וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים לבג"ץ: "משרד החינוך מקדם בתי ספר לעשירים בלבד"

בעתירה שהגישו 12 הורים יחד עם ארגונים חברתיים, הם מצביעים על הפגיעה הקשה שנגרמה עקב הקמת מוסדות חינוך ייחודיים בתשלום, ודורשים לבטל את גביית סכומי כסף המופקעים, אשר יוצרים אפליה על רקע כלכלי

אילוסטרציה. ShutterStock
ההורים טוענים לפגיעה קשה/ShutterStock

12 הורים מאשדוד ומנס ציונה יחד עם שורת ארגונים חברתיים - בהם עמותת "ידיד – מרכזי זכויות בקהילה", עמותת "הל"ה - למען החינוך בשכונות ועיירות הפיתוח", האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה והאגודה לזכויות האזרח בישראל - עתרו ביום חמישי שעבר נגד משרד החינוך בדרישה לבטל תשלומי הורים מופקעים ואפליה בין תלמידים על רקע כלכלי. העותרים, המיוצגים על ידי עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה, מצביעים על הפגיעה הקשה שנגרמה להם עקב הקמתם של בתי ספר ייחודיים (בתי ספר ציבוריים בעלי התמחות בתחום מסוים, כמו מדעים או מוזיקה) בתשלום, במוסדות החינוך שבהם לומדים ילדיהם.

העותרים דורשים לבטל את חוזר התשלומים החדש, המאפשר לבתי ספר ייחודיים לגבות סכומי כסף מופקעים מההורים. לטענתם, חוזר המנכ"ל האחרון מקבע הגבייה המופקעת בכך שהוא מאפשר - בסמכות ועדת חריגים מחוזית - מתן ארכה לשלוש שנים לבית הספר לגבות מעל למותר, בתנאי שאלו סכומים נמוכים ממה שנגבה בבית הספר בשנה הקודמת. הוועדה יכולה להחליט כי היא מעבירה את המקרים הללו לדיון בוועדה הארצית, מה שעלול לגרור שנים של סחבת עד שהמוסד החינוכי הייחודי יחזור "לתלם", דבר שלטענת העותרים מהווה גושפנקא ממשלתית לגבייה אסורה.

נוסף על כך, דורשים העותרים לבטל את התשלום הנוסף עבור למידת מקצועות מוגברים לבחינות הבגרות, כפי שפורסם בחוזר המנכ"ל האחרון בסוף שנת הלימודים הקודמת. לפי החוזר, יוגבלו מספר מקצועות הלימודים המורחבים לבגרות לשניים בלבד לכל תלמיד. זאת, כאשר לפי החוזר כל תחום לימוד נוסף שירצה לרכוש התלמיד, בין אם הוא נלמד כמגמת לימוד נוספת בבית הספר או כלמידה עצמאית בבית ספר אחר, תהיה ההנהלה רשאית לגבות מהוריו תשלום נוסף לפי תעריף התל"ן (תכנית לימודים נוספת) המצוין באתר משרד החינוך, ועומד נכון לתשע"ה על 230 שקלים לשעת לימודים אחת. כמו כן, הם מבקשים לבטל את האישור שנתן משרד החינוך לגביית תשלום עבור הארכת יום הלימודים בחלק מבתי הספר. זאת, על ידי תוספת שעות התל"ן בהיקף שכמעט מכפיל את שעות הלימוד ומהווה כיום 45% מתכנית הלימודים.

עוד ידיעות בנושא חינוך:
"אבא מיכאל" נותן הזדמנות לנערים שאיבדו את הדרך
אחרי הביזיון: עיקול משכורות של 500 מורים הוקפא
דירוג האוניברסיטאות: תל אביב עקפה את ירושלים

אילוסטרציה. ShutterStock
"חוזר זה מתיימר ליצור ללא כל חקיקה מתאימה לגליזציה של שירותי חינוך פרטיים"/ShutterStock

"חוזר התשלומים החדש מעניק גושפנקא ממלכתית לרכישה בכסף פרטי לימודים הנמצאים בליבת החינוך הציבורי. הוא מעניק היתר ליצירת בתי ספר ל'בעלי ממון' במערכת הממלכתית הרשמית ורומס ברגל גסה את הזכות לשוויון הזדמנויות בחינוך ואת הזכות לחינוך חינם בישראל, באופן המנוגד לחוק ולתפיסות היסוד של מערכת החינוך הישראלית", נכתב בעתירה. "חוזר זה מתיימר ליצור ללא כל חקיקה מתאימה לגליזציה של שירותי חינוך פרטיים במערכת ממלכתית השזורים בתכנית הלימודים הרגילה".

עוד התייחסו העותרים לעניין העלות המוגזמת שנדרשת מהורה בשנת הלימודים הנוכחית, אם ירצה לשלם עבור לימודים מורחבים לילדו הלומד בבתי ספר ייחודיים. "הכפלתם ושילושם של תשלומי ההורים המותרים לגבייה בבתי ספר ייחודיים, אשר יכולים להגיע לסכום של קרוב ל-8,000 שקלים לשנה בכיתה י"ב, ביחס לסכום שהותר לגבייה בשנת הלימודים תשע"ג, וזאת ללא שינוי חקיקה וללא קבלת היתר מוועדת החינוך של הכנסת", נטען בעתירה.

בלב העתירה עומדים הורים מבית ספר שז"ר באשדוד והורים מבית ספר "הדר" בנס ציונה. בבית ספר שז"ר החליטה העירייה, לאחר שהפך המוסד לייחודי בתחום מדעים ואמנויות, כי יתחילו הליכי מיון לסינון תלמידים מאשדוד וממקומות אחרים, בניגוד להוראות הדין, כדי לקנות לבית הספר תו תקן "איכותי". תושבי הרובע בו נמצא בית הספר ביקשו להירשם אליו במסגרת סעיף 20 של חוק חינוך ממלכתי, הקובע כי הם זכאים להירשם לבית הספר הקרוב למקום מגוריהם. לאחר שרשמו את ילדיהם לבית הספר, החל משנת הלימודים תשס"ח התנהלה, לטענתם, גבייה אסורה של 5,400 שקלים בשנה. במקרים מיוחדים קיבלו ההורים 10% הנחה. כמו כן, הם טוענים בעתירה, תכנית הלימודים, שלא הוצגה להורים לאישור, מוצגת כשיעורי חובה.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה

"סובלים מגינויים והשפלות"

בעקבות פניית ההורים לייעוץ משפטי, החל מסע לחצים נגדם באמצעות איומי עורכי דין. הדבר יצר פילוג בקרב ההורים. "אנחנו, ההורים שגרים בסמיכות לבית הספר ולא יכולים לעמוד בתשלומים, מוגדרים כעת כ'טפילים' וסובלים מרדיפה על ידי קבוצות הורים בעלות אמצעים וכוח", אמרה סיון אוחיון, אם לתלמידה בבית הספר ואחת מהעותרות. "מרבית הורי השכונה, שבידם לא מצויה הפרוטה, כבר נאלצו להעביר את ילדיהם לבתי ספר אחרים, רחוקים יותר, והמעטים שנשארו סובלים מגינויים והשפלות".

בבית ספר "הדר" בנס ציונה הוחלט כי תפתח מגמת לימוד אנתרופוסופית, אותה מנהלת עמותה פרטית בשם "דניאל". לטענת ההורים, העמותה גובה מהם תשלומים חריגים בגובה של עד 10,000 שקלים בשנה, עורכת מיונים לקבלת תלמידים לבית הספר ושולטת בתכנית הלימודים של מוסד חינוך ציבורי-ממלכתי.

לטענת העותרים, ראש עיריית נס ציונה, יוסי שבו, בשיתוף עם משרד החינוך החליטו על פתרון יצירתי – יצירת חציצה באמצעות גדרות ברזל בין המתחמים, והתחייבות למצוא פתרון הולם תוך שלוש שנים. לדברי עו"ד הרן רייכמן, המייצג את העותרים, "אנו תקווה כי בית המשפט יבהיר למשרד החינוך כי זכותם של כלל ילדי ישראל לממש את הפוטנציאל הטמון בהם, בלי קשר ליכולת הכלכלית של הוריהם. בשנה האחרונה נחשפו הנזקים העצומים שגרם השר"פ לרפואה הציבורית. אני חושש כי ה"שח"פ" – שירותי חינוך פרטי בתשלום - בתוך מערכת החינוך הציבורית, מסוכנים לא פחות לחברה בישראל".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully