וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה לבחירת שופטים מתכנסת: מי ייבחרו לעליון?

21.9.2014 / 8:44

הוועדה למינוי שופטים תחליט מי יחליף את הנשיא גרוניס, שפורש בינואר, ואת השופטת עדנה ארבל. המועמד המוביל לאחד משני המקומות הוא היועמ"ש לשעבר מני מזוז. בכיסא הנוסף תשב כנראה שופטת

היועמ"ש לשעבר מני מזוז בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
המועמד המועדף על שרת המשפטים ציפי לבני. מני מזוז/טלי מאייר

הוועדה למינוי שופטים תתכנס היום (ראשון) על מנת לבחור שני שופטים חדשים לבית המשפט העליון. זאת, בשל פרישתו בחודש ינואר הקרוב של הנשיא אשר גרוניס ופרישתה של השופטת עדנה ארבל לפני שלושה חודשים. את גרוניס תחליף השופטת מרים נאור, שהיום צפויה הוועדה לאשר את מינויה לתפקיד. השופט אליקים רובינשטיין ימונה למשנה שלה. אם לא יגיו היום חברי הוועדה להסכמה על שני מועמדים ייערכו דיונים נוספים בנושא.

על מנת ששופט ייבחר לבית המשפט העליון הוא צריך לקבל רוב של שבעה קולות מתוך תשעה של חברי הוועדה, בה חברים שרת המשפטים ציפי לבני, שר התקשורת גלעד ארדן, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, ח"כ יצחק כהן (ש"ס), הנשיא גרוניס והשופטים אסתר חיות ואליקים רובינשטיין. חברים נוספים בוועדה הם עורכי הדין רחל בן ארי וחאלד זועבי מטעם לשכת עורכי הדין.

בניגוד לשנים קודמות, שבהן הפכה הוועדה לזירה למאבקים פוליטיים, הסבב הנוכחי התנהל על מי מנוחות. אם לא יהיו הפתעות, ניתן לנקוב בשמו של לפחות מינוי חדש אחד: היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז. מזוז, שהיה מועמד כבר ב-2011, הוא המועמד המועדף על לבני ומסתמנת הסכמה לגביו גם אצל רוב החברים האחרים בוועדה. מזוז גדל בפרקליטות ומונה לבסוף לתפקיד הנחשב של היועץ המשפטי לממשלה. הוא הוביל חקירות רבות נגד אנשי ציבור, אבל זכור גם כמי שסגר את תיק ה"אי היווני" נגד ראש הממשלה אריאל שרון ובנו גלעד, וספג ביקורת חריפה על הסדר הטיעון שביקש לערוך עם הנשיא לשעבר משה קצב.

בין השמות הבולטים הנוספים לתפקיד ניתן למצוא את נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, דוד חשין, השופטים ג'ורג' קרא וחאלד כבוב מבית המשפט המחוזי בתל אביב, נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, יוסף אלון, איש האקדמיה פרופ' ברק מדינה ועו"ד אייל רוזובסקי, שמייצג בימים אלו, בין היתר, את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ואת הרב יאשיהו פינטו.

עוד ידיעות על משפט ופלילים
ניצחון לאילנה דיין: נדחתה שוב תביעתו של סרן ר'
לבני הציגה: רפורמה בבחינות ללשכת עורכי הדין
ברוב דחוק: בג"ץ אישר ועדות קבלה ליישובים

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס בוועידת המשפט באשקלון. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו,
יפרוש בקרוב. נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס/ראובן קסטרו

בקרב על המועמדות השנייה הכול עדיין פתוח. הדבר היחיד שידוע הוא שהשרה לבני מבקשת למנות לתפקיד אישה, ושהיא והרצוג מעוניינים לראות בתפקיד את נאוה בן אור, שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים. עם זאת, השילוב של בן אור, שבדומה למזוז מגיעה מהפרקליטות, מעורר התנגדות מצד הפוליטיקאים האחרים בוועדה וגם בקרב נציגי לשכת עורכי הדין, שרואים בשילוב בין השניים תוספת תביעתית מוגזמת ולא מידתית עבור הפרקליטות בעליון. נוסף על כך, בן אור נחשבת מקושרת מאוד לדורית בייניש, נשיאת העליון לשעבר, וככל הנראה מסיבה זו גם השופט אליקים רובינשטיין אינו תומך במינויה. בעבר היו בין השניים אי הבנות במסגרת פרשת האזנות הסתר, בזמן שרובינשטיין היה היועץ המשפטי לממשלה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מועמדת נוספת היא נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, דבורה ברלינר. ברלינר כבר כיהנה בעבר באופן זמני בעליון, אולם כהונתה לא אושרה כקבועה לאחר שבדיוני הוועדה התקשו החברים להגיע להסכמה לגביה. מועמדותה אמורה הייתה לעלות פעם נוספת, אך הוועדה למינוי שופטים הייתה משותקת במשך זמן רב בשל הקרע שהיה קיים אז בין בייניש לבין שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן.

גילה המבוגר של ברלינר, 67, יותיר בידיה כהונה קצרה מאוד מכיוון שגיל הפרישה לשופטים עומד על 70. בעוד שלבני תעדיף מינוי יציב יותר, מתגברים הקולות שרואים בכהונה קצרה דווקא פתרון זמני מוצלח וניתן להעריך שהיא זוכה להכי פחות התנגדות. בדומה למזוז, גם ברלינר, המתמחה בפלילים, נחשבת לשופטת שמייצגת את הפרקליטות, אולם ייתכן שדווקא כהונה קצרה שלה - ולא מינוי לעשר השנים הקרובות של מועמד אחר - תהיה האופציה המועדפת על חברי הוועדה.

המועמדות הנוספות

בין המועמדות הנוספות לתפקיד נמצאת סגנית נשיא בית המשפט המחוז בבאר שבע, רויטל יפה כ"ץ, שכבר הייתה מועמדת בעבר. אפשר להעריך כי שניים מהפוליטיקאים - ארדן וכהן - יתמכו במינויה, בין היתר על רקע היותם תושבי אשקלון במקור, כמו יפה כ"ץ.

גם השופטת ענת ברון מהמחוזי בתל אביב נהנית מתמיכתם של השופטים בוועדה ויחסיה הקרובים עם חברת הוועדה השופטת חיות משחקים לטובתה. חיות לא תשתתף בהצבעה על מועמדותה, ולכן יישארו שמונה חברים בוועדה, כך שהיא תצטרך רוב של שישה קולות ולא שבעה. הנשים הנוספת ברשימה הן השופטת יעל וילנר מבית המשפט המחוזי בחיפה והשופטת רות רונן מבית המשפט המחוזי בתל אביב. רונן זוכה לתמיכה בקרב חלק מחברי הוועדה. מועמדת נוספת היא השופטת מיכל אגמון-גונן מהמחוזי בתל אביב, אך ככל הנראה נשיא העליון גרוניס אינו תומך במינויה.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully