וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני אישור התקציב: הטבות מס לפריפריה

הפשרה, שהושגה בעזרת תיווכו של השר שלום, תעלה לקופת המדינה כ-130 מיליון שקל. השרים דנים כעת על אישור הצעת התקציב בטרם תועבר לדיון בכנסת. נתניהו: "האיומים סביבנו מחייבים להשקיע סכומים נכבדים בביטחון"

צילום: עומר מירון, עריכה: קשת סידי

שרי הממשלה התכנסו היום (שלישי) על מנת לדון באישור הצעת תקציב המדינה לשנת 2015, לאחר שמשרד האוצר הפיץ את ספר התקציב לשרים לפני כשבוע. לאחר אישור הצעת התקציב בממשלה, היא תועבר לדיון בכנסת לאישורה הסופי. הבוקר, שעות ספורות לפני אישור התקציב, אישרו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד כי הטבות המס ליישובי הפריפריה יורחבו במסגרת הצעת התקציב שיאושר, כך ש-42 ישובי הפריפריה לא ייפגעו מתקציב המדינה החדש. צוותים במשרד ראש הממשלה וברשות המיסים במשרד האוצר עובדים בשעות האחרונות על מתווה מתוקן להצעה הראשונית.

עוד בנושא תקציב המדינה:
גזירות התקציב: קיצוץ בהתנחלויות, יום חינוך ארוך ידחה
תקציב 2015 - אין בשורות טובות | דעה
לפיד: תעריף החשמל יוזל ביותר מ-10% כבר בינואר

יאיר לפיד וסילבן שלום מעיינים יחד בספרו של נחמן שי בעת דיון על התקציב בכנסת. יולי 2013. יואב דודקביץ'
לפיד ושלום בכנסת/יואב דודקביץ'

הפשרה הושגה לאחר שהשר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, תיווך בשעות האחרונות בין נציגי האוצר ובין נציגי הרשויות המקומיות. העלות של הפשרה לקופת המדינה תעמוד על כ-130 מיליון שקלים. "זוהי בשורה גדולה לתושבי הדרום והצפון בארץ,, אמר שר התחבורה ישראל כץ, שהיה גם הוא מעורב בהשגת הפשרה. "אנחנו נמשיך לעודד את הפריפריה ולא ניתן שיפגעו בה פגיעה נוספת".

לקריאת הצעת תקציב המדינה לשנת 2015

המחאה מצד ראשי הרשויות בדרום התעוררה אמש, לאור כוונת הממשלה להביא ב"חוק ההסדרים", הנלווה לתקציב 2015, חלוקה מחדש של מפת הטבות המס. זאת, בהתאם להחלטת ממשלה מחודש פברואר השנה, לפיה, בהוראת בג"ץ, ייכנסו יישובים רבים נוספים לתוך מפת ההטבות. משמעותה של חלוקת העוגה התקציבית ליישובים רבים יותר, היא קיצוץ בהטבה הניתנת לכלל היישובים – אולם פגיעה זו כאמור תבוטל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בעצרת האו"ם. GettyImages
"כל העולם עוסק באיומיו שנצברים סביבנו ומודע אליהם". נתניהו בעצרת האו"ם בשבוע שעבר/GettyImages

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה לאירוע הבוקר, בו התפוצץ מטען בהר דב, וייחס את האירוע לתקציב הביטחון. "ראשית, אני רוצה להביע הערכה לחיילי צה"ל שסיכלו פיגוע היום בצפון, הוכחנו שאנו מגיבים בעוצמה על כל ניסיון לפגוע בנו", אמר. "האיומים שנצברים סביבנו, שכל העולם עוסק בהם ומודע להם, מחייבים אותנו להשקיע סכומים נכבדים בביטחון ולצד זה להשקיע בישובים שסמוכים לגבולות ולכן ביקשתי להשיב להם תקציבים".

לפיד: "דרך התקציב ניאבק ביוקר המחיה"

שר האוצר יאיר לפיד נשא גם הוא דברים במהלך ישיבת הממשלה, ואמר כי התקציב שהוגש לשרי הממשלה יצליח להבטיח גם את הביטחון וגם את שיפור מצבן של השכבות החלשות בישראל. "אנו נגיש היום לממשלת ישראל תקציב שנועד להבטיח את הביטחון, לעודד את הצמיחה במשק ולעודד את השכבות החלשות, ודרך זה נאבק על יוקר המחיה של ישראל", אמר לפיד. "הוא מאיים לדרוס תחתיו את אזרחי ישראל, ואנו נטפל בזה גם אם זה כרוך בצעדים אגרסיביים שלא נקטנו בהם מעולם".

לפיד הוסיף כי בעת תכנון התקציב הדבר שהנחה את המשרד הוא דווקא שינוי סדר העדיפויות: "הקווים שהונחו אותם ביצירת התקציב הוא לבצע שינוי בסדר העדיפויות ולא להעלות מיסים על אזרחי ישראל. בכוונתנו להעמיק את המאבק בהון השחור ולהכניס את החרדים לשוק העבודה. אנו ממשיכים במאמץ שלנו לפתור את מחירי הדיור בישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא מדובר בתקציב חברתי אלא התקציב פוליטי". השר פרץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, התייחס במהלך הישיבה לתקציב ואמר: "לצערי הרב לא מדובר בתקציב חברתי אלא בתקציב פוליטי. זה לא תקציב שנולד בעיון מעמיק, אלא בדילים פוליטיים". הוא הוסיף: "מדובר בפוליטיקה חדשה שאימצה את כל שיטות הגזל הישנות. שיטה שנועדה להמשיך לטשטש את פני התושבים, לחזק את החזקים ולהחליש את החלשים". הוא הוסיף כי לא נראה שהופקו לקחים מדוחות שניתנו במהלך השנה החולפת, במהלך תכנון התקציב. "בתקציב הזה אנו לא רואים את אימוץ דוח ועדת העוני. לצערי הרב, לא מטפלים ביוקר המחייה ולא ביוקר הדיור. הגיע הזמן שנחזור לצמצם באופן מהותי את הפערים".

הדברים של השר פרץ, התייחסו לכך שהצעת התקציב מגלמת בתוכה גם לא מעט מתיחות פוליטית, כיוון שלפיד בחר להוסיף כסף לכל משרדי "יש עתיד" ולקצץ בכל משרדי הבית היהודי, למעט משרד הכלכלה. בין המשרדים שתקציביהם יקוצצו: משרד הבינוי והשיכון (פיחות של 16 מיליון), המשרד לשירותי דת (פיחות של 25 מיליון) והמשרד לאזרחים ותיקים (פיחות של 20 מיליון). לפיד גם קיצץ 30 מיליון שקלים מהחטיבה להתיישבות וכן את המענקים בגין הקפאת הבניה.

התייקרות מחיר הדלק, יולי 2012. דרור עינב
במסגרת התקציב: יבוטלו עבודות בתחנת דלק כעבודה מועדפת/דרור עינב

מהצעת התקציב עולה כי חוק יום חינוך ארוך יידחה בחמש שנים, הצהרונים יתייקרו ומובטלים עד גיל 30 יצטרכו לעבוד לפחות שנתיים כדי להיות זכאים לדמי אבטלה. בנוסף לכך, תבוטל ההכרה בעבודה בתחנת דלק כעבודה מועדפת, יוטלו מיסים על תיירות מרפא ועל מעסיקי עובדים זרים, ותבוטל גם הטבת המס לספורטאים זרים. כמו כן, יקוצץ תקציב משרד הבינוי והשיכון, המשרד לשירותי דת, המשרד לאזרחים ותיקים, 30 מיליון שקלים מהחטיבה להתיישבות וכן את המענקים בגין הקפאת הבניה ביהודה ושומרון.

התקציב ל-2015 עתיד לעמוד בסך הכול על 323.7 מיליארד שקל, גידול של 2.61% מתקציב 2014. בנוסך, תינתן תוספת חד פעמית לכיסוי עלויות מערכת הביטחון בהיקף של 1.3%. הגירעון החזוי לשנת 2015 (שצפוי להיות כ-38 מיליארד) יעמוד על כ-3.4%.

במסגרת ההתייעלות בתקציב, יופחתו 600 מיליון שקלים מבסיס תקציב הפיתוח של משרד התחבורה, ויועבר פרויקט כביש 61 למימון פרטי. כמוכן, יקוצצו 25 מיליון שקלים מתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. תקציב המשרד לענייני ירושלים והתפוצות בראשו עומד נפתלי בנט יקוצץ ב-13.7 מיליון שקלים ויעמוד על 10 מיליון שקלים בלבד.

חיתוך גס של 50% יהיה בהוצאות הפרסום של לשכת הפרסום הממשלתית, דבר שיוביל לחיסכון של 93 מיליון שקלים בתקציב המדינה.

בהכנת הידיעה השתתף יניר יגנה

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully