושל סוריה, טורקיה הגיחה כתקוותו של המערב להתערבות צבאית קרקעית, אולם נדמה שבאנקרה לא מרוצים מכך.

שר החוץ הגרמני, פרנק-וולטר שטיינמאייר, סיפר אתמול(שבת) בריאיון לעיתון הברלינאי "טאגשפיגל" כי הוא פועל על מנת לשכנע את טורקיה ואף את איראן להשקיע את "מלוא הכוח" במאמצי הקואליציה העולמית, והוסיף כי יש "להניח בצד" את היריבויות עתיקות היומין במזרח התיכון, לטובת חזית מאוחדת נגד "המדינה האיסלאמית".

עוד בוואלה! חדשות:
הקרב על כובאני: "הכורדים בלמו את התקדמות דאעש"
טורקיה: הרוגים בהפגנות הכורדים נגד מדיניות הממשלה בכובאני
"יחסי ארה"ב-קטאר מסכנים את הקואליציה נגד דאעש"

הפגנות של כורדים נגד דאעש באנקרה, טורקיה, 09 באוקטובר 2014. AP
הפגנות הכורדים נגד מדיניות טורקיה, השבוע/AP

שליח האו"ם בסוריה, סטפאן דה מיסטורה, הזהיר שלשום מפני טבח של אלפי כורדים בעיר הסורית כובאני, על הגבול הטורקי, אם זו תיפול לידי דאעש. הוא קרא לטורקיה למנוע את הרצח ההמוני, ולאפשר ל"מתנדבים" לחצות את הגבול, על מנת להעניק תגבור לכוחות הכורדים המנסים להגן על העיר, הנמצאת תחת מצור של הלוחמים האיסלאמיסטים ממזרח, מדרום וממערב.

בקרב הכורדים ובקרב ארגוני זכויות אדם המנטרים אחר מלחמת האזרחים בסוריה גובר החשש כי אפילו אם לא יישלחו כוחות תגבור, סירובה המתמשך של טורקיה לפתוח את מעבר הגבול לכובאני – נתיב הגישה היחיד לעיר שנותר בשליטת הכורדים – ישאיר את הכוחות הכורדים ללא תחמושת, והעיר תיפול סופית לידי דאעש.

אולם חוסר ההיענות מצד אנקרה אינו נובע מתמיכה טורקית בדאעש, אלא בחשש מפני חיזוק הכוח של "מפלגת הפועלים של כורדיסטן", PKK, המוגדרת ארגון טרור על פי הרשויות בטורקיה ובמדינות מערביות נוספות, ואחראית למתקפות על אדמת טורקיה, בדרישה למתן זכויות לכורדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טורקיה נגד "תקוותו של המערב לכוחות על הקרקע"

"העידוד הצבאי והדיפלומטי שקיבלה ה-PKK הרע את המצב עבור אנקרה"

גונול טול, מנהל המרכז ללימודי טורקיה במכון המזרח התיכון של אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בוושינגטון הבירה, ארצות הברית, הסביר בטור מיוחד לאתר של רשת CNN כי ה-PKK "הפכה למעשה לתקוותו של המערב לכוחות על הקרקע, וזכתה לסיקור חיובי בכלי התקשורת המערביים. אך העידוד הצבאי והדיפלומטי שקיבלה ה-PKK הרע את המצב עבור אנקרה".

בשבוע שעבר, אישר הפרלמנט הטורקי לצבא לבצע תקיפות בסוריה ובעיראק, כמו גם לכוחות זרים לפעול מבסיסים במדינה. לדברי טול, "סיבותיה של טורקיה להצטרף למלחמה קשורות יותר לדיכוי הבדלנים הכורדים ולהפלת משטרו של בשאר אסד, ופחות להבסת הארגון הג'יהאדיסטי. העדיפות העליונה של אנקרה בסוריה היא ריסון הכורדים הסורים, בנוסף להפלת אסד".

לכן, הסביר טול, החלטת הפרלמנט הטורקי, שהתקבלה תחת לחץ כבד מהמערב, עלולה לא לשנות דבר במעורבותה בפועל של טורקיה בלחימה, "כל עוד היא ממשיכה לראות את ה-PKK כאיום גדול יותר מזה שמציבה פעילות דאעש בסוריה".

מצד אחד, טורקיה לא מעוניינת לחזק את הכוחות הכורדים, וזוכה בתגובה לביקורת קשה מצד הכורדים ואף לאיום מצד מנהיג ה-PKK, עבדאללה אוצ'לן, בקטיעת שיחות השלום בין אנקרה לארגונו, ואילו מהצד השני, ההנהגה הטורקית לא תרצה לראות מצב בו ארגונים כורדים בסוריה הופכים לחלק מהאופוזיציה המתונה הזוכה לתמיכת המערב.

רק בשבוע שעבר, הבהיר הנשיא רג'פ טייפ ארדואן כי ההתנגדות לארגון עומדת בעינה, ואמר: "בעוד שארגון הטרור דאעש מעורר סערה במזרח התיכון, טרור של ה-PKK שרר במדינתי ב-32 השנים האחרונות, והעולם מעולם לא הודאג לגביו. מדוע? כי ארגון הטרור הזה לא פעל בשם 'האיסלאם'".

"הרבה יותר פשוט לבית הלבן להאשים את הטורקים"

בתוך כך, מאמר המערכת של העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" תקף את המדיניות האמריקנית של "האשמת טורקיה" בנוגע למשבר ההומניטרי בכובאני. "זה נוח לממשל אובמה, ולא שגוי לחלוטין", נכתב, "אך חסרה באסטרטגיה זו חתיכה משמעותית מהסיפור".

עשן מיתמר מהעיר כובאני לאחר הפצצות הקואליציה על מטרות דאעש בעיר. רויטרס
עשן מיתמר בשמי העיר כובאני לאחר הפצצת כוחות הקואליציה העולמית/רויטרס

למרות ש"התגובה הטורקית אינה ראויה להערכה", מעביר מאמר המערכת ביקורת קשה על דרישתה של ארצות הברית לפעולה טורקית, למרות שוושינגטון לא עשתה דבר בשלוש השנים האחרונות, כשיותר מ-200 אלף סורים מתו במלחמת האזרחים.

בניגוד גמור לאסטרטגיה הטורקית, נטען ב"וושינגטון פוסט" כי ממשל אסד נמצא "מתחת לרדאר" של המערב, ואף צובר כוח מחודש, למרות שארגוני המורדים המתונים במדינה נהנים מגיבוי אמריקני. "ניו יורק טיימס" דיווח השבוע כי צבא אסד חזר לבצע "מתקפות מתמשכות ושיטתיות נגד מעוזי המורדים, באינטנסיביות מחודשת".

"ארצות הברית מצפה מאותם מורדים מתונים להיות חייליה במלחמה נגד דאעש הקיצוני, אך היא מסרבת לפעול נגד משטר אסד – איובם המושבע של המורדים, שעושה הכול על מנת להשמיד אותם, שעה שבוושינגטון קוראים לסבלנות ולריסון", נכתב ב"וושינגטון פוסט". "נדמה כי הבית הלבן אינו מעוניין, כתמיד, לסייע באמת למתונים. הרבה יותר פשוט עבורו להאשים את הטורקים".

(עדכון ראשון 23:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully