וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה כסף יעבירו ערב הסעודית וקטאר לשיקום הרצועה?

5.10.2014 / 19:10

במשרד הביטחון ובצה"ל נערכים להעברת חומרי בנייה לשיקום השוק הפרטי ברצועת עזה בהיקף של ארבעה מיליארד דולר. "ההערכה שלנו היא כי לא כל הכסף יגיע, ובדרך הוא יחליף ידיים"

הריסות בבית חאנון בתום מבצע צוק איתן, אוגוסט 2014. AP
"מדובר בסכומי עתק". הריסות בבית חאנון לאחר "צוק איתן"/AP

במשרד הביטחון ובפיקוד הדרום נערכים בימים אלה להכרזה של מדינות ערב על היקף הסיוע הכלכלי שיעניקו לשיקום השוק הפרטי ברצועה. ב-12 באוקטובר צפויות כמה מהמדינות התורמות, ובראשן ערב הסעודית וקטאר, להכריז על ההיקף המדויק.

ההערכה במשרד הביטחון היא כי למרות הצהרות באירופה ובארצות הברית, עיקר הכסף לבניית הרצועה יגיע ממדינות ערב, בהיקף של ארבעה מיליארד דולר. "הערכה שלנו היא שלא כל הכסף יגיע, ובדרך הוא יחליף ידיים ויהיו קיזוזים הקשורים במנגנונים השונים כמו 'עמלות' שונות, אך עדיין מדובר בסכומי עתק כשזה קשור לעזה", אמר גורם מדיני.

עוד בוואלה! חדשות:
לראשונה זה 7 שנים: מאות תושבי עזה יצאו להתפלל בהר הבית
ההכרה בפלסטין: שגריר שבדיה יזומן לשיחה
הניו יורק טיימס: נתניהו גורם לעוינות בקרב כולם
סקר: רוב הישראלים בעד הסדר מדיני עם הפלסטינים

לפני כשבועיים אישר הדרג המדיני, בהמלצת גורמים בכירים במשרד הביטחון, להכניס חומרי בנייה לרצועת עזה במימונם של ארגוני סיוע בינלאומיים הפועלים ברצועה. חומרי הבנייה ישמשו לשיקום מבנים ציבוריים, ובהם בתי ספר.

כבר בשבוע שעבר נכנסו יותר מ-400 משאיות ביום מישראל לרצועה, ואלה העבירו מלט, אגריגטים (חומר שמערבבים עם מלט או עם בטון), ומוצרים נוספים. מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, הרכיב יחד עם שליח האו"ם למזרח התיכון, רוברט סרי, מנגנון מיוחד שבאמצעותו יפקחו הגופים על היקפי הבנייה, "כדי לראות ששום שק מלט לא נעלם ולא עובר לידי חמאס לבניית מנהרות ובונקרים", הסביר אלוף מרדכי. לדברי גורמים במשרד הביטחון, קצב העברת החומרים תלוי במימון ארגוני הסיוע ולא בהחלטה מצד ישראל.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully