וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפסקת אש" באוקראינה? הסנקציות האירופיות לא יוסרו

30.9.2014 / 19:50

האיחוד האירופי הותיר על כנן את הסנקציות נגד רוסיה, לאחר שנקבע כי "המצב בשטח אינו מאפשר להקל בהן". הנציגים דיווחו על "התפתחויות חיוביות", אך יחכו ליישום מלא של הסכם השלום

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(צפו: חילופי אש בשדה התעופה של דונייצק, היום)

האיחוד האירופי החליט היום (שלישי) להותיר על כנה את חבילת הסנקציות הכלכליות נגד רוסיה, שהוטלו בגין תמיכתה לכאורה בכוחות הבדלנים במזרח אוקראינה. זאת, חרף הסכם הפסקת האש שנחתם בין קייב למורדים ו"התפתחויות חיוביות" בשטח בעקבותיו.

על הכוונת של הסנקציות שהטילו 28 מדינות האיחוד האירופי, נמצאים המגזר הפיננסי ותעשיות ההגנה והאנרגיה ברוסיה. כמו כן, הוקפאו נכסיהם של 140 גורמים רוסים ואוקראינים המקורבים לשלטון במוסקבה ומעורבים בפעולות באוקראינה. עם הטלת הסנקציות, נקבע כי הנציגים יבחנו את המצב מחדש בסוף ספטמבר.

עוד בוואלה! חדשות:
נאט"ו: "חיילים רוסים עדיין פועלים באוקראינה"
קייב אישרה: אוטונומיה לבדלנים, הסכם עם אירופה
צחנה פוליטית: צפו במפגינים משליכים מחוקק לאשפה

ראש ממשלת אוקראינה ארסני יצניוק בביקור בבסיס צבאי מחוץ לקייב. רויטרס
ראש ממשלת אוקראינה ארסני יצניוק בביקור בבסיס צבאי בפאתי קייב, היום/רויטרס

בדיון שנערך היום בבריסל, טענו בכירים באיחוד האירופי כי "מוקדם מדי" להסיר את הסנקציות. "אנחנו שומרים על הסטטוס קוו", אמר אחד מהם בתום סקירה של יישום הסכם הפסקת האש, המהווה שלב ראשון בתכנית השלום עליה הסכימו הצדדים בפגישה במינסק, בירת בלארוס, בתחילת החודש.

הנציגים ציינו כי "נרשמו התפתחויות מעודדות בתהליך הפוליטי וביישום היבטים מסוימים של 'פרוטוקול מינסק'". דוברת האיחוד האירופי, מאיה קוצ'יאנצ'יץ', הוסיפה כי יש צורך בהפסקת אש קבועה וממושכת.

למרות הפרות מסוימות של הפסקת האש, הצדדים המעורבים בפיקוח על יישומה מסכימים כי היא נשמרת. נשיא מועצת אירופה, הרמן ון רומפוי, הצהיר כי אם המצב בשטח יאפשר זאת, תהיה הקלה מסוימת בסנקציות, או שהן אף יבוטלו לחלוטין.

בכיר האיחוד האירופי יוהנס האן, בדיון על הסנקציות נגד רוסיה. רויטרס
"אסור לרוסיה להמעיט בערכה של החלטת האיחוד האירופי לעמוד בעקרונותיו". יוהנס האן, היום/רויטרס

עם זאת, דיפלומטים בכירים אחרים הצהירו כי שאלת הקלת הסנקציות אינה על השולחן בשלב זה. "אף אחד לא דיבר אפילו על האפשרות הזאת", אמר אחד מהם.

שבעה חיילים אוקראינים נהרגו השבוע מירי מרגמה של כוחות הבדלנים הפרו-רוסים – המספר הגדול ביותר של הרוגים בתקרית בודדת מאז החלה הפסקת האש. דווח כי חילופי אש ממוקדים נמשכים גם בשעות אלה. עם זאת, מנאט"ו נמסר כי זוהתה נסיגה נרחבת של כוחות רוסיים משטח אוקראינה.

בתום הפגישה, הוחלט כי האיחוד האירופי ימשיך לנטר אחר המצב באוקראינה עד סוף אוקטובר, אז ייבחנו מחדש הסנקציות. "אסור לרוסיה להמעיט בערכה של החלטת האיחוד האירופי לעמוד בעקרונותיו", סיכם בכיר המועצה האירופי, יוהנס האן, "עד שיושרתה הטריטוריאלית של אוקראינה לא תושב, לא נוכל להקל בסנקציות".

ראש ממשלת אוקראינה ארסני יצניוק בביקור בבסיס צבאי מחוץ לקייב. רויטרס
יצניוק, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully