וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרטר: יכולתי "להיות גבר" ולמחוק את איראן מהמפה

לרגל יום הולדתו ה-90, נשיא ארה"ב לשעבר מביע ביטחון בהחלטתו שלא להפציץ את טהראן בזמן משבר בני הערובה: "תקיפה הייתה יכולה להביא לי קדנציה נוספת, אבל להרוג חפים מפשע"

ג'ימי קרטר חוגג יום הולדת 90 עם רעייתו רוזלין במרכז קרטר באטלנטה – 1 באוקטובר 2014. AP
גי'מי קרטר חוגג את יום הולדתו ה-90, הבוקר באטלנטה, לצד אשתו רוזלין/AP

נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ימי קרטר אומר כי היה באפשרותו להורות על תקיפה צבאית באיראן, שהייתה "מוחקת את המדינה מהמפה". לדבריו, הוא לא מתחרט על החלטתו שלא להפציץ את איראן, למרות שהדבר היה עשוי להביא לבחירתו מחדש לבית הלבן. קרטר, הנשיא ה-39, מילא כהונה אחת בלבד בבית הלבן, התראיין היום (רביעי) לרשת CNBC, לרגל יום הולדתו ה-90.

בראיון, אמר קרטר כי המבצע הכושל לחילוץ 52 בני הערובה משגרירות ארה"ב בטהראן באפריל 1980, היה עשוי להצליח לו הכוחות היו מגובים במסוק אחד נוסף. המבצע נכשל אחרי ששלושה ממסוקי החילוץ נאלצו לשוב על עקבותיהם בשל תקלות טכניות. מסוק נוסף התנגש במטוס תובלה, ו-8 חיילים נהרגו.

"אני חושב שהייתי נבחר מחדש בקלות אם הייתי מחלץ את בני הערובה מהאיראנים", אמר קרטר. "כולם שואלים אותי מה היה אפשר לעשות אחרת, ואני תמיד אומר שהיה אפשר לשלוח עוד מסוק אחד - שהיה מחזיק לא רק את השבויים, אלא גם את צוות החילוץ".

משבר בני הערובה בשגרירות ארה"ב בטהראן. איראן, נובמבר 1979. AP
ילד איראני אוחז בתמונה של אייתוללה חומייני מחוץ לשגרירות ארה"ב בטהראן, בזמן המצור/AP

כמו רבים אחרים, קרטר הודה כי גם הוא "סבור שכישלון המבצע היה הגורם העיקרי לתבוסה" (במערכת הבחירות של נובמבר 1980, שבה ניצח רונלד רייגן).

קרטר אמר כי לו היה מגיב בפעולה צבאית קשה נגד איראן, הרי שהוא היה עשוי להיבחר לכהונה נוספת. "יכולתי להראות שאני חזק, נחוש, גברי וכו'... יכולתי למחוק את איראן מהמפה עם כלי הנשק שהיו לנו. אך בתהליך הזה, היו נהרגים הרבה חפים מפשע, ואולי גם בני הערובה. לכן, עמדתי מול העצות הללו, והתפילות שלי נענו בשלום - השבויים חזרו הביתה בשלום".

"בדיעבד", סיכם קרטר, "אני חושב שקיבלתי את ההחלטה הנכונה, אבל זה לא היה קל".

הריאיון מצוטט הערב בהרחבה על-ידי עיתונאים איראנים. שיחות הגרעין בין איראן לשש המעצמות יתחדשו באמצע החודש, לקראת המועד האחרון שנקבע להשגת הסכם קבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully