וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב עמאר גייס לכאורה מאות אלפי דולרים בניגוד לחוק

8.10.2014 / 0:18

ממסכים שהגיעו לידי וואלה! חדשות עולה כי הרב הראשי לשעבר, המוגדר מועמד מוביל לתפקיד הרב הספרדי בירושלים, השתתף בגיוס כספים מרחבי העולם לעמותה בתמורה לברכתו. מקורביו: "מעולם לא עסק בזה"

תפילה בכותל לשלום החיילים בצוק איתן. נועם מושקוביץ
בעלי ההון זכו לברכתו בתמורה לכספים. הרב שלמה עמאר/נועם מושקוביץ

הרב הראשי לשעבר שלמה משה עמאר, המועמד המוביל לתפקיד הרב הספרדי בירושלים בבחירות שנקבעו ל-21 באוקטובר, היה שותף לכאורה בגיוס מאות אלפי דולרים עבור עמותה פרטית של מקורביו עוד כשכיהן בתפקיד הרב הראשי בניגוד לחוק – כך נודע לוואלה! חדשות. לפי המידע, מסמכים הקשורים בתרומות לעמותה הגיעו ללשכת הרב בעוד התורמים, בעלי הון מארה"ב, לונדון, פנמה ומדינות נוספות בעולם זכו לברכתו בתמורה.

"נווה שלו" היא העמותה עבורה גייס הרב עמאר לכאורה את הכספים. מטרת העמותה, היא "להציל בנות ישראל שלא ירדו לדברים אסורים ולא ייטמעו בין הגויים ובפרט בנות ממשפחות עניות אשר מטה לחמן נשבר, או מחמת בעיות אחרות קשות יותר". לדברי העמותה, "הן נתונות במצוקות קשות וגלים קשים עוברים על ראשן, ובמצבן זה נתונות הן לסכנות גשמיות ורוחניות קשות ביותר". בראש העמותה עומד הרב מתתיהו שרים, אחד ממקורבי הרב עמאר, שאף נבחר מטעמו לנציג בגוף הבוחר בבחירות לרבנות הראשית לישראל. נוסף אליו, קשור בניהול העמותה גם ניסים אלקסלסי, יד ימינו הפוליטית של הרב עמאר.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות:
לוחמי יהל"ם נפגעו בפיצוץ המטען שהפעיל חיזבאללה
עוקף בג"ץ: נתניהו יוזם תיקון לחוק המסתננים
רגע לפני אישור התקציב: הטבות מס לפריפריה

ניסים אלקסלסי, יד ימינו הפוליטית של הרב שלמה עמאר. יהודה פרקוביץ, כיכר השבת
הרב עמאר ושלמה אלקסלסי/כיכר השבת, יהודה פרקוביץ

מהמסמכים שהגיעו לידי וואלה! חדשות עולה כי בין השנים 2011-2008 הצליחה העמותה לגייס סכומי כסף גדולים מתורמים בחו"ל. כך למשל, בדו"ח העמותה של שנת 2008 נכתב כי העמותה קיבלה תרומה מארצות הברית בסך 589,832 שקלים ותרומה נוספת מפנמה בסך 58,521 שקלים, כמו גם תרומות נוספות מארצות הברית. כך גם בשנת 2010, אז השיגה העמותה תרומות מארה"ב ואירופה. תרומה אחת עמדה על סך 184,450 שקל ותרומה נוספת, על סך 139,171 שקל.

ב-2011, כך לפי דוחות העמותה, נתרמו סכומים אף גדולים יותר שמרבית העמותות היו חולמות עליהן ולא נהוג שייתרמו סתם כך. אחת מהן הגיעה מארצות הברית ונרשמה על סך 107,993 דולר. תרומה נוספת, מאדם ששמו אינו מוזכר בדוח, עומדת על סך 18,000 אירו. שתי התרומות האלה מצטרפות לתרומה נוספת באותה שנה על סך 100,000 שקלים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ניסים אלקסלסי, יד ימינו הפוליטית של הרב שלמה עמאר. מאיר אלפסי, כיכר השבת, כיכר השבת
רואה החשבון שלח: "אולי כדאי שנדבר בארבע עיניים?". ניסים אלקסלסי/כיכר השבת, מאיר אלפסי, כיכר השבת

אחד ממסמכי העמותה מעיד על כך שהרב עמאר היה שותף לכאורה בגיוס הכספים. מדובר במכתב ששיגר ראש העמותה, הרב שרים, לרב מחו"ל שתרם לעמותה סכום כסף. "בשם מרן הראשון לציון, רבינו הגדול שלמה עמאר שליט"א, ובשם בנות ישראל ב'נווה שלו', אני מברך אותך על נדיבות לבך הטהור, אשר הואלת בטובך להיות להם לעוזר וסומך על ידי תרומתך הנכבדת", נכתב. נוסף על כך, על המסמך מופיעים מספר סימנים המעידים כי המכתב אכן יצא ישירות מלשכתו של עמאר, בעודו מכהן כרב ראשי.

הדבר אסור על פי סעיף חוק 5 לשירות המדינה, הקובע כי פעילות רבנים שהם עובדי מדינה, במגביות כספים ללא אישור, היא אסורה ופסולה. לפי החוק, "לא יתרים עובד המדינה כל כספים, ולא יגבה ולא יקבל כספים שנתרמו לאיזו מטרה שהיא זולת לאוצר המדינה ובתוקף תפקידו".

מסמך נוסף מעיד על כך שניסים אלקסלסי, מקורבו של הרב עמאר, אף אישר את הדוחות הכספיים של העמותה. רואה החשבון של העמותה שלח לאקסלסי דואר אלקטרוני ובו הוא ביקש כמה הבהרות על הבדלים בהוצאות כספיות גבוהות, יותר מהשנה הקודמת. בנוסח המייל, כתב לו: "אולי כדאי שנשוחח על הנושא? אולי בפגישה בארבע עיניים?".

"הרב אינו אחראי לניתוב מכתבים ללשכתו"

מקורבי הרב עמאר מסרו בתגובה: "מרן הראשון לציון רואה ברכה בפעילותן של עמותות רבות, העושות גדולות ונצורות למען כלל ישראל בתחומים רבים. במסגרת זו, גם עמותת 'נווה שלו' הפועלת נגד מכת התבוללות קשה של נשים יהודיות עם בני מיעוטים לא יהודיים בישראל, זוכה לברכתו ועידודו. כמו הרב עובדיה יוסף והרב מרדכי אליהו זצ"ל, שנחלצו לסייע בנושא, אף הרב עמאר הדגיש את חשיבות הפעילות ועודד התאגדות אנשים שיפעלו להצלת בנות ישראל.

"לא ידוע לרב על מקורבי משפחה או אנשים אחרים הקשורים לו אישית, המעורבים בפעילות בעמותה, במשמעות שהמחוקק התייחס אליה. הרב מעולם לא עסק בגיוס כספים שהיו מיועדים על ידי תורמים לפעילות בעמותת 'נווה שלו'. לשכת הרב לא הייתה מעורבת בניסוח מכתבים לתורמים פוטנציאלים לעמותה וכמובן, הרב אינו יכול להיות אחראי לניתוב מכתבים כאלה ואחרים ללשכתו. גם כיום רואה הרב עמאר חשיבות רבה בפעילות למניעת התבוללות בישראל, ואף כיום סבור הרב שראוי לסייע למימון פעילות זו. בהקשר זה, הרב תורם מכספו מעצמו לפעילות זו. חזקה היא שהעלאת השאלות בעיתוי הנוכחי, מספר ימים לאחר יום הכיפורים התשע"ה, נעשית בתום לב".

לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

(עדכון ראשון: 20:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully