וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורת פינוי הפסולת הישראלית שהגיעה עד לקריביים

5.10.2014 / 10:00

לאחרונה קיבלו 14 כפרים בדואים בנגב מתקנים להמרת תוצרי פסולת אורגנית ביתית לגז בישול ולחשמל. ברפובליקה הדומיניקנית התלהבו מהפטנט, והחליטו לרכוש מישראל 50 מתקנים

יערות כרותים ברפובליקה הדומיניקנית  אוקטובר 2014. רן ליאור, המשרד להגנת הסביבה,
יערות כרותים ברפובליקה הדומיניקנית/רן ליאור, המשרד להגנת הסביבה

בשבוע שעבר נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין ישראל לרפובליקה הדומיניקנית, במסגרתו תרכוש האחרונה מישראל 50 מתקנים להמרת תוצרי פסולת אורגנית ביתית לגז בישול ולחשמל. זאת בניסיון להתמודד עם תופעת כריתת היערות הפיראטית שהתגברה מאז רעידת האדמה שהחריבה את האיטי, החולקת עם הרפובליקה הדומיניקנית את אותו אי קאריבי. לפני שמצאו את דרכם לחצי הכדור המערבי, הוצבו מתקני הפסולת כפיילוט בכפרים בדואים בנגב על ידי המשרד לאיכות הסביבה.

לפני קצת יותר מחצי שנה, עשר שנים לאחר שקיבלו מעמד של כפרים מוכרים, החליט המשרד לאיכות הסביבה להעניק שירותי פינוי פסולת ל-14 כפרים בדואים בנגב. אלא שאיש מהמעורבים בפרויקט לא האמין שבתוך זמן קצר כל כך, בשורת תשתית פינוי והפרדת הפסולת מהמתקדמות ביותר בישראל, תרחיק עד ליערות הרפובליקה הדומיניקנית שבאיים הקריביים.

עוד בוואלה! חדשות:
מחקר: האיידס התפרץ לראשונה בשנות ה-20' בקונגו
היוזמה שתרסק את כלכלת המיליונים של דאעש
ההכרה בפלסטין: שגריר שבדיה יזומן לשיחה

מכשיר להמרת פסולת אורגנית ביתית לגז לבישול ולחשמל, בכפר הבדואי אום בטין בנגב  אוקטובר 2014. אקוגז,
מתקן להמרת פסולת אורגנית לגז בישול ולחשמל באום בטין/אקוגז

עד לאחרונה, נהגו תושבי אותם כפרים בנגב לשרוף את הפסולת הביתית שלהם. היעדר פחי אשפה ושירותי פינוי מהכפרים, הובילה אותם למסורת רבת השנים שגרמה בין היתר גם לזיהום אוויר קשה לא רק בכפריהם, אלא גם בבאר שבע, דימונה וסביבתן. "עשינו חישוב והגענו לתוצאה שהנזק הבריאותי שנגרם לאוכלוסיית הכפרים, באר שבע וסביבתה נאמד ב-15 מיליון ש"ח לשנה כתוצאה מהזיהום שיצרו שריפות הפסולת", אמר לוואלה! חדשות בכיר במשרד להגנת הסביבה. "השוויתי את פליטות המזהמים של שריפת הפסולת לפליטות המזהמים של רמת חובב ומצאתי שכמות המזהמים שנפלטים משריפות הפסולת מגיעה לפי שלושה ממה שנפלט מרמת חובב".

שנים ארוכות ביקשו הבדואים המתגוררים בכפרים המוכרים ובכירי המשרד להגנת הסביבה לקדם פתרון שיסדיר את המפגע הסביבתי החמור, עד שזכו לאוזן קשבת מצד השר להגנת הסביבה, חבר הכנסת עמיר פרץ. פרץ אף החליט לקחת את הפרויקט כמה צעדים קדימה ולהקים בכפרים את תשתיות הטיפול ופינוי האשפה המתקדמות ביותר שקיימות היום בישראל. התוכנית שהגיש קיבלה מהממשלה תקציב של 83 מיליון שקלים לארבע שנים. הכפר הבדואי אום בטין, הסמוך לבאר שבע, היה הראשון שבו החלו להופיע הפחים החדשניים, הראשונים מתוך 93 פחים שיוטמנו ברחבי הכפר בזמן הקרוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רעידת אדמה בהאיטי. נדב נויהוז
עשוי להיכנס לפעולה גם מעבר לגבול. האיטי/נדב נויהוז

במקביל למערכת פינוי האשפה, הוכנס לכפר פיילוט הכולל טכנולוגיה חדישה ביותר להפיכת פסולת אורגנית ביתית למקור אנרגיה לבישול ולתאורה. כבר למעלה מעשור שאתרי פסולת שונים ברחבי הארץ מנצלים את גז המתאן שנפלט מהפסולת האורגנית לאנרגיית חשמל, אולם המכשירים החדישים שהוכנסו לכפרים הבדואים מנגישים לראשונה את הטכנולוגיה לשימוש ביתי. "מדובר במתקן דמוי גנרטור שמכניסים אליו את הפסולת האורגנית הביתית. המתקן מבצע תהליך שנקרא 'עיכול אנאירובי', שתוצאתו היא גז מתאן", הסביר בכיר במשרד להגנת הסביבה. "גז המתאן שנוצר יכול לשמש גם לבישול וגם לייצור חשמל". לדבריו, "תוצרת של פסולת אורגנית יומית יכולה להספיק לשעה וחצי של בישול, לחימום, או לתאורה ביתית".

עם קבלת ההיתרים מחברת "אקו גז", הוכנסו חמשת מתקני הביו גז הראשונים לשימוש ביתי באום בטין. "זה מכשיר שהוא יחסית קומפקטי והוא מספיק לשני בתים שכנים", הסביר ג'אבר אבו כף, יושב ראש הוועד של הכפר. "אפשר לייצר את הביו גז הזה גם מפסולת ביתית וגם מפסולת של בעלי חיים. זה ניסיוני אצלנו ואנחנו קיבלנו כרגע חמישה מתקנים כאלה בחינם. זה מדהים איך שזה עובד. אני לא יודע אם יתנו לנו עוד מתקנים כאלה בחינם, אבל העלות שלהם היא כ-8,000 שקלים ליחידה. אני חושב שכהשקעה חד פעמית, בתמורה לייצור של גז בישול וחשמל ללא הגבלה, מדובר בסכום סביר שאפשר לעמוד בו".

מתקני הביו גז הביתיים אמנם הותקנו בכפר הבדואי רק בחודשיים האחרונים, אבל הבשורה שהם מביאים עמם הספיקה להגיע עד לרפובליקה הדומיניקנית. רעידת האדמה הקשה שהתרחשה בהאיטי ב-2010 החריפה את תופעת כריתת היערות באי הקאריבי שאותו היא חולקת עם הרפובליקה. זה היה רעש האדמה החמור ביותר שהתרחש במקום ב-200 השנים האחרונות אשר הביא למותם של רבבות מתושבי האיטי. כמיליון אזרחים נותרו מחוסרי בית ואחרים נותקו מתשתיות המים והחשמל. המצוקה ההומניטרית הקשה השפיעה גם על שכנתה ממערב.

פתרון גלובלי שמתאים לכל מקום בעולם

המצב הכלכלי הקשה בהאיטי, המדינה הענייה ביותר בחצי הכדור המערבי גם לפני רעידת האדמה, הביא לכך שתושבי האי כולו, הן בהאיטי והן ברפובליקה הדומיניקנית החלו לכרות עצים באופן מאסיבי ולא חוקי לצורכי הסקה. לפיכך החליט שר האנרגיה והמכרות של הרפובליקה הדומיניקנית לרכוש 50 מתקני ביו גז ביתיים בדיוק כמו אלו שנעשה בהם שימוש באום בטין, ולהציבם בכפרים שעל גבול האיטי. זאת מתוך תקווה שהפקת גז להסקה מהפסולת הביתית שתייצר כל משפחה, תבלום את תופעת כריתת העצים. במשרד להגנת הסביבה מוסרים כי בהתאם לתוצאות הפיילוט, יחליטו ברפובליקה הדומיניקנית אם להרחיב את היקף הרכישה ולהציב מתקני ביו גז ביתיים בכפרים נוספים, ואף בהאיטי.

השר פרץ מסר: "השילוב בין צדק חברתי לצדק סביבתי הוא פתרון גלובלי שמתאים לאום בטין, לקאריביים ולכל מקום בעולם. כאשר חושבים מחוץ לקופסא ומחפשים פתרונות יצירתיים לאוכלוסיות שהוזנחו במשך שנים, אין פלא שהתוצאות מהדהדות בעולם". לדבריו, "מצאנו את הדרך לייצר שיתוף פעולה עם אוכלוסיות בדואים מישובים מרוחקים שמרגישים בעקבות כך שהמדינה דואגת להם ולכן קיים סיכוי גדול שהפרויקט הזה יצליח ויהפוך למודל בעולם".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully