וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים: פיתחנו דרך לנשום לבד מתחת למים

הקץ לבלוני חמצן? מדענים מציגים קריסטל מיוחד שביכולתו לספוג כמויות חמצן עצומות, ולאפשר לאדם לנשום בכוחות עצמו מתחת למים

אישה מתחת למים. ShutterStock
הכי קרוב לבתולת ים?/ShutterStock

פריצת דרך מדעית מכה גלים: חוקרים מאוניברסיטת דרום-דנמרק חשפו לאחרונה גביש מיוחד, שזכה במהירות לכינוי ‘Aquaman crystal’ (קריסטל איש המים) בשל תכונותיו. התרכובת המיוחדת המצויה בו, כך הם טוענים, סופחת אליה בקלות מסת חמצן גבוהה. אם יצליחו לזקק את הפוטנציאל הגלום בו, לטענתם בעתיד כולנו נוכל לנשום מתחת למים ללא בלוני אוויר או ציוד צלילה.

אז עד כמה מהווה הקריסטל תחליף למנגוני נשימה מגושמים אחרים? לצורך המחשה, דלי אחד מהחומר המדובר מסוגל לספוג חמצן בממדי חדר שלם. בעוד שמרבית האוכלוסייה מסתפקת ב-21 אחוזי החמצן המצויים באוויר סביבנו, מדובר בחדשות טובות עבור אחרים הזקוקים לו בריכוזים גבוהים יותר: חולי ריאות כרוניים, מכוניות המונעות באמצעות תאי דלק וכמובן צוללנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשמע מוכר? נשימה מתחת למים ב"הארי פוטר וגביע האש"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי ראש צוות המחקר פרופסור כריסטין מק'קנזי, פריצת הדרך אף עשויה לסייע לחולי סרטן ריאות, הנאלצים לסחוב עימם בלוני חמצן כבדים. "יבוא יום ובו צוללנים יוכלו להשאיר את המיכלים הגדולים על החוף, ולשאוב את החמצן שלהם ישירות מהחומר הנוכחי בזמן שהוא מסנן, מרכז ומאחסן את החמצן סביבם", היא מסבירה.

אולם הדרך לשימוש המוני בקריסטל הצוללנים עדיין ארוכה. כדי להצליח בכך, יש להתגבר על העלויות היקרות ולפשט את הנוסחה הכימית הסבוכה. לנו, בכל אופן, הזכיר הגביש החדש את אותה אצת זימיזים מ"הארי פוטר וגביע האש", שאפשרה לו לנשום מתחת למים במשך שעה לאחר בליעתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully