וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה תכנית הנקמה האכזרית של ארה"ב בפידל קסטרו

מסמכים שהותרו לפרסום חושפים כיצד הנרי קיסינג'ר ייעץ לנשיא פורד "למחוץ" את קובה, אחרי שנעלב מהתערבותה הצבאית באנגולה. "זה צריך להיות מהיר ויעיל, בלי צעדי ביניים"

הנשיא ג'רלד פורד בחדר הסגלגל עם מזכיר המדינה הנרי קיסינג'ר – אפריל 1975. AP
הנשיא ג'רלד פורד ומזכיר המדינה קיסינג'ר בחדר הסגלגל ב-1975/AP

מזכיר המדינה לשעבר הנרי קיסינג'ר רתח מזעם בשל כישלונו לכונן יחסים דיפלומטיים עם קובה, ולכן רקם תכנית חשאית למתקפה צבאית באי. ה"ניו יורק טיימס" חשף מסמכים מסווגים מפגישותיו של קיסינג'ר עם הנשיא ג'רלד פורד בשנות ה-70, ומהם עולה כי קיסינג'ר חש נעלב מכך שפידל קסטרו התערב צבאית בנעשה באנגולה. הוא חשש כי ארה"ב תצטייר כחלשה, למול "המדינה הקטנה שהרסה לנו את התכניות באפריקה".

לפי התכנית שהגיש קיסינג'ר לנשיא פורד, ארה"ב הייתה אמורה להפציץ את הנמלים הראשיים בקובה, ולשלוח חיילים למפרץ גואנטנמו כדי לתקוף יעדים נוספים באי, לקראת מצור כללי. "לא יהיו כאן צעדי ביניים", אמר מזכיר המדינה באחת מפגישותיו עם פורד. "לא נקבל פרס אם ננקוט (רק) עוצמה מתונה. זה חייב להיות אכזרי, מהיר ויעיל".

קיסינג'ר, שהיה מזכיר המדינה בשנים 1977-1973, שאף קודם לכן לשפר את היחסים עם משטר קסטרו. אך בשלהי 1975, קובה שלחה 20 אלף חיילים לאנגולה, כדי לחזק את המיליציות המרקסיסטיות, ולסייע למדינה החדשה להדוף את המתקפה ששיגרה לעברה דרום-אפריקה.

לקריאה נוספת
קרטר: יכולתי "להיות גבר" ולמחוק את איראן מהמפה
סין משגרת מתקפת סייבר נגד המפגינים בהונג קונג
כוכב פורנו ביתר את חברו ושלח האיברים לפוליטיקאים

מנהיג קובה פידל קסטרו עם אגוסטיניו נטו, מנהיג התנועה העממית לשחרור אנגולה - הוואנה, יולי 1976. AP
פידל קסטרו מארח את אגוסטיניו נטו, מנהיג התנועה העממית לשחרור אנגולה, בקבלת פנים בהוואנה ב-1976/AP

המסמכים פורסמו בארכיון הביטחוני האמריקני, ונכללים בספר חדש על יחסי ארה"ב-קובה לאורך השנים. המחבר, וויליאם לאוגראנד, מעריך שקיסינג'ר המליץ לפורד לתקוף בקובה אחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-1976. אלא שג'ימי קרטר ניצח באותן בחירות, ופורד – שהודח אחרי שנתיים בלבד בבית הלבן - לא זכה לממש את התכנית. קיסינג'ר, כיום בן 91, סירב למסור ל"ניו יורק טיימס" את תגובתו לפרסום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ג'ימי קרטר: יכולתי "לצאת גבר" ולמחוק את איראן מהמפה

בתזמון מקרי, הנשיא שהחליף את פורד, ג'ימי קרטר, אמר אמש כי הוא עצמו ניצב בפני התלבטות דומה בכהונתו, כאשר יועציו הבכירים – שלא זוהו בשמם - המליצו לו להפציץ את איראן ו"למחוק אותה מהמפה". קרטר, שחגג אתמול את יום הולדתו ה-90, אמר בראיון כי "תקיפה הייתה יכולה להביא לי קדנציה נוספת, אבל להרוג חפים מפשע". "יכולתי להראות שאני חזק, נחוש, גברי וכו'... יכולתי למחוק את איראן מהמפה עם כלי הנשק שהיו לנו. אך בתהליך הזה, היו נהרגים הרבה חפים מפשע, ואולי גם בני הערובה. לכן, עמדתי מול העצות הללו, והתפילות שלי נענו בשלום - השבויים חזרו הביתה בשלום".

המבצע לחילוץ 52 בני הערובה משגרירות ארה"ב בטהראן באפריל 1980 נכשל, אחרי ששלושה ממסוקי החילוץ נאלצו לשוב על עקבותיהם בשל תקלות טכניות. מסוק נוסף התנגש במטוס תובלה, ו-8 חיילים נהרגו. "אני חושב שהייתי נבחר מחדש בקלות אם הייתי מחלץ את בני הערובה מהאיראנים", אמר קרטר. "כולם שואלים אותי מה היה אפשר לעשות אחרת, ואני תמיד אומר שהיה אפשר לשלוח עוד מסוק אחד - שהיה מחזיק לא רק את השבויים, אלא גם את צוות החילוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully