וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה בסין: אינסטגרם נחסמה, "הצבא לא ייכנס"

מושל הונג קונג הסיג את המשטרה ממרכז העיר, אך הסטודנטים המוחים נערכים לחידוש ההפגנות. בייג'ינג חסמה את הרשתות החברתיות, אך חוששת מחזרה על מראות כיכר טיאננמן מ-1989

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

משטרת ההפגנות של הונג קונג נסוגה לפנות בוקר (שני) ממוקדי ההפגנות הגדולים בעיר. זאת, לאחר שאלפי הסטודנטים המוחים נגד השלטון הסיני, "החלו להירגע" לטענתה. עם זאת, מאות מהמפגינים העבירו את הלילה בשינה במרכז העיר ודובר הממשלה קרא להם "להתפנות בשלום".

במהלך הלילה המשיכו אלפי מפגינים להתעמת עם המשטרה, שניסתה לפזרם בעזרת גז מדמיע, אלות וזרנוקי מים. המשטרה הכחישה כי ירתה כדורי גומי לעבר המפגינים. הסטודנטים חסמו את הכבישים הראשיים ברובע העסקי של העיר, ומאות מהם נמלטו לכיוון הנמל הראשי של הונג קונג. לאחר מכן, רבים חזרו למוקד ההפגנות הראשי ברובע.

מושל הונג קונג, לונג צ'ון-יינג, קרא למפגינים לשוב לביתם, ודחה על הסף את ההשערות לפיהן הצבא הסיני ייכנס לעיר, כדי לפזר את ההפגנות. "אני מקווה שהציבור ישמור על השקט. אל תיסחפו אחר השמועות", אמר לונג, המנהיג הלא-פופולרי שמונה על-ידי סין.

לקריאה נוספת
המחאה בהונג קונג מתפשטת: המפגינים חסמו אזור נוסף
מחאת ענק בהונג קונג: הסטודנטים אמרו "לא" לסין

הפגנות במרכז הונג קונג – 28 בספטמבר 2014. רויטרס
שוטרים נחים במרכז הונג קונג, הבוקר/רויטרס
הפגנות במרכז הונג קונג – 28 בספטמבר 2014. GettyImages
אלפי מפגינים ברובע העסקי של העיר, אמש/GettyImages

במהלך הלילה, דווח כי הגישה לרשת שיתוף התמונות אינסטגרם נחסמה למשתמשים מהונג קונג ומסין כולה. במקביל, התגית הסינית ל-Occupy Central, המלווה את התצלומים מאירועי המחאה, נחסמה לשימוש בווייבו, המקבילה הסינית של טוויטר.

מדובר באחד המשברים הגדולים שעמם מתמודד נשיא סין, שי ג'ינפינג, מאז התמנה רשמית לתפקיד ב-2013. ייתכן שיהיה עליו להתפשר ולסגת מעמדתו הנוקשה, כדי למנוע התלקחות שתגרום לנפגעים, שכן חזרה על מראות כיכר טיאננמן מ-1989 תהווה עבורה אסון. לפי שעה, אם כן, ההנהגה בבייג'ינג מגיבה באיפוק יחסי למחאה, ומאפשרת את קיומה.

בתוך כך, כלי התקשורת הרשמיים בסין ממעטים לסקר את המחאה בהונג קונג וממעיטים מחשיבותה ובמקביל מבקרים אותה כ"מעשה לא-חוקי". מאמר המערכת ביומון צ'יינה דיילי, המבטא את עמדת המפלגה הקומוניסטית, קבע כי "המפגינים יצאו להרפתקה אופורטוניסטית ו'חטפו' את הסטודנטים התמימים, שרק רצו להביע עמדה לגבי הרפורמה המוצעת במערכת הבחירות".

הפגנות במרכז הונג קונג – 28 בספטמבר 2014. רויטרס
שוטרים במרכז הונג קונג, הבוקר/רויטרס
הפגנות במרכז הונג קונג – 29 בספטמבר 2014. רויטרס
מפגין נח ברובע העסקי, הבוקר/רויטרס

בהונג קונג, העיתון הפרו-סיני "סינג טאו" קרא למפגינים להבין "את גודל האחריות המסוכנת" שהם נושאים. שלשום, העיתון וון ווי-פו, המזוהה עם בייג'ינג, "חשף" את קשריו של אחד מראשי המחאה, ג'ושוע וונג, עם וושינגטון, ותיאר כיצד משפחתו של הצעיר בן ה-17 ביקרה בקזינו של שלדון אדלסון במקאו ב-2011. מנגד, היומון "אפל", המזוהה עם האופוזיציה, פרסם הבוקר מאמר מערכת ובו תמך במפגינים, גינה בחריפות את אלימות המשטרה כלפי המוחים וקרא ל"סילוק השלטון הרודני והמוג-לב".

זו המחאה העזה ביותר בהונג קונג מאז הועברה לשליטת סין לפני 17 שנה. היא פרצה בשל הודעת בייג'ינג מהחודש שעבר, שבה קבעה כי לא תאפשר בחירות חופשיות בעיר ב-2017. לדברי סין, כל מועמד בבחירות בהונג קונג ב-2017 - הבחירות החופשיות הראשונות שיתקיימו באזור המינהלי המיוחד - יהיה צריך לקבל את אישורה, ולהצהיר על נאמנות למפלגה הקומוניסטית.

נשיא סין שי ג'ין-פינג. בייג'ינג, מרץ 2013. GettyImages
נשיא סין, שי. רוצה להימנע מהפעלת אלימות נגד המפגינים/GettyImages

במהלך בשבוע האחרון, רוב בתי הספר והמוסדות האקדמיים בהונג קונג הושבתו בשל המחאה. גם בנקים רבים סגרו את שעריהם בשל המחאה, וכ-200 קווי אוטובוס אינם פעילים. לדברי הממשל המקומי, 41 בני אדם, בהם שוטרים, נפצעו מאז החלה המחאה בשבוע שעבר. כ-80 נעצרו בשל עבירות שונות, בעיקר בשל פריצת מחסומים.

ההפגנות זכו אמש לזריקת עידוד מטייוואן השכנה, אשר נפרדה מסין ב-1949 לאחר מלחמת האזרחים בין הקומוניסטים ללאומנים, שם התאספו מפגינים מחוץ לבניין לשכת הכלכלה, המסחר והתרבות של הונג קונג בטייפיי, ודרשו כי ראש לשכת המסחר יצא אליהם. הם איימו כי יסתערו על הבניין אם לא יעשה כן.

נשיא טייוואן, מא יינג-ג'ו, אמר כי עמו עוקב מקרוב אחר האירועים, ומקווה כי הונג קונג וסין יצליחו להגיע לפתרון דמוקרטי מקובל. בראיון עם רשת אל ג'זירה, הבהיר מא כי הוא אינו מקבל את עיקרון "מדינה אחת, שתי מערכות", המוביל את מדיניות הממשלה המרכזית בבייג'ינג כלפי האזור המנהלי המיוחד בהונג קונג.

מפגינים פרו-דמוקרטים בהונג קונג מוחאים נגד שלטונות סין, 28 בספטמבר 2014. רויטרס
המפגינים פוזרו בגז מדמיע ובאלות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully