וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה להט נקבר: "היה איש ללא הפסקה"

3.10.2014 / 12:25

ראש העיר המיתולוגי של תל אביב, שהלך לעולמו שלשום והוא בן 86, הובא למנוחות בבית העלמין טרומפלדור. קודם לכן נפרדו ממנו בטקס אשכבה בהשתתפות הנשיא. "הוא עשה ללא צורך בכותרות"

צילום: רוני שיצר, לע"מ, דוברות עיריית תל אביב, ניר לנדאו, אורי לנץ; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'
ארונו של שלמה להט בטקס האשכבה במשכן לאמנויות הבמה. ראובן קסטרו
ארונו של להט, הבוקר/ראובן קסטרו

שלמה להט (צ'יץ'), ראש העיר המיתולוגי של תל אביב, שהלך לעולמו שלשום הובא הבוקר (שישי) למנוחות בבית העלמין טרומפלדור שבעיר. מאות בני משפחה, וקרובים כמו גם נשיא המדינה ראובן ריבלין, הנשיא לשעבר שמעון פרס, שר האוצר יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, הרב הראשי לתל אביב ישראל מאיר לאו וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק - הגיעו למשכן לאמנויות הבמה בעיר כדי להשתתף בטקס האשכבה וכדי לחלוק לו כבוד אחרון. להט היה בן 86 במותו, והוא הותיר אחריו אישה, זיווה, שני בנים, דן ואבנר, ונכדים.

אחרי שחיזק את ידיה של אלמנתו של צ'יץ, זיווה, פנה הנשיא ריבלין לנכדתו של להט ואמר לה: "סבא היה איש מאוד גדול". לפיד הוסיף: "אני מכיר את צ'יץ' מהיום שנולדתי. צריך איש ללא הפסקה כדי לבנות עיר ללא הפסקה, ואני אהבתי אותו". יו"ר מפלגת העבודה הרצוג ספד, "שלמה להט היה מאישי הציבור הטובים ביותר שהיו למדינת ישראל. אחרי שהיה לוחם גדול, מי היה מאמין שיהפוך להיות אחראי על תל אביב ויהפוך אותה מעיר מנומנמת למלאת חיים. אני לא אשכח את כאבו העצום על זה שארגן את עצרת השלום כדי לתת גיבוי ליצחק רבין נגד כוחות אופל שנלחמו בשלום, אותה עצרת בה נרצח רבין. זה רדף אותו במשך שנים ולמרות זאת הוא המשיך בעשייה ציבורית".

לקריאה נוספת:
מהטיילת ועד המזרקה - פועלו של צ'יץ' בתל אביב
בנו של שלמה להט ספד: ”אבא שלי פתח את העיר”
גילה אלמגור: ”צ'יץ' טווה את תל אביב כבירת התרבות של ישראל”

הלווייתו של שלמה להט בתל אביב, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
בנו של להט ומאחוריו ארונו של אביו/ראובן קסטרו

"רצת למרחקים ארוכים למענה של העיר תל אביב ולעולם לא התעייפת עד שהפכת את העיר הקטנה תל אביב לעיר הנוגעת בשחקים", אמר פרס. "היה בך צירוף נפלא של אדם אוהב בריות, בעל אוזן קשובה, בנאי בחסד של עירו. היית מפקד לדוגמא במסלולך הצבאי הארוך, ואזרח למופת של עירך".

נכדתו של להט, יסמין, נפרדה מסבה: "סבא, אומרים שמהללים את אלה רק כשעברו הלאה, אני יודעת שהיית הסבא הכי טוב שאפשר לבקש, לא היית רק דוגמה אישית אלא אישיות לדוגמה לכולנו".

בנו של להט, עורך הדין דן להט, חבר מועצת עיריית תל אביב, ספד לו ואמר: "אם שאלת פעם מי יבכה עלייך ביום מותך, זאת התשובה. אם הייתה לי אפשרות להעניק לו מתנה, הייתי נותן לו את היכולת לראות את עצמו כפי שאני רואה אותו", אמר בדמעות. "אבא היה עמוד האש לפני המחנה, הוא לא העיר, לא נזף, תמיד שידר יהיה בסדר". מוקדם יותר השבוע אמר: "לאבא שלי היו כמעט 87 שנים מדהימות של עשייה מרתקת", אמר. "הוא היה סמל עבור אנשים רבים בנושאים כמו הגינות, יושר אדיר, אמונה והרבה חמלה". לדבריו, אביו נהג לפעול בשקט, "בלי כותרות ועם הרבה עשייה". עו"ד להט הוסיף כי מכל הדברים שאנשים יזכרו בנוגע לאביו, יהיה זה בעיקר את הפיכת העיר לתוססת, גם בסופי השבוע.

"אבא שלי פתח את העיר", סיפר. "כל מדינת ישראל הייתה סגורה. הוא פתח את בתי הקולנוע, את התאטראות ואת המסעדות ביום שישי ובשבת, את מה שמנסים לסגור בימים אלו. הוא הראשון שהחליט 'יש עיר עברית ואני רוצה שהיא תהיה עיר פלורליסטית'". למרות הגישה של אביו בנוגע לפתיחת עסקים בשבת, ציין להט כי הוא רחש כבוד לדת. "הוא כיבד מאוד את היהדות, אבל הייתה לו תיאוריה שלפיה לא צריך לפגוע אחד בשני ולכבד את האמונה של כל אדם. זה שינה את פני המדינה, וכיום יש מאבק חוזר בנושא. הוא היה סמל של שפיות במדינה הזאת".

להט היה ראש העיר השביעי של תל אביב ושימש בתפקיד במשך כמעט 20 שנה, בין השנים 1974-1993. הוא נחשב אחד מראשי העירייה הבולטים שהיו בתל אביב בפרט ובישראל בכלל. בין היתר, הוא אחראי לסיסמה "עיר ללא הפסקה" המזוהה כל כך עם העיר. בתקופתו גם הוקמו טיילת תל אביב, מרכז סוזן דלל, הסינמטק, המשכן לאמנויות הבמה וכיכר אתרים. "אבי הוא אייקון של העיר תל אביב", אמר בנו. "הוא מאחרוני הדור ההוא. זה אדם ששינה את פני העיר והמדינה בדברים שעשה".

הנשיא ראובן ריבלין מנחם את אלמנתו של שלמה להט, זיווה. ראובן קסטרו
אלמנתו של להט, זיווה עם נשיא המדינה ריבלין/ראובן קסטרו
שלמה להט (צ'יץ') בערב פתיחה של בניין הלב, בית חולים חירום באיכילוב, מרץ 2011. אורי לנץ
שלמה להט ב-2011/אורי לנץ

להט, יליד גרמניה, עלה לישראל ב-1933. בשנת 1944 הוא הצטרף לשורות "ההגנה" ומ-1964 שירת בקבע בארגון. בהמשך הוא השתתף במלחמת השחרור, במלחמת ששת הימים ובמלחמת ההתשה. במהלך שירותו הצבאי הוא למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, אולם הפסיק את לימודי המשפטים לטובת לימודים במכללה הבין-זרועית לפיקוד ומטה בקנזס שבארצות הברית, וסיים אותם בהצלחה. ב-1970 מונה "צ'יץ'" לראש אגף כוח האדם במטה הכללי, ומילא את התפקיד עד ספטמבר 1972, אז פרש מצה"ל בדרגת אלוף.

להט נבחר לראשונה לראשות עיריית תל אביב בפברואר 1974, לאחר שהתמודד על התפקיד מטעם מפלגת הליכוד. הוא נבחר לתפקיד שלוש פעמים נוספות בבחירת ישירות – ב-1978, ב-1983 וב-1989. בנובמבר 1993 הוא סיים את תפקידו בראשות העירייה לאחר כמעט ארבע קדנציות מלאות.

עם סיום כהונתו הרביעית, החליט להט לסיים את פועלו בחיים הציבוריים. הוא פנה לפרויקטים בתחום החינוך ולהתנדבות. כמו כן, הוא פעל לקידום המגעים לשלום וב-1995 הוא ארגן את עצרת השלום שבה נרצח ראש הממשלה יצחק רבין. הוא היה מיוזמי הסכם ז'נבה, וב-2009 השתתף בטקס יום העצמאות המרכזי והדליק משואה בשל תרומתו לעיר תל אביב. את ביקורתו על עיר המגדלים שאליה הפכה תל אביב עם השנים כתוצאה מהחלטות ממשיכיו הוא לא חסך, וטען שהעיר הפכה לעיר נדל"ן המנתקת את התושבים מהסביבה.

(עדכון ראשון: 9:25)

דן להט, בנו של שלמה להט בטקס האשכבה לאביו. ראובן קסטרו
דן להט, בנו של צ'יץ'/ראובן קסטרו
ראש עיריית תל אביב לשעבר ואלוף במיל', מר שלמה להט (צ'יץ')- סיור בתעלה, מלחמת ההתשה, 25/8/69,.. ארכיון צה"ל במשרד הביטחון
צלם: אבי שמחוני,
להט כאלוף במהלך מלחמת ההתשה/ארכיון צה"ל במשרד הביטחון צלם: אבי שמחוני
  • עוד באותו נושא:
  • שלמה להט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully